Förprövning av stall?

D

Desert_Wind

Kravet på förprövning gäller inte om antalet hästar som ryms på anläggningen efter en planerad byggnadsåtgärd är mindre än 5.

Nu är det så att jag ska flytta stallet från befintlig byggnad till annan befintlig byggnad på jordbruksfastigheten. På den nya platsen finns redan lösdriften som är anpassad för 4 hästar. Jag ska bygga tre boxar ( har tre i gamla stallet). Det ger egentligen 7 platser.

Men de tre som har box ska även använda lösdriften eftersom de är ute mer än 12 h per dygn. Dvs då krävs ligghall. Behöver jag förprövning då?

Det gamla stallet är för dåligt för att fortsätta använda så det får tjäna som halm/höförråd.

En annan fråga, hur många har 2,5 m mellan boxraderna? Jag beräknar att få 2 m.
 
Sv: Förprövning av stall?

Tror du behöver förpröva:
"Kravet på förprövning gäller inte om antalet hästar som ryms på anläggningen efter en planerad byggnadsåtgärd är mindre än 5."

Detta är direkt citerat, och du kan läsa mera på:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=287

På samma sida kan du ladda ner en pdf där mått etc finns angivna. Tänk på att vissa mått är det krav på, medan andra är rekommenderade.
 
Sv: Förprövning av stall?

Ett tips är att kontakta kommunens djurskyddsinspektör då denne vet vilka krav som ställs för att bygga stall och det är ju också den person som kommer att inspektera stallet i framtiden. Det är bra att ha en god relation med inspektören,och de vill gärna också veta om man bygger till eller om stallar. De är olika hur hårda olika inspektörer är, men jag vet de som har fått göra om när de inte har byggt efter mått som krävs, och då blir det både mer jobb och dyrare än att göra rätt från början, så kolla det med inspektören innan du bygger.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
2 872
Senast: ameo
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 474
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
3 044
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp