Förköpsrätt, hjälp !

Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Aha då missförstod jag dig. Är inte insatt i SKK överhuvudtaget utan syftade endast till den avtalsrättsliga lagstiftningen.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Sånt händer när man inte kollar vad vem vem svarar på.
Svenska Kennel Klubben är en medlemsorganisation som stambokför så gott som alla renrasiga hundar i Sverige.
Som medlem förbinder man sig att följa föreningens stadgar, gör man inte det (genom att skriva egna kontrakt t ex) så kan man bli utesluten, är man inte medlem så kan man inte registrera ev valpar o inte heller delta i tävlingar/prov, man får inte ens gå kurser/träna på Brukshundsklubbarna.

Nu var ju detta helt OT, men det kan kanske förklara lite om skillnaderna mellan hund o hästavtal vad gäller foder o avel.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Tack för förklaringen.
Anledningen till att jag trodde du även riktade dig mer allmänt var att du drog paralleller till kylskåp och bilar.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Hoppa inte på det där tåget!

försök att få till ändringen att återköp kan ske till rådande marknadspris alt säljare kontaktas vid försäljning.

Ska man följa det där kontraktet så kan du göra en riktigt förlust vid en försäljning om du får tag i en topphäst (vilket jag hoppas att du får!:))

Går de inte med på det så är hela världen full av fina unghästar!
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

kl
Förköpsrätt kan man man skriva in i kontraktet, dvs att säljaren skall ha första tjing på att köpa hästen vid ev försäljning, till det pris som ägaren bestämmer.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Och utan att knyta förköpsrätt till vite så kan man inte göra något legalt för att genomdriva eller bli kompenserad.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Tala om för säljaren att det inte är hållbart juridiskt så hon kan lika bra stryka det.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Såvida inte hon ger hästen till dig gratis.. då skulle jag väl möjligtvis kanske lite kunna förstå det där med förköpsrätt. Som hobbyuppfödare skulle jag aldrig ens komma på ide´n att skriva in något sånt! Däremot har jag uttryckt en önskan om att bli meddelad när hästen skall säljas men det är mest för att kunna stå till tjänst om den nya ägaren vill se fölbilder/unghästkort och höra berättelsen om just sin häst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 841
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 803
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp