Förlossnings ställning

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

ChristinA

Hur födde du? Alltså vilken ställning? Bra dåligt?

Några "hjälpmedel" typ akupunktur, zonterapi, bedövning?

Pratade med en kund idag som fött på två olika sätt, och då gick det upp ett ljus för jungfru-Christin "Aha, man gör inte alltid likadant :idea: " .... Hjälp mig att bli mer allmänbildad inom området!
 
Sv: Förlossnings ställning

Jag fick aukupunktur, tog varmt bad och lustgas. Födde mestadels liggande på rygg, under värkarna hängde jag en del på sängen, ståendes på knä vilket var skönt men själva födseln skedde mestadels liggandes då. Provade att stå på huk men beisen trivdes inte med det då värdena blev sämre och bm rekommenderade mig att ligga igen vilket jag hellre gjorde, tyckte ståendes kändes obekvämt.
 
Sv: Förlossnings ställning

korta versionerna:
1:an, satt i en saccosäck och andades lustgas till jag fick krystvärkar, BM tyckte jag skulle ha mina fötter på hennes axlar för att få mer kraft, BM flyger i väggen nästa värk, krystar stående/hängandes över en sån där gå ställning, sonens huvud "ramlade" ut mellan 2 krystvärkar (vågade inte krysta för det gjorde för ont :D )

2:an satt i saccosäck/låg ner och andades lustgas tills jag var helt öppen... försökte hitta bra ställning medans jag väntade på krystvärkar, inget funkade, la mig tillslut ner och andades lustgas, krystade ut dottern liggandes på sidan med BM som stödde mitt övre ben... mycket mer ansträngande...
 
Sv: Förlossnings ställning

Födde liggande på höger sida. Hade så j*vla ont i ryggen plus att bebis tryckte på kroppspulsådern så jag blev alldeles matt så jag kunde inte ligga på rygg. Hade liksom inte så mycket val. Bm ville inte att jag skulle stå upp, frågade aldrig varför för det var inte så intressan.

Provade lustgas, men tyckte bara att jag blev äckligt full på den och den tog inte bort någon smärta. Sen fick jag ryggbedövning som var underbar så länge den satt i (de missade att fylla på i tid och sen kom den aldrig "igen" på samma vis:().

Jenny
 
Sv: Förlossnings ställning

ChristinA skrev:
Hur födde du? Alltså vilken ställning? Bra dåligt?

Några "hjälpmedel" typ akupunktur, zonterapi, bedövning?

Pratade med en kund idag som fött på två olika sätt, och då gick det upp ett ljus för jungfru-Christin "Aha, man gör inte alltid likadant :idea: " .... Hjälp mig att bli mer allmänbildad inom området!

Barn 1 (född-88)
Lustgas, bäckenbottenbedövning, petidin, liggandes på rygg i vanlig förlossningssäng!
(såg i syne av lustgasen, bb-bedövningen gjorde :devil: ont!, "surrig" av petidinet)

Barn 2 (född-90)
Sterilvatten kvaddlar i ryggslut, halvsittandes i "dubbelsäng".
(enklaste förlossningen!)

Barn 3 (född-92)
Sterilvatten kvaddlar i ryggslut, halvsittandes i vanlig förlossningsäng. (längsta förlossningen; barnet låg i vidöppen pannbjudning)

Barn 4 (född-96)
Sterilvatten kvaddlar i ryggslut, halvliggandes på sida i vanlig förlossningssäng. (BM skulle börja sin utb. i akupunktur dagen efter, annars hade jag provat det!)

Barn 5 (född-98, 7v för tidigt)
Sterilvatten kvaddlar i ryggslut, halvsittandes i vanlig förlossningssäng. Hade tänkt föda detta barn stående, men då det blev lite bråttom (hjärtljuden gick ner alarmerade mkt) så blev det "som vanligt"!

Under alla förlossningar har jag varit uppe och gått med gåstol, hängt över sänggaveln (utom 2:an, då jag halvlåg över en saccosäck till och från) samt att maken fått massera ryggen för allt vad han var värd, då all smärta har setat där!! Halvsitta eller halvligga har funkat bra för mig, men skulle ha velat prova stående!


Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förlossnings ställning

I vanlig förlossningssäng. Hann inte tänka på något annat alternativ eftersom det gick så fort när det väl började hända saker. Innan hade jag stått i gåstol, fått akupunktur, duschat varmt och fick till slut Epidural bedövning. Blev erbjuden lustgas, men avstod gärna det.

Upplevde att akupunkturen inte hjälpte alls(en nål på varje hand, en i huvudet och 4 på ryggen och 4 på magen..), medan duschen var kanon så länge man stog kvar där. Var inte skönt när man kom ut, kändes värre.. Epiduralen..:love:
 
Sv: Förlossnings ställning

Smärtlindring; ja tack! Allt som finns att erbjudas :) Under första delen varmt bad. Sen in på förlossningssalen varma vetekuddar och värsta värken satt i korsryggen så den blivande pappan fick ehum, jobba en del han med med att massera där. För mig hjälpte inte lustgasen, fick ingen effekt. Fick petidin. Och vid 5 cm öppen fick jag bäckenbottenbedövning. För mig kändes det inte alls när hon lade bedövningen och den gav effekt direkt. Massor med effekt.... mmmm... Så... eftersom det var på natten.. och jag är väldigt nattrött av mig... så somnade jag och sov fram tills jag vaknade av krystvärkarna. Pappan satt brevid och läste tidningar. Bedövningen satt i även under kryststadiet så jag upplevde inte att det gjode ont alls att få ut barnet. Obehagligt när det spände på men inte direkt ont. Barnet kom ut med mig kvar liggandes på rygg i sängen på samma sätt som när jag sov.

Annars är det nog att rekommendera att föda med hjälp av gravitationen, dvs ståendes på huk i någon form. Ligga platt i sängen är väl inte så smart och det blir lite uppförsbacke då.
 
Sv: Förlossnings ställning

Jag födde liggandes på en bår med narkos...

Innan kejsarsnittet låg jag mest halvliggandes med saccosäck under benen. Satt också på förlossningstoalett och på boll. Jag fick lustgas och EDA-bedövning.
 
Sv: Förlossnings ställning

Jag stog på knä och lutade mig mot en saccosäck, ansiktet nedborrat i lusgasmasken :crazy: och hade hela ryggen full av akupunkturnålar + några i panna, armar och ben. Fick ta bort en hel del nålar för jag kände ingen smärta och visste inte när jag skulle krysta... Det hela tog 45 minuter efter det att vattnet hade gått.

Vet att jag kommer gå igenom en förlossning inom en vecka så nu börjar det bli lite nervöst nu ;)
 
Sv: Förlossnings ställning

Usch ja, jag har några månader kvar ju, men på den tiden hinner jag ju bli väääääldigt nervös! Jag funderade inte på förlossningen när jag funderade på att behålla barnet, men det kanske jag skulle gjort :angel:

Pojkvännen ja.....han försöker skämta om det, men i går fick jag nog och fräste ifrån och talade om att han har aldrig fött barn så han ska hålla käften tills han gör det.:idea: Men jag tror att det är hans sätt att hantera det... tror att han itne riktigt vet hur han ska göra när det väl är dags.

Son -02 födde jag liggandes på rygg, före krystvärkarna gick jag runt lite grann men sedan blev jag platsad i sängen
Son -03 födde jag på exakt samma sätt. Med båda använde jag lustgas.

Men denna gången ska jag i alla fall se till att få epidural.... annars föder jag inget barn! Basta!!:angel:
 
Sv: Förlossnings ställning

Har fött min tre liggandes på rygg eller halvt på sidan, endast använt lustgas. Har traskat omkring med gåstol fram till jag inte kunde/orkade stå på benen mer.

Första tog 7 timmar, andra 1 timma och tredje kom vi in vid 10-tiden sattes dropp och hade egentligen inget riktigt förlossningsarbete förrän framåt 14.30 sedan kom hon ut på 1/2 timma.

Jag har alla gånger haft oturen att vattnet har gått flera dagar innan barnen kommit, med den första så fick jag ligga inne i knappt en vecka och äta Bricanyl för att hålla tillbaka förlossningen (han är född 6 v för tidigt) med den andra så gick vattnet tre dagar innan och med sista lilla damen två dagar innan, :rofl: blir lite full i skratt när jag tänker på sista för jag stod och skruvade upp en ny brevlåda och skulle skruva upp ett skötbord på väggen så jag hade absolut inte tid med ngn förlossning just då:angel:

Men som sagt ingen bedövning förutom lustgas...:cool: kunde/ kan man gå ut i skogen eller bakom huset o föda barn så ska väl jag :devil: kunna föda utan massa hjälp..tänkte jag:angel: efterklok kan man ju vara nu..

Däremot så är jag klippt alla gångerna, ajaj:crazy:
 
Sv: Förlossnings ställning

Efter en låååååååååång förlossning kom hon ut och jag var halvsittande (enligt jounalen....). Tror att jag under krysvärkarna omväxlandes halvsatt och låg på sidan (minns inte så väl...)

Smärtlindring, jajemen. Hann med mycket :smirk: , TENS, akupunktur, varmt bad, petidin (utan att jag bett om det...:crazy: ), epidural (tack gode gud!)... Epiduralen gjorde dock att jag inte kunde ta mig ur sängen (gick ner i ena benet) annars hade jag gärna gått mer och kanske även fött nån annanstans än i sängen...
 
Sv: Förlossnings ställning

Jag höll på i 19 timmar och blev så slutkörd de sista timmarna att inget skulle ha fått mig ur sängen. Fick petidin och bäckenbottenbedövning, och oxytocindropp. Provade även bubbelbad men det var bara obehagligt.
Lustgasen funkade INTE :mad: , min man provade också och jag tror tamejtusan att flaskan var tom!!

Födde till sist liggande på sidan.
 
Sv: Förlossnings ställning

Första gången födde jag knästående i sängen, lutade mig mot den upphöjda delen av sängen.
Provade först lustgas, men mådde mest illa av den, så jag fick epidural sen. Det var underbart!

Andra gången födde jag halvsittande. Ville ställa mig på knä, men hann inte. Sonen föddes nån minut efter att jag kommit upp i sängen. Bm skulle lyssna på bebisens hjärta, sen skulle jag fått ändra ställning.
Hann inte få nån smärtlindring heller. Han kom efter 7 min på förlossningen.
Tog en alvedon hemma innan vi åkte in. Hjälpte väl inte så jättemycket :smirk:
 
Sv: Förlossnings ställning

1: Liggande/halvsittande på rygg i vanlig säng, ej förlossningsstol. Detta eftersom jag fick en sovdos, vilket inte hjälpte så mkt, vaknade efter två timmar med krystvärkar och kunde omöjligen flytta mig. Dom fick köra in hela sängen med mig i till förlossningsrummet, så jag åtminstone fick föda i rätt rum.

2: an Liggande på höger sida, kom in fullt öppen, och av någon anledning så måste dom ha vetat att det nog inte skulle ta så lång tid (innan jag ens blev undersökt) för jag blev mottagen i förlossningsrummet. Kom dock aldrig upp ur sängen efter att jag lagt mig ner för gynundersökning, grabben föddes ju tre värkar efter gynundersökningen. Kändes som en betydligt bättre ställning än under första förlossningen.

Ingen smärtlindring på någon av förlossningarna. Det har jag inte hunnit med.
 
Sv: Förlossnings ställning

Jag har fött båda mina barn ståendes på knä utan smärtlindring.

Jag tyckte att stå på knä borde vara att hjälpa barnen ut på rätt håll eller vad man ska säga. Det har gått fort och jättebra.

Det är klart att om förlossningen blir långdragen kan man ju inte stå på knä hur länge som helst. Men under utdrivningsstadiet har det varit jättebra för min del. Har ju då inte provat något annat sätt...

Anledningen till att jag fött utan smärtlindring är inte för att det är tufft som vissa har sagt till mig, utan för att jag varit för mycket öppen när jag kommit till förlossningen, så det har inte varit någon idé liksom. :crazy:
 
Sv: Förlossnings ställning

Alla tre är födda genom att jag stått på knä i sängen med huvudänden uppfäld och en saccosäck att hänga över.
Har haft lustgas.
 
Sv: Förlossnings ställning

Krystade ut sonen liggandes på sidan med mitt övre ben på barnmorskans axel. Jag hade krystat i nästan två timmar så det var inte mycket krafter kvar... men det kändes bättre än att ligga på rygg i alla fall.

Innan dess hade jag gått runt mycket, stått lutad mot gåstol eller sambon, stått på knä i sängen lutad över saccosäck, samt suttit på förlossningspall med sambon bakom. Jag gillade pallen starkt, det gick bra att andas genom krystvärkarna först och sedan trycka lite lagom när det inte gick att hålla emot längre.

Hade TENS, sterila kvaddlar samt epidural.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 168
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 761
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 983
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 557
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp