Förkyld hund

Silver Girl

Trådstartare
Hur länge brukar en hund vara förkyld?

Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i övrigt - äter, dricker och skäller på katter som vågar sig in i trädgården. Ingen feber. Så jag är inte så orolig.
Men hon ska vara på dagis nästa vecka så jag funderar på om jag måste hitta annan passning eller om det kan hinna gå över så hon inte är smittsam.

Och tyvärr får vi ställa in planerat doftprov på söndag. Hon hittade inte ens en godis i gräsmattan idag.
 
Hur länge brukar en hund vara förkyld?

Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i övrigt - äter, dricker och skäller på katter som vågar sig in i trädgården. Ingen feber. Så jag är inte så orolig.
Men hon ska vara på dagis nästa vecka så jag funderar på om jag måste hitta annan passning eller om det kan hinna gå över så hon inte är smittsam.

Och tyvärr får vi ställa in planerat doftprov på söndag. Hon hittade inte ens en godis i gräsmattan idag.
Om det rör sig om något av virusen som har med kennelhosta att göra (troligt) så är det 14 dagar minst som gäller innan hon får träffa andra hundar eller röra sig på exempelvis hundklubb.
Så dagis vill nog absolut inte ha in din hund närmaste veckorna. Kennelhostesäsongen är i full gång och det är väldigt smittsamt. Det ger symtom i övre luftvägar och inte alltid hosta.
Noskvalster kan ge liknande symtom, men ovanligt att det ger uttalade symtom. Dock är det få hundar som får det nu för tiden då fästingtabletterna även skyddar mot noskvalster.
 
Om det rör sig om något av virusen som har med kennelhosta att göra (troligt) så är det 14 dagar minst som gäller innan hon får träffa andra hundar eller röra sig på exempelvis hundklubb.
Så dagis vill nog absolut inte ha in din hund närmaste veckorna. Kennelhostesäsongen är i full gång och det är väldigt smittsamt. Det ger symtom i övre luftvägar och inte alltid hosta.
Noskvalster kan ge liknande symtom, men ovanligt att det ger uttalade symtom. Dock är det få hundar som får det nu för tiden då fästingtabletterna även skyddar mot noskvalster.
Hon får Bravecto så noskvalster tror jag inte. Visste inte det kunde vara kennelhosta utan hosta, får se om mina föräldrar kan passa nästa vecka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 701
Senast: Hund!
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 526
Senast: Acto
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 460
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp