Förköpsrätt, hjälp !

Asics

Trådstartare
Vet att det finns ganska många trådar ang detta men hittade ingen som stämmer in i mitt fall riktigt.
Jag ska köpa en unghäst (ej inriden men hanterad). I kontraktet står det "Säljaren skall även erbjudas rätten att köpa tillbaka hästen för samma belopp som den sålts för". Och det är detta jag reagerar lite på. Om några år är hästen ju värd betydligt mer än vad jag köper den för i dagens läge?

Är det inte mer rimligt att man skriver att köparen har rätt att köpa tillbaka hästen till dåvarande marknadsvärde ? Eller vad skriver man ? Vad brukar ni skriva när ni säljer en häst ?
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

jag hade aldrig accepterat ett sådant avtal, om jag köper en häst (eller vad som helst annat) så ska det stå mig fritt att göra vad jag vill med den och därmed också att sälja den till vem jag vill, för den summa jag själv vill.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Jo det är klart, jag kommer ju äga hästen och göra som jag vill, men jag har inga problem med att ge henne förköpsrätt, det är inte det, det är mer att jag inte kan gå med på att sälja tillbaka hästen till samma pris om några år.

Några förslag på vad man kan man skriva istället ?
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Men tänk om du har ångrat dig angående säljarens förköpsrätt om några år. Ni kanske är goda vänner idag men sånt kan förändras så att du inte för något i världen vill att hästen ska tillbaka dit!

Jag kan möjligtvis kanske eventuellt sträcka mig till att du kan skriva in i avtal att du ska erbjuda säljaren förköpsrätt om hästen säljs inom ett visst antal år från ditt köp och att det i så fall ska vara till det pris du sätter = marknadspris. Jag själv hade ALDRIG gått med på det, inte i någon form.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

För det första hade jag aldrig gått med på det och för det andra så kan man bara strunta i det om inte förköpsrätten är kopplad till ett vite och för dettredje så är det inte något schyst pris. Om 5-10 år har hästen troligen stigit i värde pga utbildning och inflation.

Om några år så kanske du har en fodervärd, medryttare elle liknade som du mycket hellre säljer hästen till även om människan fortfarande är toppen.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Förköpsrätt om hästen ska säljas igen inom x antal år och då till marknadspris tycker jag är rimligt att gå med på men att för all framtid förväntas vilja sälja tillbaka hästen för ett visst belopp skulle jag aldrig gå med på. Även om det egentligen inte är juridiskt bindande.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Galet villkor. Jag är själv inte förtjust i förköpsrätt ö h t, för mig signalerar det problem i framtiden. Säljaren vill behålla kontroll över hästen och anser sig ha rätt att göra det. Inte bra, även om det går att förbise rent juridiskt i de flesta fall.

Jag kan möjligen sträcka mig till att säljaren ska kontaktas *på angivet nummer alt. angiven mailadress* vid försäljning och möjligen också förköpsrätt till marknadspris. Men absolut inte mer.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Jag har köpt en häst där säljaren ville få möjlighet att köpa tillbaka vid eventuell senare försäljning. Dock sades inget om priset.
Hon kommenterade själv att det inte är så troligt att hon är intresserad eftersom min häst är en valack; ston kunde hon vara intresserad av att köpa tillbaka eftersom hon enbart sysslar med avel och hennes ston kan vara intressanta att avla på.

Jag ser inga problem med detta.
Däremot så som TS beskriver, med ett fast pris, är inte rimligt.

Under normala förhållanden, ska en oinriden häst stiga i värde av att ridas in och utbildas.

Så nej, jag hade heller inte accepterat detta villkor.

Som lite spin-off, tycker jag att det verkar vara ganska många säljare som vill "villkora" köparnas liv och planer.
Det finns en annan tråd som handlar om någon som ålagt köparen att aldrig sälja vidare hästen.
Den trådskaparen hade alltså rätt att få ändrade omständigheter och behöva sälja hästen, men den rätten har alltså inte köparen.

Märkligt i mitt tycke att en säljare försöker tvinga köparen till olika regler som uppenbarligen inte gäller för säljaren själv.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Men sålt är sålt och kopplar man inget vite till paragrafen så kan man inte göra något...
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Förköpsrätt kan jag enbart tänka mig ifall det är tidsbegränsat. T.ex. om hästen läggs ut till försäljning inom 2 år efter köpetillfället. Dock accepterar jag aldrig att man har ett förutbestämt pris, t.ex. att förre ägaren kan köpa tillbaka hästen för det priset den såldes för. Inte heller för det aktuella marknadspriset då det garanterat kommer bli diskussion ang vad som är marknadspriset.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Samma pris hade jag aldrig accepterat, många säljare idag vill dock ha med en förköpsklausul. Jag förstår det känslomässiga, men om man väljer att sälja till mig så hoppas jag att man även kan ge mig förtroendet att hitta ett nytt hem till hästen den dag jag ev inte kan ha den kvar.

Tänker man sig att senare köpa tillbaka för avel kanske man ska låna ut hästen istället för att sälja. Lite både ha kakan och äta den i mina ögon...

Sen inte sagt att jag är omöjlig, jag har gärna kontakt med tidigare ägare, jag tycker också det är kul att se hur en häst jag fött upp utvecklas.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Hade aldrig skrivit under..

Jag anser att sålt är sålt och klarar man inte av det har man redan gjort misstaget från början och skulle istället valt tex foder alt livstidsfoder om det är så att man har planer på att ta tillbaka hästen...Säljer man kan man omöjligt både äta kakan och ha den kvar.

Likaså förstår jag mig inte på säljare som bestämmer uppstallningsform etc, det kan ju ändras pga livssituation och man kan byta stall tex.

Helt orimliga krav tycker jag och då skulle man inte sålt hästen från början!
Har tänkt på detta nyligen och tycker bara att inom hästvärlden förekommer sånt här krångel kring sälj/köp
av häst..(blir det för känslosamt = sälj inte hästen, eller stå ut med att andra gör/tänker olika utan att hästen behöver lida för det!)

Ibland verkar säljare t o m bestämma vilken foderstat hästen ska ha..
 
Senast ändrad:
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Hundvärlden är nog värre....vet egentligen inte mycket om det men det lilla jag sett känns lite olustigt. När det gäller hästar så finns det ursäkten att folk många gånger är känslomässigt bundna till individen men med hundar har man ofta kullar med flera valpar och behåller dem några månader inte flera år.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Håller helt med!
I min värld är sålt sålt annars får man lösa det på annat sätt. Sen kan man ju för den goda sakens skull muntligt komma överens om att meddela om hästen blir till salu framöver. Dels för att den första ägaren kanske vill veta vad som händer med hästen, även om man inte kan eller har för avsikt att lägga sig i. Men även för att OM förra ägaren är intresserad att köpa hästen så har dom i alla fall en möjlighet att lägga ett bud då. Sen vem ägaren säljer till det väljer just ägaren....

Även om det är en på miljonen. ponera att "malin bayard" får tips om din häst framöver och kommer och bjuder dig ett riktigt bra bud på hästen, ska du då vara tvungen att tacka nej för att en föredetta ägare för 5 år sedan ska ha förköpsrätt på den för en spottstyvel av budet?
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Knappast, såld hund är såld hund, precis som ett kylskåp eller bil, där kan inga villkor ställas öht.
Fodervärdesavtal finns visserligen, men det handlar om avel, när foderhunden fullgjort sitt i aveln så går den automatiskt över i fodervärdens ägo, allt utan kostnad för den nye ägaren, förutom alla kostnader man har med egen hund.
Åldern för tikar är 5 år o för hanar 7.

Sen finns något som heter "köp med bibehållen avelsrätt" för hette dessa halvfoder, vilket innebär att man betalar halva valpen o äger hunden, samma åldrar gäller o halva antal kullar/parningar.

Det som kan strula är att uppfödare o fodervärd kan bli oense om huruvida hunden är lämplig att gå i avel eller inte.
Uppfödaren kan aldrig ta tbx hunden.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Jag får väl utgå från att det jag läst och hört om konrakten folk skrivit är rena lögnen då eller?

Visst lagen är lika men det verkar inte hindra knepiga vilkor.
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Självklar kan man upprätta ett köpekontrakt med återköpsvillkor, det är vanligt förekommande vid försäljning av djur. I foderavtal handlar det oftast om äganderättsförbehåll där man åsyftar till att äganderätten inte har gått över förrän (i framtiden planerad) betalning har erlagts. Fodervärden äger alltså inte hästen. Ett förbehåll är inte detsamma som ett återköpsvillkor, eftersom ett återköpsvillkor inte har med själva äganderättens placering att göra utan reglerar endast det faktum att om hästen ska säljas så har den tidigare ägaren rätt att köpa hästen före någon annan. För att ett återköpsvillkor ska bli effektivt bör det kopplas till ett vite som köparen får betala ifall denne säljer hästen till någon annan trots allt (=avtalsbrott), och för att undvika framtida konflikter bör man reglera vad hästen i sådana fall ska säljas för (precis som diskussionen i tråden; marknadsvärde vs. priset hästen säljs för).
 
Sv: Förköpsrätt, hjälp !

Nej sådana avtal får inte skrivas om man är medlem i SKK.

Och dessa buskavlare som annonseras efter "fodervärd" på gatukorsningar m.m. är sällan medlemmar i skk.
Det finns gott om "nya seder" och avtal utom SKK som börjar florera. En del är riktigt skamligt upplagda... :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 841
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 803
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp