Försäljning av "oduglig" häst.

Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

hästen är inte triangelmärkt vad jag vet. och den nuvarande ägaren visste troligen inte om att hästen var skadad när hon köpte denne då hon köpte hästen av ett försäljningsstall som tar hem skadade och hästar som ska till slakt och förfalskar passen..
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Beror iof vad hästen är 'triangelmärkt' för.

Jag har ( haft) en som jag fått ut delersättningen för och som inte är triangelmärkt. Däremot är hans pass stämplat och jag har även skrivit på papper att han är delersatt.
Detta var en avelshingst som fick eksem och skulle därför ej gå i avel men som rid- och körhäst fungerar han ypperligt och får även tävlas. Var inte ens krav på kastrering även om jag valde det ändå för hans skull.

Dock är det ju så att om hästen är delersatt pga hälta så är den isåfall triangelmärkt.

Fast du kan ju inte få hästen triangelmärkt bara för att den inte får avlas på.
Då får du ju avelsförbud. Triangelmärkning är väl just att den inte får/kan användas till tävling??
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Fast du kan ju inte få hästen triangelmärkt bara för att den inte får avlas på.
Då får du ju avelsförbud. Triangelmärkning är väl just att den inte får/kan användas till tävling??

Jo, den klassas om triangelmärkt eftersom det är försäkringsbolagens sätt att 'markera' att de betalat ut en delersättning. Är delersättning utbetald av en eller annan anledning så ska den ju inte kunna vara brukbar till det ersättningen är utbetald för likväl den kan inte gå att försäkra upp utöver den del som är 'kvarvarande' + att den får reservation.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Triangelmärkning_(häst)
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Så en triangelmärkt behöver inte nödvändigtvis vara "märkt"?

Har funderat på det eftersom fullblodsstoet som jag fick ta bort inte hade någon märkning, heller ingen kommenatr i passet :confused:, men enligt uppgift var hon triangelmärkt, förra ägaren hade fått ut delersättning för en skada...
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Så en triangelmärkt behöver inte nödvändigtvis vara "märkt"?

Har funderat på det eftersom fullblodsstoet som jag fick ta bort inte hade någon märkning, heller ingen kommenatr i passet :confused:, men enligt uppgift var hon triangelmärkt, förra ägaren hade fått ut delersättning för en skada...

Beror nog som sagt på vad den är delersatt för men nej, den behöver inte nödvändigtvis vara frysmärkt.
Min är det inte eftersom han fungerar fullt ut som rid/körhäst men har förlorat allt avelsvärde pga eksemet. (Dubbelt godkänd hingst med mer än 15 avkommor) Var inte ens krav på kastrering även om vi valt att göra det.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Ja min var ersatt för en förslitningsskada och skulle enbart kunna användas för promenadridning och avel (vilket hon även gjorde, främst då avel)

Kan ju tycka att hon BORDE ha varit märkt eftersom hon annars i princip skulle ha kunnat säljas som ridhäst...
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Det kan vara som med en kompis häst - hon är triangelmärkt men den som gjorde själva märkningen var ny på det hela och tryckte inte nog hårt. Märkningen satte sig bara i pälsen och försvann vid nästa fällning. Någon anteckning i passet finns nog inte vad jag vet?
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Stoet är det bara att släppa ifall din vän inte vill köpa tillbaka det. Sålt är sålt och den biten är passé.

Däremot ska ju hingsten bli inriden och din vän måste ju få det hon betalat för. Se till att hingsten skickas tillbaka till beridaren och rids in såpass bra att den är riden i alla gångarter när den kommer hem. Och ta inte hem hästen förrän beridaren kan visa att hästen är riden i alla gångarterna.

Jag hade reklamerat istället, ägaren har ju inte fått vad hon har betalat för. Jag hade absolut inte skickat tillbaka hästen till en sån person. :crazy:

Visst är risken stor att hon inte får kompensation för utebliven tjänst, men hellre det än att hingsten försvinner, skadas, far illa eller kanske i "bästa" fall bara står och inte blir inriden igen.

Jag hade heller faktiskt inte litat på att en sån människa skulle sköta inridningen på ett för hästen positivt sätt, men jag kanske är överdrivet petig och fördomsfull :o
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Skulle aldrig skicka min häst till inridning tillbaks till den människan jag inte litar på ,kanske den som skulle rida in hästen sålde stoet väldigt billigt och talade om att den inte gick att rida på, kanske hingtren kom hem för att den var skadad och de kan de ju bli även om man är rädd om dem och är villig att rida in den när den är ok.
Så med hästen som är ute på försäljning så hoppas man att eventuella spekulanter tar och gör en vet. besiktning och försöker få en försäkring om det inte finns en gällande försäkring,
Och denna häst är ju inte utbetald några pengar för försäkring och inte triangelmärkt så det är ju helt upp till nya ägaren och tävlingsvet , tävlingsledningen om den får tävla och en halt häst ska givetvis inte det.
Kanske är bra att priset är satt till 45 000 och inte 15 000 för att man gör förhoppningsvis en vet besiktning, fast det kommer säkert att sjunka och någon ny ägare köper den tex till sin duktiga dotter som inte har ett smack kunnande och ingen vetbesiktning
Kanske en ide att be en vetrinär triangelmärka en häst som inte funkar som mer än promenadhäst om man ska sälja den vidare även om man inte fått ut på försäkringen .
Ska höra med min vet om de skulle kunna göra det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 488
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 953
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 737
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp