Försäljningsstall..

Ljuni

Trådstartare
Hoppas detta har hamnat rätt.

Jag ska nästa vecka till ett försäljningstall och kolla på hästar.
Ålder 2-3 åringar.

Kanske idiotiskt eftersom det var längesen jag höll på med unghästar:p
Men dags att gå vidare nu efter att mitt sto fick vandra vidare för lite mer än ett år sen.

Men det jag undrar nu, hur kan man veta hur seriösa dom är?
Att dom inte säljer sjuka/skadade hästar?
Man hör ju skräckhistorier.

Har pratat med försäljaren på telefon och hon verkar supertrevlig!

Har berättat lite om mig, vad jag söker och hur hästen kommer få det.
Även den tänkta prisklassen.

Jag har aldrig hört något negativt om detta stall, dock är jag heller inte uppdaterad inom den världen då jag köpt mina hästar av folk jag känner.

Jag ser jättemycket fram emot detta och hoppas hitta något.

Försäljaren ha spec en häst hon tror kommer passa mig men inte så att försäljaren inte vill visa andra.
Tvärt om, sagt att det finns några som passar min prisklass och även att pris går att disk.

Försäljaren frågade om jag kom med transport men sa att jag inte gör det, bor ca 1 timme och 30 min ifrån.

Förlåta att det blev långt, men som sagt hur vet man att dom är seriösa?

Kan inte vänta till nästa vecka=)
 
Sv: Försäljningsstall..

kör en googling på deras namn , Finns det nått så brukar det komma upp
Lycka till
Tesora
 
Sv: Försäljningsstall..

Letar du unghäst så är det ju bara att välja och vraka =)

Nu vet jag förvisso inte din budget men just 2-3 åringar är ju inte direkt det "alla" letar efter... Sen är det ju såklart olika prisgrupper på vad hästen förväntas göra som äldre.

Men rent "krasst" så får man nog gå på magkänsla när man köper OAVSETT försäljningsstall eller privatperson.
 
Sv: Försäljningsstall..

Tesora: Gogglade men fick inte upp supermycket. Inget negativt. Vet att dom bedriver mindre ridskoleverksamhet, tränare kommer dit mm.
Tack så mycket=)

Corzette: 2 åringarna är hanterade och 3 åringarna är typ suttna på och lite ridna. Har sett lite filmer på dom och ser helt ok ut. Fina bakben.
Alla har full stam.


Tänkt mig en kompis, träna och små tävla lite längre fram. Ingen storsatsande tävlingsryttare men gillar att träna.
Dålig på att komma ihåg banor:angel:

Min förra häst hade jag bara klappat innan jag köpte henne. Kärlek direkt=)



Känns bra än så länge iaf=)

Vi får se hur det går nästa vecka!
 
Sv: Försäljningsstall..

Måste bara fråga också...

Måste man provrida, om jag nu ska provridanågon 3 åring,?
Jag har ju inte ridit knappt på ett år och blir så nervös när folk ska titta på mig.


Vet att det inte kommer bli några problem sen när jag får hem hästen utan tycker bara det är jobbigt när jag vet att folk bara tittar på mig.

Har ju planerat att till nästa år att börja träna för tränare..
 
Sv: Försäljningsstall..

Om du gillar de du ser under ryttare så nej då måste du inte provrida en 3åring.
Eftersom de är så formbara som "små" så kommer du ju själv sätta knapparna på den när du väl kommer igång...

MEN du kan ju inte komma sen å säga att "den var inte ridbar" för att nåt gått snett hemma sen.. Nu spelar ju de ingen roll egentligen för är man försäljare så har man ju rimligen videos på när man rider sina saluhästar...

Men som sagt om jag va nöjd med hur en unghäst rörde sej och betedde sej så skulle jag inte tycka det var nödvändigt att sitta upp "bara för att"...
 
Sv: Försäljningsstall..

Jag vill ju se hur hästen rör sig, gärna både löst och under ryttare.

Men jag köpte ju min förra häst utan att provrida, hade bara klappat henne:angel:

Jag vill enbart inte rida för att dom tittar på...
Och jag skulle aldrig köpa en häst jag inte tror funka och om det skulle bli problem så får man ju jobba på det och inte ge upp igen.
Och jag skulle självklart aldrig klandra säljaren.

Isf får jag ju stå mitt kast.

Önskar att jag inte behövde åka själv..
Men vi får se om jag tar mig mod och rider..

Skritta lite kan jag nog göra även att dom tittar men blir ju fruktansvärt nervös..

HUr har du gjort när du köpt häst?
Köpt privat eller fösäljningstall?

Detta blir ju första gången jag åker iväg och tittar på helt okända hästar med okända människor om du förstår vad jag menar?
 
Sv: Försäljningsstall..

Kan du inte be säljaren rida hästen om du själv är nervös?
Vi köpte en treåring utan att provrida. Han var sutten på och lite riden i skritt så det kändes inte super viktigt att rida just där och då. Istället gick vi ut en sväng och borstade, kratsade hovar osv. Hämtade hästen efter en vanlig gårdsbesiktning. Trevligare häst får man leta efter! :bump:
 
Sv: Försäljningsstall..

Det kan nog vara värt att kolla upp lite bakgrund på hästarna, till exempel prata med uppfödarna. Jag vet att om jag var i din sits så hade jag försökt att hitta häst genom kontakter och för mig hade det varit viktigt med hästar som är uppvuxna i Sverige just med avseende på hållbarhet.

Jag tror också att det är värt att ta det lugnt, kolla på många hästar - det måste ju finnas precis hur många 2-3 åringar till salu som helst.
Ett tips kan vara att ringa tex hingstägaren om du vill ha en speciell hingst som pappa för de brukar ofta veta om det finns några avkommor till salu men som inte ligger ute till försäljning
 
Sv: Försäljningsstall..

Alenchik: Jag har tänkt så, att dom får rida hästen och visa den. Men allt annat vill jag göra själv och så får vi se om jag rider. Skirittar lite iaf kanske.
Kul att ni hittade en bra häst:)

Cirkus: Jag är faktiskt inte så noga med stam och så.. Jag har ingen nytta av det. Kan inget sådant. Visst försöker man kolla upp vad den är avlad på men inte så att,aha det är den hingsten, den har gjort det och det och har sådana avkommor.
Tyvärr så har jag inte superhögt inköpspris så känns som det är importerna jag har råd med.
Mitt sto var import och helt fantastisk!
 
Sv: Försäljningsstall..

Kanske ska tillägga att jag absolut inte anser att importhästar har ett mindre värde!
Så ingen tar illa upp!
Men känns som dom i min prisklass är importe roch jag har inget emot dom eller svenska hästar!

Så att ingen tror att JAG tycker att importhästar har ett mindre värde
 
Sv: Försäljningsstall..

Kanske ska tillägga att jag absolut inte anser att importhästar har ett mindre värde!
Så ingen tar illa upp!
Men känns som dom i min prisklass är importe roch jag har inget emot dom eller svenska hästar!

Så att ingen tror att JAG tycker att importhästar har ett mindre värde
 
Sv: Försäljningsstall..

Nu är ju jag lite mer "säker" än dej.

Har bara köpt från privatpersoner men har även nu en väldigt bra kontakt med en som driver ett försäljningsstall. Då hon tävlar en häst vi äger ihop.

Har sålt hästar där ryttarna bara skrittat och travat på lång tygel (hästen gick LA dressyr med placeringar) och vi tyckte förvisso att det var en "egen variant" på provridning men hon var nöjd och köpte hästen.

Klart man inte måste provrida som sagt. Köpt många unghästar som är ridna utan att ha suttit på dem själv.

Fördelen med att åka till ett försäljningsstall är att de har fler att titta på samtidigt som försäljaren kan få ett hum om hur du är och då kan (om det är en BRA försäljare) guida dej att köpa RÄTT häst ;)
 
Sv: Försäljningsstall..

Måste bara fråga också...

Måste man provrida, om jag nu ska provridanågon 3 åring,?
Jag har ju inte ridit knappt på ett år och blir så nervös när folk ska titta på mig.


Vet att det inte kommer bli några problem sen när jag får hem hästen utan tycker bara det är jobbigt när jag vet att folk bara tittar på mig.

Har ju planerat att till nästa år att börja träna för tränare..

Frågan är ju om man ska köpa en unghäst om man inte har ridit på ett tag, och känner sig osäker. Eller har du haft unghästar innan?
 
Sv: Försäljningsstall..

Jag är inte osäker på min ridning, och jag har rdidit in och hållt på med ungästar mycket innan.
Mitt sto red jag in och utbildade.
Så jag är inte grön så.
Det enda är att när det inte är min häst jag rider och ägaren ska kolla så blir jag nervös.

Har alltid varit sån.
Min medryttarhäst jag hade i många år när jag var liten, tog ett hålt år innan jag kunde rida ordentligt när ägaren tittade på.

Men när det är mina hästar är det inga problem..

Förstår ni mig då?

Jag har inte ridit ordentligt på 1 år, men ridit lite till och från.
Men visst är man lite ringrosligt så.
Det är väl inte direkt att jag skulle kunna sitta upp och ta värsta passet.



Vad skönt att höra att det verkar vara fler som jag, som inte provrider och tar värsta passet och att dom får köpa hästen med:p
 
Sv: Försäljningsstall..

Jag vill avråda från att köpa en importerad unghäst från ett försäljningsstall, speciellt om man gör det på grund av ett lågt pris.
Tänk efter lite så inser man att det kostar att ta hit hästen och den som säljer ska tjäna på det också. Är då en sådan häst billigare att köpa här en likvärdig född här då är det inte samma kvalité på den hästen. Så om man inte har så mycket pengar att lägga på framtida "underhåll" av hästen kan det bli problem.
Vill man ha en importerad unghäst är det betydligt bättre att importera den själv från det land man vill. Då också åka dit och se under vilka förutsättningar den hästen har föttsupp. För de som är verkligt billiga har ofta inte haft de bästa förutsättningarna för att bli hållbara i framtiden.

Om du ändå väljer att köpa en sådan här i Sverige så är det minsta du ska göra är en klinikbesiktning som du står för och är med på. Absolut INTE goda någon besiktning som säljaren har gjort eller gör när du inte är med själv. Det som låter skumt i mina öron är att säljaren vill få till en så snabb affär att du ska hämta hästen med en gång. Sådan omöjliggör ju just kontroll med besiktning.
 
Sv: Försäljningsstall..

En som stod i samma stall som mig för några år sen impoterade hästar.
Dom sålde hon självklart för en större summa än inköpspriset.
Men sålde vissa billigt men vart inget fel på dom.

Men jag förstår precis hur du menar och jag vet om att det inte alltid är så bra i andra länder.

Dom svenska hästar jag hittat som är billiga ligger på ca 35 och dom jag ska kolla på ligger mellan 25-30.

Och min budget får väl helst inte överstiga 30 men helst runt 25.

Köpte min importhäst för 20 och inga fel på henne. Men jag hade kanske tur..

JAg har hört mycket med att dom inte är så hållbara.

Men jag ska ju inte ut och tävla direkt, kanske någon liten klass då och då..

Men jag vet inte, känner percis så som du skriver men samtidigt är inte min budget så hög.
Skäms att den är så liten!
 
Sv: Försäljningsstall..

Tyvärr har jag träffat på väldigt många som tror att dom har hittat sin drömhäst i en billig import vilket har blivit väldigt dyrt i längden för dom. Då har ingen av dom varit någon elitryttare utan vanliga motionsryttare. Jag vet ju inte om du har haft tur för jag vet ju inte mer om din förra häst än att det var en import och priset så tidpunkt och ålder har ju en står betydelse för om det var tur. Det finns bra importer det gör det, men tyvärr är de som är billiga inte lika många som de med en högre prislapp på.

Om det nu "bara" är pengarna som gör det så vänta några månader till med köpet. Då kan du spara in det som saknas för att komma upp till 35 000 (blir ju inte så många stallhyror innan du är där) och att priset brukar gå ner något under vinter på hästarna.
 
Sv: Försäljningsstall..

Jag tycker nästan att det känns tryggare att köpa utav en försäljare. Eftersom att den har ett företag och är troligtvis mån om sitt rykte. En privat person kanske bara vill bli av med sin häst och har inget behov av kunder på samma sätt (-om man då inte är hobby-avlare, ;men då är man väl ändå mån om sitt?)

Googla på namnet och se vad som kommer upp :)
 
Sv: Försäljningsstall..

Var på försäljningstallet igår.
Hade verkligen inget att klaga över!
Fick gå runt och titta på gården, titta på alla stallar,hagar lösdrift mm.
Allt så otroligt bra ut!

Försäljaren var supertrevlig och hästarna med!
Hästarna häde regntäcke, och det var mååånga hästar där.
Jag blev förvånad pga av att försäljaren väljer att lägga pengar på det också.
Visst hästar är utedjur men inte så kul ändå kanske när det öser ner.

Detta företaget har hållt på i ca 30 år tror jag det var.
Ochjag har googlat och inte fått fram så mycket mer än att hästarna kunde vara lite magra ( jag såg ingen mager häst men visst allakanske inte var som tunnor heller men inget man skulle anmärka på så).

Ska ditigen imon och kolla på 3 av hästarna jag fastnade för.

Skulle verkligen rekomendera att åka dit om man letar häst.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 035
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 464
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp