Försäkringar och kontrakt

Sv: Försäkringar och kontrakt

Nej det klart..
en oförsäkrad häst, det måste väl bli höga priser på en sådan?
föresten får en häst vara oförsäkrad idag?
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

En häst får vara oförsäkrad.

Priset för att försäkra en häst blir inte annorlunda om hästen tidigare varit oförsäkrad. Jag har köpt en del hästar som varit oförsäkrade, som jag försäkrat när jag köpt dem.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Ja okej..
men vad är priset i genomsnitt i DUBBELförsäkring per år för en fullvuxen Islandshäst?
låter 2,700 troligt?
Det kanske du inte har någon aning om..

för det är väl olika försäkringspriser på olika raser och ålder vad jag förstått?
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Min islänning (som tyvärr inte lever längre) var försäkrad i 35000 kr liv och 50000 kr veterinärvård. Det var "det vanliga", dvs 2000 kr självrisk plus 20% rörlig självrisk. Den försäkringen som tidigare hette Agria Maximal. Premien var lite drygt 2600 kr/år.

Tilägg: hon var född -98.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Men var detta dubbelförsäkring?
Och måste en del av livförsäkringen vara veterinärvård?
Vet nämligen inte om pållan har så.
 
Dubbelförsäkring

Hej igen!

Det finns inget som heter dubbelförsäkring heller;)

Som sagt, be att få titta på försäkringsbrevet.
Skriv av exakt vad som står och PMa mig så kan jag hjälpa dig.

/F
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Livförsäkringen och veterinärvårdsförsäkringen är 2 vitt skillda saker...

Livförsäkring= det belopp du får ut om hästen dör/ måste avlivas
Veterinärvårdsförsäkring= Täcker kostnader för veterinärvården om hästen blir sjuk/skadad (- självrisk och ev % )
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Tibra skrev:
Pratade med ägaren igår om detta.
Vet inte om jag kan lita på något muntligt men..
hon sa iaf att hästen var helförsäkrad,
och förklarade att det ända man behövde betala var 1200 om hästen skulle behöva veterinärvård eller bara få besökas.
men detta borde man kolla upp med försäkringspappren innan man kan lite fullt.
Berättade att varje gång de åkt till hästkliniken "fått mediciner och undersökt hästen" så har de bara behövt betala 1200.

Ett par försäkringsbolag har 1200 som självrisk, och ersätter allt över det. Man behöver alltså inte betala några 20%. Fast "allt" innebär det som försäkringsbolaget anser är ersättningsbart, och det är också lite olika beroende på vilken försäkring man har. Till exempel ersätter en del sorts försäkringar medicin och veterinärresor, men inte andra.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Vilket bolag har 1200 kr som självrisk och ingen procent? Och på vilken ras? Jag har på Folksam mer än dubbelt så mycket i fast självrisk (om det inte gått upp)
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Oops, blandade nog ihop hundarnas självrisker med hästarnas! :o 1200 lät nog rätt billigt, va? ;) Såvitt jag minns har A*ria tre olika fasta självrisker att välja på, och F*lksam har en som är på 2500. Jag tror inte det är rasrelaterat alls.
 
Självrisker

1200 låter som sagt billigt.

Jag har valt 4000 kr i självrisk på min veterinärvårdsförsäkring.
Tycker att det är ok eftersom mitt bolag ersätter 100% efter självrisk. Premien blir hälften så billig om man jämför med 2000 och 4000 kr kan jag få fram.

Mitt bolag ersätter veterinärvård, mediciner, veterinärens resor, avlivning och omhändetagande av kroppen plus rehabilitering efter
skada.

Jag resonerar så att jag vill ha den bästa försäkringen om något allvarligt händer. Små saker kan jag ordna själv.

/F
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Har mailat agr*a
tyckte det svarade väldigt bra på mina frågor..
enligt dom ska Tibra inte vara försäkrad där..
det är sant som någon sa att Agr*a har 3 olika fasta självrisker!
Men de verkar verkligen vilja hjälpa en och där kan man ju få svar på precis allt om försärkingar:)

Vilka försäkringsbolat finns det?
Agr*a, F*lksam..mer?
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Om det inte är du som äger hästen så har du inte rätt att få någon information om försäkringen, får du det så bryter handläggaren mot sekretessreglerna. Vill du veta något så är det bäst att fråga hästägaren!

Sätt också in dig i försäkringsvillkoren, det är inte bara att ta över en försäkring hur som helst. Det vanliga är att man får försäkra hästen för inköpspriset + 5000 kr (marknadsvärdet). Köper du en häst "billigt", låter bli att ändra försäkringsbeloppet så kan det sluta med att du inte får ut mer än vad du betalat för hästen om den döms ut iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringar och kontrakt

Tibra skrev:
Hur mkt mer får man betala i dubbel per år?
En annan fråga, vissa talar om försäkring per år, andra vart kvarttal, får man själv välja när man vill betala försäkringen, eller har olika färsäkringar olika "lagar" om sånt?

Vi har vårat sto livförsäkrat för 15000:- och dubbel veterinärvård upp till 60000:- (alltså försäkringsbolaget står för allt utom självrisken upp till 60000:-) Då betalar vi ca 160:-/månad. Detta är Folksam. Om man vill betala per år, per kvartal eller månad kan man välja själv, vi betalar varje månad via autogiro, det är smidigast tycker jag.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Frasseoo skrev:
Jag tror att det kan vara en sammanblandning av försäkringsformerna.

Det kan vara så att hästen är veterinärvårdsförsäkrad för 40000 kr.
Det innebär att man max får ersättning för veterinärvård upp till 40000 kr per år.

Hästen kan vara livförsäkrad för mindre. Vilket är troligt eftersom den tydligen är t-märkt.

Är hästen t-märkt har en veterinär ansett hästen som helt obrukbar för all framtid. Bolaget betalar ut ersättning vilket brukar vara
antingen försäkringsbekoppet minus 10 000 kr eller
75% av försäkringsbeloppet, beroende på bolag.

Därefter KAN bolaget, om de vill, försäkra om hästen till ett lägre belopp vanligen det som återstår av det ursprungliga försäkringsbeloppet. Tex 10000 eller 25%.
Vanligen gäller denna försäkring endast rena olycksfall.

/F


Hon är troligast livförsäkrad för 40000:-, hon är inte T-märkt.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

break_a_leg skrev:
Om det inte är du som äger hästen så har du inte rätt att få någon information om försäkringen, får du det så bryter handläggaren mot sekretessreglerna. Vill du veta något så är det bäst att fråga hästägaren!

Sätt också in dig i försäkringsvillkoren, det är inte bara att ta över en försäkring hur som helst. Det vanliga är att man får försäkra hästen för inköpspriset + 5000 kr (marknadsvärdet). Köper du en häst "billigt", låter bli att ändra försäkringsbeloppet så kan det sluta med att du inte får ut mer än vad du betalat för hästen om den döms ut iaf.


För det första så får vem som helst gå in på agr*a och fråga om försäkringar! Det är inget om att bryta mot reglerna.
Vill jag veta tex hur vissa försäkringar går till och vilka priser som är vanligast o.s.v är inget fel alls.
Visst skrev jag lite om hur den hästen jag känner är försäkrad "eftersom de fråga efter det själv"
Skrev bara att jag kanske skulle köpa en häst som var försäkrad på 40.000 och undrade därefter hur självrisken, och självaste försäkringskostnader går till om hästen gör sig illa.
Hon var tydligen inte ens försäkrad på agr*a.
Tror du missuppatta?
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

skuggi skrev:
Hon är troligast livförsäkrad för 40000:-, hon är inte T-märkt.


Du har nog helt rätt.
Skulle min lilla Tibra vara T-märkt hade de förmodligen sagt det till mig.
Föresten Skuggi.. du kanske vet vilket bolag Tibra är försäkrad i?
Jag menar man brukar väl ha samma försäkringsbolag som hästen hade då man köpte den.
Tänkte eftersom du har din pålle från hussborg med;)
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Rent allmänna frågor kan du få svar på - ja, men de får inte svara på frågor om en specifik häst till vem som helst.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Tibra skrev:
För det första så får vem som helst gå in på agr*a och fråga om försäkringar! Det är inget om att bryta mot reglerna.
Vill jag veta tex hur vissa försäkringar går till och vilka priser som är vanligast o.s.v är inget fel alls.

Hon menade nog att man inte kan fråga om just Tibras försäkring, (eller någon annan häst) om det inte är du som står för försäkringen. Man ska alltså inte kunna ringa till bolaget och fråga hur mycket Tibra är försäkrad för om man är någon annan än den som har försäkringen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
2 488
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 075
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 029
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 675
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp