Försäkringar och kontrakt

Tibra

Trådstartare
Gud den här tråden kanske blir hur onödig som helst, men man ska ju försöka med allt man kan?
Visste heller inte vart jag skulle lägga den så jag lägger den här eftersom det handlar om en islandshäst.

Finns det många olika kontrakt?`
Finns det tex ett kontrakt där man får betala avbetalning, foder, hovslagare o.s.v men inte om hästen gör illa sig eller blir sjuk?

Hon är försäkrad på 40.000 vad gäller dessa pengar till?
Om hon gör illa sig/blir sjuk eller bara i nödfall av avlivning?

Vill inte bli lurad, så ja måste ta reda på så mkt som möjligt.
har även hört att använder man försäkringen för man inte tävla.. stämmer det?

Vart kan man hitta olika kontrakt?
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Tibra skrev:
Finns det många olika kontrakt?

Ja det finns olika kontrakt, fodervärd, köpekontrakt osv.

Finns det tex ett kontrakt där man får betala avbetalning, foder, hovslagare o.s.v men inte om hästen gör illa sig eller blir sjuk?

I ett köpekontrakt kan man skriva in te x vad som skall gälla för en avbetalning.

Hon är försäkrad på 40.000 vad gäller dessa pengar till?
Om hon gör illa sig/blir sjuk eller bara i nödfall av avlivning?

Detta är det livvärde hästen är försäkrad för, är hon köpt för dessa pengar så brukar man försäkra hästen för samma belopp.

Vill inte bli lurad, så ja måste ta reda på så mkt som möjligt.
har även hört att använder man försäkringen för man inte tävla.. stämmer det?

Om hästen blir T-märkt och livvärdet blir utlöst, då brukar man inte få tävla hästen annat än vid små lokala tävlingar om arrangören tillåter.

Vart kan man hitta olika kontrakt?

Hästsportbutiker

Hoppas att du inte går med på att betla 40000 kr för hästen, med tanke på bakgrunden alltså.:crazy:
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Jaha så dessa 40.000 de kan man inte ta ut för skadorna, medicin o.s.v?

Ne de vill ha 25.000 för henne nu.
Men vi ringde "gubben" som hade henne förut på turridningen och han säjer att det är fortfarande alldeles för mkt, högst 10.000 tycker han.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Med tanke på hästens tidigare problem som du beskrivit, så skulle jag säga att hästen faktiskt inte är värd mera än det. Framtida eksemvård etc kommer att kräva tid, engagemang och inte minst pengar.

Är hästen väldigt välriden och kan funka som tävlingshäst är det en annan femma, men med senaste tidens åtstramning veterinärt sett på tävlingsbanorna så känns det rätt långt framme.

Försäkringens slantar utnyttjas om hästen blir veterinärt utdömd, det kan inte ägaren själv avgöra.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Jo jag tycker också 25.000 låter alldeles för mkt,
och det hoppas jag att det är också.
Hoppas ingen allt är intresserad av henne!

Men jag fick inte riktigt svar på min tidigare fråga om de där med hennes försäkring, eller så var det inte jag som fattade:d
Pengarna är bara till "utdömd" och inget annat?
Hoppas verkligen man måste ha veterinärs tillstånd, annars blir jag lite orolig.

Kan det vara så att folk som säjer att det finns en som är intresserad vid just det priset, säjer så bara för att sätta en i stor press, är det vanligt?
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Tibra skrev:
Men jag fick inte riktigt svar på min tidigare fråga om de där med hennes försäkring, eller så var det inte jag som fattade:d
Pengarna är bara till "utdömd" och inget annat?
Hoppas verkligen man måste ha veterinärs tillstånd, annars blir jag lite orolig.

Är hästen försäkrad i liv för 40 tusen så är det vad ägaren får ut om det skulle bli så att hästen bedöms så dålig att den måste avlivas. Detta måste naturligtvis kontrolleras av veterinär OCH försäkringsbolagets veterinär innan hästen kan avlivas.

Om hästen bedöms vara obrukbar för tävling tex så kan den triangelmärkas och då får ägaren ut en del av de 40 tusen. Vet inte exakt hur stor del man får ut.

Skulle hästen i fråga bli sjuk och man får lov att anlita veterinär så betalar försäkringsbolaget den kostnaden som överstiger självrisken och i vissa fall så är det även procent att betala för ägaren, det beror helt på vilken försäkring man har tecknat.

Ägaren får alltså inte ut några pengar av försäkringsbolaget för att själv betala veterinär eller dyligt, utan det brukar direktregleras eller så får man sända in kvitton och sen få betalt.

Hoppas du förstod vad jag menade..
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Hm okej.
Mja, jag är trög.. kanske sent på kvällen "får skylla på det"
den meningen jag tyckte lät lite, märklig var:

Skulle hästen i fråga bli sjuk och man får lov att anlita veterinär så betalar försäkringsbolaget den kostnaden som överstiger självrisken

då kan det inte vara så dyrt eftersom självrisken låg på 1200?
Vi säjer att hästen blir sparkad och behöver sys och få någon medicin "eller nått liknande"
då blir självrisken 1200, men sedan? Syningen och medicinen.. det måste man betala själv då som ägare?

Gud folk måste tycka jag är helt snurrig, men ska jag vara ärlig kan jag INGET om försäkringar och dessutom har lite svårt att fatta vad folk menar, men ta mig inte som en efterbliven:crazy:
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Tibra skrev:
Skulle hästen i fråga bli sjuk och man får lov att anlita veterinär så betalar försäkringsbolaget den kostnaden som överstiger självrisken
då kan det inte vara så dyrt eftersom självrisken låg på 1200?

Vi säjer att hästen blir sparkad och behöver sys och få någon medicin "eller nått liknande"
då blir självrisken 1200, men sedan? Syningen och medicinen.. det måste man betala själv då som ägare?



Det finns alltså lite olika varianter på försäkringar beroende på hur mycket man är beredd att betala i premie/år.

Om man har (som jag har) dubbel veterinärvård så får jag vid en ev. skada betala 2000 kr i självrisk och inget mer efter det, resten står försäkringsbolaget. Självriskperioden är ca 100 dagar, så allt som min häst behöver i veterinärvårdsväg under denna period står försäkringsbolaget för. Om hästen behöver mer vård efter dessa dagar är slut så får jag betala en ny självrisk.

Vissa har sk. enkel veterinärvård och då är oftast självrisken lägre, men man får också stå för procent på kostnaderna också. Ca 20 % tror jag. Är kanske olika från bolag till bolag.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

...

Den dubbla veterinärvården har ett bättre skydd än den enkla.

Dubbel ersätter även mediciner, veterinärers resor medans enkel inte täcker det. Så har man enkel så blir det dyrare vid en ev. skada.

Men det är ju billigare premie på enkel såklart.

Jag har dubbel just för att få ersatt resorna. Bor mitt i ingenstans och det är hutlöst dyrt att få hit en veterinär på jourtid utan försäkring.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Okej nu fattade jag!
Det blir billigare i längden att ha dubbel än enkel.

Men om man nu har enkel så får man betala 20% av det som behövs?
Resten blir på försäkringen?:crazy:

Om man har enkel kan man bara byta till dubbel då?
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Hur mkt mer får man betala i dubbel per år?
En annan fråga, vissa talar om försäkring per år, andra vart kvarttal, får man själv välja när man vill betala försäkringen, eller har olika färsäkringar olika "lagar" om sånt?
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Hur mycket man får betala beror på en hel del olika saker, så det där med 20% är inte säkert att det stämmer. Det beror på vilket försäkringsbolag det är och vilken typ av försäkring som det handlar om. Bolagen har olika regler.
Har sedan hästen blivit triangelmärkt av någon anledning så gäller inte försäkringen för den typen av skada eller sjukdom som gjort att försäkringen har betalats ut. Det blir en resvervation i försäkringen t ex för hältor om nu det är orsaken.

Hur man betalar sin försäkring kan man välja själv med allt från månadsvis med autogiro till årsvis.

Att det skulle bli billigare i längden med utökad veterinärvård är inte säker det heller. Det skilljer ganska mycket i pris på premien och blir hästen inte sjuk eller skadad så blir det inte billigare. Har man som jag många hästar så är det klart billigare att inte ha så höga belopp på försäkringarna. Som det är nu betalar jag ungefär 35 000 om året i premier och för den summan skulle jag ju kunna köpa en ny häst istället. Då är ändå inte någon häst fullvärdes försäkrad och bara en har oberänsad veterinärvård i sin försäkring.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Tibra skrev:
Okej nu fattade jag!
Det blir billigare i längden att ha dubbel än enkel.

Men om man nu har enkel så får man betala 20% av det som behövs?
Resten blir på försäkringen?:crazy:

Om man har enkel kan man bara byta till dubbel då?

Om hästen blir skadad på ett vis så att det kräver mycket veterinärvård så blir det billigare i längden att ha dubbel. Men skulle hästen vara helt skadefri eller kanske bara behöva någon enkel behandling av veterinär, då blir det nog dyrare att ha dubbel.

Det är ju såklart olika i olika bolag, alla har de sina regler.

Låt säga att du har enkel, då får du betala självrisken + procenten vid en ev skada.(i mitt bolag)

Om man kan byta till dubbel eller ej får man nog ringa för att fråga i det enskilda fallet.
Jag tror inte hästen får vara över 16 år, även där är det olika för olika raser. Men bäst är att ringa sitt bolag för att fråga.

Det är jättekrångligt med försäkringsfrågor..
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Tibra skrev:
Okej nu fattade jag!
Det blir billigare i längden att ha dubbel än enkel.

Men om man nu har enkel så får man betala 20% av det som behövs?
Resten blir på försäkringen?:crazy:

Om man har enkel kan man bara byta till dubbel då?

Ja, i terion kan du byta, men det är ytterst troligt att du får reservationer för de sjukdomar hästen redan har och den dubbla delen gäller då inte om hästen behöver vård för dessa.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Jag tror att det kan vara en sammanblandning av försäkringsformerna.

Det kan vara så att hästen är veterinärvårdsförsäkrad för 40000 kr.
Det innebär att man max får ersättning för veterinärvård upp till 40000 kr per år.

Hästen kan vara livförsäkrad för mindre. Vilket är troligt eftersom den tydligen är t-märkt.

Är hästen t-märkt har en veterinär ansett hästen som helt obrukbar för all framtid. Bolaget betalar ut ersättning vilket brukar vara
antingen försäkringsbekoppet minus 10 000 kr eller
75% av försäkringsbeloppet, beroende på bolag.

Därefter KAN bolaget, om de vill, försäkra om hästen till ett lägre belopp vanligen det som återstår av det ursprungliga försäkringsbeloppet. Tex 10000 eller 25%.
Vanligen gäller denna försäkring endast rena olycksfall.

/F
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Pratade med ägaren igår om detta.
Vet inte om jag kan lita på något muntligt men..
hon sa iaf att hästen var helförsäkrad,
och förklarade att det ända man behövde betala var 1200 om hästen skulle behöva veterinärvård eller bara få besökas.
men detta borde man kolla upp med försäkringspappren innan man kan lite fullt.
Berättade att varje gång de åkt till hästkliniken "fått mediciner och undersökt hästen" så har de bara behövt betala 1200.

om hästen är t-märkt har de väl ett märke på sig, en triangel?. har annars inte hört något om hon är det.
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Det är inte alla hästar det syns på, att den är T-märkt. Vissa märkningar är slarvigt gjorda och syns som sagt inte.

Be om SENASTE försäkringsbeskedet för hästen. Och om det skulle bli köp av, skriv över försäkringe på dig. Var noga med att kontrollera att det inte blir några reservationer i försäkringen när du tar över den. En reservation betyder att du inte får ersättning (varken veterinär eller liv) för det reservationen gäller.

Försäkringen ersätter normalt inte jourtidstillägg, hästambulans, körersättning, utskrivna mediciner, medlämnade mediciner och en hel del annat. Läs igenom försäkringsvillkoren för det aktuella bolaget och försäkringsformen (finns på nätet).
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Jag håller med, be att få se senaste försäkringsbrevet.
Kolla vilken period som brevet avser, kontrollera också om
det finns några reservationer.

Reservationer betyder undantag. Ofta får man undantag om hästen är t-märkt.

Jag tycker att säljaren verkar vimsig.
Det finns inget som heter "helförsäkring" när det gäller djur.
Det är bilar som har halv- resp. helförsäkring.

/F
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Jasså det visste jag inte "om helförsäkring"
men hon kanske menade dubbelförsäkring då?
Tibra försäkras 2,700 per år..så vad tror ni?
 
Sv: Försäkringar och kontrakt

Jag tror att det är lättare om du ber ägaren att visa försäkringsbrevet, allt annat blir bara gissningar som du inte blir ett dugg hjälpt av.

OM hästen är T-märkt förändrar ju det hela köpesituationen och prisbilden. Och framförallt försäkringsärenden.

Vill man spara lite pengar kan man försäkra i lågt livvärde och höja veterinärvårdsdelen. Det blir aldrig billigt att försäkra hästar, även om vissa raser är billigare än andra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 075
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 029
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 675
Senast: Skye
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 497
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp