Försent och hingstval..

polly p

Trådstartare
Min går i brunst nu snart..
Har funderat från och till på betäckning. Mycket för att kunna ställa av och ge barnen lite mer tid men även för att jag vill betäcka när hon är ganska ung.
5-årigt sto efter Figaro R-Bayron-Ganesco.
Är väl sent ute och blir det inte i år så med stor sannolikhet nästa.Hur mycket kan och vågar man rida/tävla/åka och träna? Kan jag tex vara med lite i höst eller är det dumt att riskera?

Hingstval lutar åt en inte för dyr och gärna med levande fölavgift om det blir i år och ni avelskunniga inte tkr det är allt för sent..
Korrekt långlinjerad och bra skritt.
Zuidenwind eller Belamour, om man får fantisera. Gärna synpunkter på dessa.
Bild på henne..
32330403.jpg
31142538.jpg
 
Sv: Försent och hingstval..

Sent? Betäcker man nu så fölar de i april! När man kommer till betäckning i augusti kan man börja prata om sent, (men inte FÖR sent).
 
Sv: Försent och hingstval..

Du är absolut inte för sent ute i år. Stona som betäcks nu fölar i slutet av april nästa år. Men ska du lägga ut pengar för att betäcka henne riskerar du det genom att fara iväg med henne på träningar och liknande.

Söker du prisvärda hingstar ska du även titta på Rambo och Hermes på Stall Kilhult.
 
Sv: Försent och hingstval..

Kul Polly att du tänker betäcka. Har inga synpunkter på dina hingstar. Kan bara berätta att jag sett Zuidenwind i verkligeheten och han var verkligen läcker:love:

Jag går i väntans tider och tycker själv att det börjar bli sent på säsongen så du måste rappa på. Det är ju inte säkert att hon tar sig direkt.

Eftersom man tar det lugnt med stona från konstaterad dräktighet de första 30 dagarna så blev det att jag mer eller mindre ställde av min gamling direkt. Red bara ut på henne och skippade träningarna. Hade ju i of unghästen att rida. Kanske annorlunda om man bara har den dräktiga.

Om du vill ha en "billig" hingst så är ju Warsteiner fortfarande billigast. ;)
 
Sv: Försent och hingstval..

Jag har inte bestämmt mig helt för om det blir i år då det är DYRT att betäcka och måste dessutom förankra det hos min finansiär(käre maken) vilket tar liiiite tid.

Men det är alltså inte att rekomendera att åka på träning/tävling utan motionsridning hemmavid är det som gäller??
Jag skulle alltså också kunna fundera över denna brunst och gå på nästa och nästa (osv) utan att känna panik..mao behöver jag inte ringa stationen nu..;).

Rambo och Hermes tycker jag är fina men är dom inte gga grova?

Avel: Warsteiner är en väldigt tjusig hingst som jag vet dom "rear" nu men är han inte lite vass?

Andra förslag eller synpunkter på de jag nämnt, som även kan vara intresanta att spåna vidare på nu eller till 2012 som kan passa henne stam och typmässigt ( superdupertemperament på min donna, om det är viktigt i avelshänseende) ???
 
Sv: Försent och hingstval..

Jag vet inte om han är vass. Finns väl en egen tråd om honom här. Sök i den. Om din pålle har ett supertemperament, viket hon verkar ha när jag har sett henne så är det kanske ingen risk.
 
Sv: Försent och hingstval..

Än är det inte för sent. Så länge man betäcker så att man får föl innan midsommar tycker jag att det är helt okej. Det ÄR jobbigt att få föl tidigt på året också. Mycket enklare när det är varmt ute och det finns gräs i backen.
 
Sv: Försent och hingstval..

Jag anser inte det är försent.
Går hon i brunst snart så har du ju iallafall minst 2 brunster, eller 3, på dig att få henne dräktig.

Ang träning och tävling.
Jag skulle inte träna speciellt hårt de första 3 månaderna.
Första 45 dagarna kanske inte alls, bara låta henne gå på bete.

Sen går det ju rida och träna henne om man så önskar men man får ju alltid tänka på att hon är dräktig och det är kan ju vara mest stress som kan vara riskabelt.
Så utsätta henne för ovana miljöer osv kanske inte är att rekommendera.
Sen finns ju alltid risken att råka ut för tex abortvirus om man är ute mycket med dem och träffar andra hästar.

Sen är det väl så att efter 5e dräktighetsmånaden får man inte lov, enligt lag, att tävla dräktiga ston ändå så det kan ju kännas lite meningslöst att träna med målet tävling om man har ett dräktigt sto.

Däremot träning som vanligt på hemmaplan, fortsatt utbildning, motionsridning är ju inte fel alls, så länge stoet och du själv tycker det är ok :)

Ang hingstval kan jag tyvärr inte alls säga något då jag inte kan halvblodsaveln idag överhuvudtaget.
 
Sv: Försent och hingstval..

Min bästa vän betäckte sitt minst sagt känsliga Bernstein-sto med Belamour och hon fick ett ljuvligt hingstföl 2010. Han blir stor, förmodligen över 1,70 trots att stoet bara är 1,62. Han är otroligt snygg, mild och mjuk, len som sammet. :) En riktig drömhäst med otroligt bra mekanik i sina rörelser. Eftersom vi blev så nöjda så blir det en favorit i repris och stoet kommer att betäckas med Belamour i år igen. Förhoppningsvis blir det en kopia, men gärna utan snopp... :o
Så Belamour har jag inget annat än guld att säga om.
Warsteiner lämnar som sagt lite vassa hästar, ofta lite storlek på dem också. De brukar röra sig kanon och kunna göra lite utav varje. Riktig snygga brukar dom bli också. :d Inte superhögt på ridbarhet då det brukar vara väldigt mycket skalle på dem. Sen jag att avkommorna är lite svårsålda (rena spekulationer) då han är lite gammal och omodern.
 
Sv: Försent och hingstval..

*puttar*
Litet dilemma då min tjej nu är sjukskriven pga knäledsinflammation.
Vilar i sjukhage. Halkade vid uteritt och blev halt hö.b. Är inte säkert att inflammationen beror på detta, kan ju tyvärr ha andra orsaker, iof är hon röntgad ua i has och knäled.
Ska på åb. den 1/7. OM hon då blir ordinerad vila och lugn och långsam igångsättning så hade jag gärna velat betäcka men då jag väl toksent ute..
Min tanke var isåfall att på första brunst kört ner hennne till station där tilltänkt hingst finns.
Det är ju Zuidenwind då som jag spånar på men hans skrittpoäng var väl inte så höga..

Äger ingen katalog så gärna förslag på hingst och gärna med levande fölavg.
Om ni inte avråder mig helt...
 
Sv: Försent och hingstval..

Först bör du ha en ordentlig diagnos på henne så du vet om hon över huvud taget kan orka med att vara dräktig. Viktigt är också vilka mediciner stoet behandlas med , en del ska ej användas på dräktiga djur. Hingstarnas betalningsvillkor kan du hitta på språngrulla http://www.sprangrulla.se/cover_reports
 
Sv: Försent och hingstval..

Självklart är det så. Det är jag väl medveten om.
Men OM det skulle visa sig ok och man inte behöver behandla eller utreda vidare efter åb. är ju mer min fråga om det då öht skulle vara ide´iom det blir gga sent.
Det viktigaste är ju att hon blir frisk och det vet jag inget om i nuläget.
Språngrulla.se har jag varit inne på men det är väääldigt många att bläddra igenom när man inte riktigt vet vad man ska leta efter..
 
Sv: Försent och hingstval..

Rambo och Hermes tycker jag är fina men är dom inte gga grova?

Rambo är kanske lite grov, men de avkommor jag har sett har varit i samma stuk som Hermes, alltså rätt ädla och eleganta. Han verkar nedärva ädlare än han är själv. Hermes är vad jag vet inte grov alls, han fick väl omdömet "elegant" och "tilltalande lätthet" på sitt bruksprov
 
Sv: Försent och hingstval..

Zuidenwind verkar lämna en väldigt tilltalande lätthet och uppförsbacke, så han är väl inte helt tokig. Såg dock att Figaro R hade röd stapel på benbluppen och där vinner kanske Belamour lite med sin 9 på benen. eftersom ditt sto har bra huvud är ju faktiskt Warsteiner ett bra alternativ också. beprövad hingst med avkommor uppe i klasserna:).

Inte lätt det här;).
 
Sv: Försent och hingstval..

Tack för tips och råd än så länge. Har ändrat åb. till den 21/6.
"Trots" stam på min så gärna förslag även på hopphingst med god gång och bra extrimiteter, hon hoppar fint. Mitt sto har ingen lysande skritt.
 
Sv: Försent och hingstval..

Hopphingstar med bra gång är ex Canterbury (mycket rörlig, flott, stor skritt har han också, jag som ren dressyrryttare gillade honom starkt på bruks!) och Corlensky G.

Det som jag kan tycka är lurigt med siffror på skritten är att domarna än idag ger höga poäng på massivt stora skrittar - som ofta är väldigt svåra att korta upp på tävlingsbanan i högre klasser och istället blir pass. Därför får jag ofta skippa hingstar som har ex 9 på skritt - de brukar vara för stora när man kollat. Brukar hålla mig till 7 - 8 poäng, hittills har det stämt rätt bra. Zuidenwinds skritt har sett ut som en "tävlingsbar" skritt vad jag har kunnat se på framridningen när jag själv ridit fram samtidigt.

Själv rekommenderar jag Hermes framför Rambo då jag tror mer på Hermes temperament än Rambos trots mödernet. Hermes har snygg modell, presterat och verkar himla bussig, fin gång.

Warsteiner lämnar gärna mkt skalle som tidigare skrivits, kan slå igenom även på stolinje med stark nedärvning på bra ridbarhet. Lämnar förövrigt snygga och rörliga avkommor, har bra stam med ex Romador i andra led. Double Diamond (e.Don Primero) har samma mamma
 
Sv: Försent och hingstval..

Jag röstar på Belamour. Jag har träffat honom IRL och han var kanontrevlig och jag har även träffat en avkomma efter honom som var jättefin. :love:
 
Sv: Försent och hingstval..

Puttar på min gammla tråd istället för att starta ny då hästen är frisk och igång men just nu ute på foder och kommer troligen hem i Maj/juni och då har jag ånyo planer på betäckning och tänkte se om jag kunde få tips här igen;).. Lägger gärna på "multitalang" också. Vill ha bra ben ( inåttåad, biljarderar något..)
Hingsten: Bra kors och bakparti. Kvicka bakben.Ej fööör ädel men gärna uttrycksfullt huvud. Gärna Svenskbaserad TAI hingst. Dom kandidater jag kikat lite på är: ZUIDENWIND, SIR DONNERHALLII (ska väl godkännas först?, HIGHCRUISER (Skritten?), LUDWIGS CHAMPION, CANTERBURY ( skulle vilja se den irl..) åsså en liten fundering på gammla DON PRIMERO..Hade väldigt bra fertilitet trots sin höga ålder såg jag och ligger väl i topp på blup?
Har ju redan fått tipsat om tex Canterbury, vill gärna veta mer..Hittade en dressyrvideo på youtube såå;)..Kanske andra som jag inte tänkt på..
 
Sv: Försent och hingstval..

Min Highcruiserunge är suuuupertrevlig i temperamentet! Helt fantastisk! Jättefin exteriört också, men är något tät bak och vrider hovarna lite bak när han går. Nu var visserligen mamman också hastrång (eller kohasig, hur du nu vill se det! ;)) så det kanske kan komma från henne, men hon var korrekt i sitt rörelsemönster. Det kanske är något som växer bort med tiden också, vem vet.
Sen tycker jag det är rent utsagt skittråkigt att inte HC själv gjort nånting. Han visades ju på Lövsta ifjol och reds som en fyraåring (har inte sett live men hört folk som var där och även sett filmen från visningen, samt att en kompis jobbade där och såg honom dagligen)... Men man kan ju hoppas att det beror på ägaren istället för hingsten och att det kanske kommer.

Zuidenwind verkar lämna sjukt snygga avkommor av vad jag sett hittills, har inte träffat någon irl men det verkar även vara bra temperament på dem.

Bara en liten input från mig. :angel:
 
Sv: Försent och hingstval..

Jag har också ett Figaro R sto, hon ska betäckas med Bellagio, nu ville du ju inte ha extremt ädelt och det får man nog säga att han är.

Jag hade inte använt Ludde eller Canterbury faktiskt även om jag är väldigt förtjust i bägge de hingstarna.
På ett sto med så pass gedigen gångartstam hade jag lagt på en gångartsthingst, det är verkligen synd att Belamour har lämnat landet annars hade han nog varit perfekt. Av de du nämner så är jag personligen bara intresserad av Don Primero (vem är inte det ?) och Sir Donnerhall (helst I, men även helbrodern kan vara av intresse). Jag hade nog också tittat på Shooting Star åt henne eller Rausing

Ska du sälja fölungen eller behålla den själv ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp