Försäkringsfråga

fruxolisa

Trådstartare
Hej!

Var nu i helgen och provred en häst och blev genast förtjust i henne. :)

Har dock ett litet problem... Hästen är en äldre dam och hon har ingen försäkring och är för gammal för att jag ska kunna teckna någon till henne.

Värsta tänkbara scenario är om jag är ute och rider på hästen, hon får en allvarlig skada mitt ute i skogen! Avlivning på plats, folk kommer dit, hästen skall transporteras där ifrån etc etc! Det finns ju hur många kostnader som helst som bara rinner iväg. Är det någon som vet om jag måste stå för alla kostnader eller vad är det som gäller? Kanske jag som stressar upp mig lite men jag vill gärna veta vad som gäller innan jag köper hästen.

Inga papper är skrivna än och jag ska dit imorgon igen och provrida.

/Lisa
 
Sv: Försäkringsfråga

Om hästen inte är försäkrad, vem ska då stå för kostnaderna annars om inte du?
 
Sv: Försäkringsfråga

Det är inte alltid lätt att veta, därför man ställer frågor, men tack för ditt svar.
 
Sv: Försäkringsfråga

Finns det någon försäkring man kan teckna? Hästen blir 22 i år så hon är ju för gammal för tex. Agrias veteranförsäkring. Vad jag förstod kunde man bara försäkra hästar upp till 21 år.
 
Sv: Försäkringsfråga

Det finns Agria Katastrof:
Agria Katastrof är ett alternativ för dig som önskar hålla nere kostnaden för din försäkring men ändå önskar ett skydd för specifikt uppräknade olycksfall som bland annat brand och trafikskador. I försäkringen ingår liv-, användbarhet- och veterinärvårdsförsäkring.
Kan tecknas:
Från andra levnadsdagen (ingen övre åldersgräns)
 
Sv: Försäkringsfråga

Tack!

Hittade en ganska nystartad tråd om detta också så jag har fått svar på min fråga ;)
 
Sv: Försäkringsfråga

Fast i det läget får man allt som oftast hosta upp pengarna själv ändå. Det är inte alla försäkringar som ersätter avlivning, och gör de det så brukar det vara avsevärt mindre än vad det faktiskt kostar.

/AA
 
Sv: Försäkringsfråga

Avlivning kostar några tusen så det är inte det som är den stora frågan. Jag blåste upp det stort bara för att få lite mer kött på benen när det gällde försäkringar. Jag tänker på att vetarinären ska ta sig till platsen, transport måste ju anordnas, jag antar att hästen inte lyfts ut ur skogen och den kan ju inte gå själv om den skadats allvarligt... Just nu bara spekulerar jag i vad som kan hända.

KL

kom på en fråga till: Tycker att Agria Veteran verkar som det bästa alternativet, men då undrar jag en sak. Slutar den försäkringen gälla när hästen fyllt 22? Hon fyller i sommar.
 
Sv: Försäkringsfråga

En veterinärvårdsförsäkring har ingen övre åldersgräns, och gäller det rena olycksfall som inte är åldersberoende ska den ju gälla hur man än vrider på det.

Däremot kan du inte livförsäkra en så gammal häst, vilket ju är helt naturligt. Det finns ju sas inget livvärde kvar i en så gammal häst, rent krasst.

Angående din tanke om vem som står för kostnaderna allmänt: Äger du hästen kan ingen annan än du vara ansvarig.
 
Sv: Försäkringsfråga

Tack för ditt svar :) Nu börjar detta klarna ang. försäkrigar och så! Inte lätt när man väl börjat rota i allt...
 

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 547
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 762
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 162
Senast: Modest
·
Ekonomi & Juridik Min häst är till salu nu pga att vår kemi inte går ihop. En jättefin häst med potential men som kräver en tuff ryttare för att komma...
2
Svar
25
· Visningar
4 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp