Försäkring

V

Visa

Såg en tråd om försäkringar nyss, och då jag inte vet så mkt om sånt och just nyss har köpt mig en häst tänkte jag höra lite med er här :D

Min häst är försäkrad 20.000 vet.

Om hon då t.ex. blir halt,får kolik och jag tar ut vet för att kolla, hon har ont i ryggen och jag vill kolla om det är nått fel med henne osv, går det på försäkringen? Elelr är det bara akuta fall som går på försäkringen?
Behöver man bara betala självrisken om hon t.ex. blir stel i ett bakben, jag tar in hon och det blir röntgen och en massa för ca 10.000 även om det bara kommer fram till att hon behöver lite massage eller nått?

Berätta lite om försäkrings grejs, ex osv :banana:

PS. Jag vet inte vad jag har för försäkring nu, kan kolla upp det, men jag tror det är folksam

Sv: Försäkring

Försäkringen kan bestå av olika delar. T ex en livvärde del som innebär att om hästen dör eller måste avlivas så får man ut det värdet. Livvärde delen kan vara av olika typ dels en som är lite dyrare i premier men täcker alla orsaker som kan medföra att hästen måste tas bort, sjukdommar, skador m m och dels av lite enklare typ som inte täcker vissa skador och sjukdommar men som har billigare premie.
Sedan finns veterinärvårdförsäkring som beroende på typ kan täcka allt utom självrisken till bara vissa typer av sjukdommar och skador. Allt beroende på typ av häst och hur höga premier man vill betala. T ex travare i travträning får inte teckna den typen som gäller för alla skador för man räknar med att vissa typer av förslitningar kommer på alla hästar som tävlar i trav. Veterinärvårdsförsäkringen kan också ha ett "tak" på hur mycket den ersätter i en försäkringsperiod. Detta tak kan t ex vara 50 000 och den får då lägre premie än en som inte har någon begränsning.
Kan ta två exempel från Folksam på ett ettårigt halvblod.
Ex 1
A1-Liv för 15000 kr premie per år 987 kr (livärdeförsäkringen)
veterinärvård 50000 kr premie per år 1412 kr
summa 2399 kr/år
Ex 2
A1- Liv för 15000 kr premie per år 987 kr
veterinärvård obegänsad 2721 kr per år
summa 3708 kr/år
Det skiljer alltså mer än tusen kronor på dessa två försäkringar i premie per år.
Sedan finns en del typer av tilläggsförsäkringar som man kan teckna. Så det enklaste är att du tar reda på vilket bolag och vilken typ av försäkring du har. Ring sedan ditt bolag och få förklarat för dig vad det är du har och hur det kan användas så att det inte blir något missförstånd.

Sv: Försäkring

Hälta, kolik och ont i ryggen brukar klassas som akuta fall, om man har en "normal" vet förs.
Om man däremot åker i väg för man tycker hästen inte är riktigt OK men ingen diagnos kan ställas/dom hittar inget då får du glatt betala.

Kastade ut 4000:- på en hältutredning på en frisk häst då tränaren sa han var halt då han gick och "hackade". (visade sig vara tänderna som spökade vilket inte går på försäkringen)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 367
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar