Försäljning av "oduglig" häst.

CrazyMia

Trådstartare
Har fått i uppgift av min kompis som ej är medlem här att fråga hur man går tillväga. (hoppas att detta ligger i rätt forum nu)

Hon "sålde" sitt sto till en beridare så hon fick då en inridning på sin hingst. Hon fick tillbaka sin hingst som varken var inriden eller musklad, samt halt. Hon krävde då att allt skulle gå tillbaka, men beridaren hade sålt stoet vidare. Och min kompis lät detta bero nu...

MEN nu har det kommit fram att beridaren och senare ägare ljuger om hästen för att få den sålt. Den ligger nu uppe på annons igen till otroliga 48 000 kr och är halt och säljs som tävlingshäst. Detta sto kommer aldrig att kunna tävla igen eller dylikt och skulle må bra att få komma till ngn som bara rider ut/promenadsridning då hon har haft lösa benbitar i frambenen. Tyvärr så har hon inte blivit bättre på grund av operation med mera.

Men hur ska man kunna gå vidare nu? Vem ska man kontakta? Eftersom min kompis vill att hästen ska ha de bra och stoet har nu bytt ägare 7 ggr på mindre än ett år och det märks att stoet inte mår bra!
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Ligger denna tråd ens i rätt forum? Någon som vet så kan ja ju alltid flytta den.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Borde inte någon av alla de ägarna förstått att den inte går att rida/tävla? Isåfall är det konstigt att den ligger ute för det priset om ingen köper.
Jag menar, folk provrider gärna sina hästar, syns det inte att den är halt??
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Det som jag reagerar på är att din kompis "sålde" hästen till en beridare som jag antar hon visste skulle sälja hästen vidare(?) Eller fanns det något som antydde att denna beridaren skulle använda stoet som sällskap? Eller vad skrevs i kontrakten?

Hade stoet haft så många ägare innan din kompis köpte hästen eller är det efter beridaren sålde hästen som hästen vandrat runt så?

Hästen borde om det konstaterats att den aldrig kommer att gå att använda som tävlings/träningshäst att triangelmärkas, då "löser" ju det problemet med att hästens säljs vidare som tävlingshäst iallafall. Då är det svårare att lura på folk hästen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Vet inte om jag förstår det rätt. Men om stoet är sålt så finns det tyvärr inte mycket en tidigare ägare kan göra mer än att köpa tillbaka det.
I juridisk mening så är det inte skillnad på en häst eller någon annan "vara" och är den såld så är den. Tyvärr får man väl säga för visst kan men ha väldigt mycket känslor för en häst och vilja att den har det bra.

Möjligen om man träffar på någon potentiell köpare av hästen att man kan upplysa om det man vet om hästen.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Det som jag reagerar på är att din kompis "sålde" hästen till en beridare som jag antar hon visste skulle sälja hästen vidare(?) Eller fanns det något som antydde att denna beridaren skulle använda stoet som sällskap? Eller vad skrevs i kontrakten?

Hade stoet haft så många ägare innan din kompis köpte hästen eller är det efter beridaren sålde hästen som hästen vandrat runt så?

Hästen borde om det konstaterats att den aldrig kommer att gå att använda som tävlings/träningshäst att triangelmärkas, då "löser" ju det problemet med att hästens säljs vidare som tävlingshäst iallafall. Då är det svårare att lura på folk hästen också.

Min kompis visste om att beridaren skulle sälja hästen vidare och var det var helt okej. MEN hon talade om för beridaren att hästen endast kunde säljas som promenadridningshäst eller som avelssto om ngn ville ha henne till detta.. ÄNDÅ går denna beridare och säljer stoet som tävlingshäst.

Jag vet inte exakt hur gammal stoet är men min kompis hade denna häst i 10 år innan hon "sålde" den till beridaren..

Jag vet faktiskt inte om hästen är triangelmärkt eller inte. De kan jag inte svara på.. Men alla veterinärjournaler finns kvar samt i kontraktet som min kompis samt beridaren gjorde så står de klart och tydligt att hästen inte klarar av tävlingar p.g.a. lösa benbitar fram. (de är bortop. men hästen blev aldrig 100% efter op iaf..)
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Då förstår jag ännu mindre varför hästen skulle mellanlanda hos denna beridare istället för att sälja hästen till ett bra hem själv? Och då själv kunna berätta för dom nya ägarna vad det är som gäller och att hästen helst inte ska säljas vidare. Det var enligt mig fel gjort av henne och hon får tyvärr skylla sig själv där.

Och hästen är knappast triangelmärkt om den säljs som tävlingshäst, det går inte att tävla med en sådan.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Beror iof vad hästen är 'triangelmärkt' för.

Jag har ( haft) en som jag fått ut delersättningen för och som inte är triangelmärkt. Däremot är hans pass stämplat och jag har även skrivit på papper att han är delersatt.
Detta var en avelshingst som fick eksem och skulle därför ej gå i avel men som rid- och körhäst fungerar han ypperligt och får även tävlas. Var inte ens krav på kastrering även om jag valde det ändå för hans skull.

Dock är det ju så att om hästen är delersatt pga hälta så är den isåfall triangelmärkt.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Jaha, det visste jag inte. Trodde all triangelmärkning var just att hästen var helt obrukbar annat än som promenad/sällskapshäst.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Min var godkänd hingst med fler än 15 avkommor så för min del blev han ju 'oduglig' i aveln eftersom eksem finns på defektlistan som kasserande orsak. Eksem hindrar ju inte honom som rid/körhäst men det är avelsförbud på honom.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Ja jo, dom kan ju vara obrukbara på fler en ett sätt, det är sant.

Men vad är vitsen då med triangelmärkning egentligen? Ska man förklara och lämna vet.intyg eller liknande till dommaren tex om man vill tävla en sådan häst? Eller hur fungerar den biten?
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

En häst som är triangelmärkt får inte tävlas.

Ur TR I moment 132:

"3. Triangelmärkning
Häst som av försäkringsbolag betalat ut ersättning för och som är triangelmärkt, får inte delta i tävling."

Hästen ska också vara synligt märkt så det är svårt att dölja. Kompisens häst ser ut så här:

008-1-1.jpg
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Ja jo, dom kan ju vara obrukbara på fler en ett sätt, det är sant.

Men vad är vitsen då med triangelmärkning egentligen? Ska man förklara och lämna vet.intyg eller liknande till dommaren tex om man vill tävla en sådan häst? Eller hur fungerar den biten?

Missade du att amkm:s häst INTE är triangelmärkt? Delersättning har gått ut för att han inte kan verka i aveln längre.

En triangelmärkt häst kan INTE tävlas.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Min kompis visste om att beridaren skulle sälja hästen vidare och var det var helt okej. MEN hon talade om för beridaren att hästen endast kunde säljas som promenadridningshäst eller som avelssto om ngn ville ha henne till detta.. ÄNDÅ går denna beridare och säljer stoet som tävlingshäst.

Jag vet inte exakt hur gammal stoet är men min kompis hade denna häst i 10 år innan hon "sålde" den till beridaren..

Jag vet faktiskt inte om hästen är triangelmärkt eller inte. De kan jag inte svara på.. Men alla veterinärjournaler finns kvar samt i kontraktet som min kompis samt beridaren gjorde så står de klart och tydligt att hästen inte klarar av tävlingar p.g.a. lösa benbitar fram. (de är bortop. men hästen blev aldrig 100% efter op iaf..)

Det är ju tyvärr inget som din kompis kan göra någonting åt eftersom hon då inte längre ägde hästen, hade beridaren bara förmedlat (inte sått som säljare) så hade det vart en annan historia. Nu är det hon som köpt hästen av beridaren som kan anmäla beridaren för att undanhållit nödvändig information (antar jag att hon har gjort??).

Det hon kan göra nu är att prata med den som äger hästen nu, visa upp kopior på vet intyg och allt det - om det går, köpa tillbaka hästen, triangelmärka den så att historien inte kan upprepas och sedan själv se till att hästen hamnar rätt.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Missade du att amkm:s häst INTE är triangelmärkt? Delersättning har gått ut för att han inte kan verka i aveln längre.

En triangelmärkt häst kan INTE tävlas.

Precis. Han är delersatt och räknas försäkringsmässigt som en triangelmärkt häst, dvs hans kvarvarande livbelopp är lågt och han har reservation på försäkringen.
Däremot så är han inte frysmärkt, utan för hans del är det markerar med avelsförbud i passet. Tävla kan han göra utan problem tack vare denna lösning.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Men hur ska man kunna gå vidare nu? Vem ska man kontakta? Eftersom min kompis vill att hästen ska ha de bra och stoet har nu bytt ägare 7 ggr på mindre än ett år och det märks att stoet inte mår bra!
Stoet är det bara att släppa ifall din vän inte vill köpa tillbaka det. Sålt är sålt och den biten är passé.

Däremot ska ju hingsten bli inriden och din vän måste ju få det hon betalat för. Se till att hingsten skickas tillbaka till beridaren och rids in såpass bra att den är riden i alla gångarter när den kommer hem. Och ta inte hem hästen förrän beridaren kan visa att hästen är riden i alla gångarterna.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Missade du att amkm:s häst INTE är triangelmärkt? Delersättning har gått ut för att han inte kan verka i aveln längre.

En triangelmärkt häst kan INTE tävlas.

Oj, jag missade det där inte ordet. Men då förstår jag, då är det inga frågetecken längre. Blev förvirrad bara.
 
Sv: Försäljning av "oduglig" häst.

Men vad är vitsen då med triangelmärkning egentligen?

En triangelmärkning är ju försäkringsbolagens sätt att markera att hästen är delersatt för någon form av skada och där ägaren fått ut en ersättning för skadan. Är den så pass oduglig så att hästen triangelmärks och delersättning utbetalas så ska den tekniskt inte klara av att tävla heller.

Eftersom min inte är skadad rid/körmässigt utan pga bevisat i avel som sen får en sjukdom som gör att han har kvar 0 avelsvärde så kunde jag efter en del tjafs få en delersättning och slippa triangelmärka honom. Därför står det väl instämplat i passet om det istället.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 488
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 953
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 737
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp