Förhållande råprotein/smältbart råprotein

Tulip

Trådstartare
Analysen på årets skörd har katastrofala 7g smp/kg. Tittar man lite noggrannare ser man dock att det innehåller 41g råprotein/kg och den skillnaden har jag aldrig sett förut. Har ingen jättekoll men minnet säger att det smältbara råproteinet brukar vara ungefäör hälften av det totala. Någon här som har koll på om denna skillnaden ens är möjlig? Mitt lilla hopp är att de faktiskt har skrivit fel i rapporten.
 
Hittade följande via google:
---
För att kunna räkna ut hur mycket av fodrets totala proteininnehåll som hästen kan tillgodogöra sig, det vill säga andelen smältbart råprotein, måste du först veta fodrets smältbarhet. Detta skiljer sig åt mellan olika fodermedel.
Exempel: Låt säga att fodrets smältbarhet är 75 procent och innehållet av råprotein är 15 procent (= 150 gram/kilo). Då blir andelen smältbart råprotein 0,75 * 150 = 112,5 gram. Kontakta foderföretaget så kan de säkert svara på just ditt foders smältbarhet.

Vänliga hälsningar
Jenny Redgård
---
https://www.hippson.se/fraga-expert...raknas-raprotein-till-smaltbart-raprotein.htm

Ring den som utfört analysen, de brukar vara väldigt hjälpsamma.
 
Hittade följande via google:
---
För att kunna räkna ut hur mycket av fodrets totala proteininnehåll som hästen kan tillgodogöra sig, det vill säga andelen smältbart råprotein, måste du först veta fodrets smältbarhet. Detta skiljer sig åt mellan olika fodermedel.
Exempel: Låt säga att fodrets smältbarhet är 75 procent och innehållet av råprotein är 15 procent (= 150 gram/kilo). Då blir andelen smältbart råprotein 0,75 * 150 = 112,5 gram. Kontakta foderföretaget så kan de säkert svara på just ditt foders smältbarhet.

Vänliga hälsningar
Jenny Redgård
---
https://www.hippson.se/fraga-expert...raknas-raprotein-till-smaltbart-raprotein.htm

Ring den som utfört analysen, de brukar vara väldigt hjälpsamma.

Jo det vet jag men det kräver ju då att man faktiskt utfodrar med det och analyserar proteinhalt i foder resp träck, alternativt analysera alla typer av proteiner i fodret och veta smältbarheten för var och en av dem, det görs ju knappast vid en vanlig höanalys (hur gör man egentligen med prover som kommer in jag kommer bara på dessa sätt). Planen är att kontakta företaget, dock är det inte jag som beställt analysen, jag ville bara kolla om det är nån som varit med om den skillnaden i smältbart och totalt protein i hö tidigare. Är det en vanlig skillnad är det ju förmodligen korrekt och ingen anledning att kolla upp det.

Frågan är alltså om någon har träffat på att endast ca 1/6 del av det totala proteinet i hö är smältbart?
 
om jag inte missminner mig så brukar man säga att ju högre råproteinhalt, desto större andel av proteinet är smältbart

Formel för uträkning av smältbart råprotein ser ut som följer:
"Smältbart råprotein ( Smb.rp ; g /kg ts) är beräknat enligt följande formel:
Smb.rp = dCP x CP/100 dCP
smältbarhetskoefficient för CP = 93,9 - 313/y CP
innehåll av råprotein i g /kg ts y
torrsubstansens råproteinhalt i procent"

Källa: https://www.slu.se/globalassets/ew/...ekommendationer-for-hast_2013_rapport_289.pdf
 
Nej, det är inte fel i rapporten. SmRp för detta grovfoder är 7 g/kg.

Inte för att jag vill vara motvalls, jag är bara nyfiken men jag undrar hur du vet det så säkert? Vad bygger du ditt påstående på? För visst är det en ovanligt stor skillnad
 
om jag inte missminner mig så brukar man säga att ju högre råproteinhalt, desto större andel av proteinet är smältbart

Formel för uträkning av smältbart råprotein ser ut som följer:
"Smältbart råprotein ( Smb.rp ; g /kg ts) är beräknat enligt följande formel:
Smb.rp = dCP x CP/100 dCP
smältbarhetskoefficient för CP = 93,9 - 313/y CP
innehåll av råprotein i g /kg ts y
torrsubstansens råproteinhalt i procent"

Källa: https://www.slu.se/globalassets/ew/...ekommendationer-for-hast_2013_rapport_289.pdf

Tack! Det var nått sånt jag letade efter. Ska försöka räkna när eleverna lämnat labbet.
 
Inte för att jag vill vara motvalls, jag är bara nyfiken men jag undrar hur du vet det så säkert? Vad bygger du ditt påstående på? För visst är det en ovanligt stor skillnad

Därför att SmRp helt enkelt blir 7 g/kg om man räknar enligt den formel som SLU rekommenderar och som alla svenska analysföretag använder:

SmRp = 0,939 x 41 – 31.3 = 7,2 g/kg ts

Jag förutsätter att råproteinhalten som du angav (41 g/kg) är ett ts-värde.

Formeln som SLU rekommenderar gäller dock egentligen för idisslare och hästar är inte idisslare. Vanligtvis är SmRp lägre för hästar (de har svårare att ”smälta” proteinet i ett grovfoder än kor).

Använder man den formel som gäller för häst får man 7,0 g/kg ts, dvs. i detta fall samma resultat.
 
Därför att SmRp helt enkelt blir 7 g/kg om man räknar enligt den formel som SLU rekommenderar och som alla svenska analysföretag använder:

SmRp = 0,939 x 41 – 31.3 = 7,2 g/kg ts

Jag förutsätter att råproteinhalten som du angav (41 g/kg) är ett ts-värde.

Formeln som SLU rekommenderar gäller dock egentligen för idisslare och hästar är inte idisslare. Vanligtvis är SmRp lägre för hästar (de har svårare att ”smälta” proteinet i ett grovfoder än kor).

Använder man den formel som gäller för häst får man 7,0 g/kg ts, dvs. i detta fall samma resultat.
OK, tack för förklaringen, jag hann inte med att räkna men då är det alltså så illa.
 
Dock finns det ju en uppenbar brist med SLUs formel: de anger inte i vilket intervall den kan antas ge ett bra värde. Sannolikt ger den en bra uppskattning av smältbarheten om proteininnehållet i fodret ligger nära de värden där man faktiskt gjort experiment, medans resultaten blir sämre för mer avvikande värden. T.ex. påstår ju formeln att om proteininnehållet är under 33g/kg så är andelen smältbart protein negativ, och jag har svårt att föreställa mig hur en negativ smältbarhet skulle fungera rent fysiologiskt (när hästen äter fodret så börjar den plötsligt utsöndra aminosyror i tarmen?).
Huruvida formel egentligen är tillämpbar på den låga proteinhalt som diskuteras i tråden skulle jag alltså vilja påstå att är omöjligt att säga om man inte vet vilken data den är baserad på.
 
Dock finns det ju en uppenbar brist med SLUs formel: de anger inte i vilket intervall den kan antas ge ett bra värde.

Det är väl helt uppenbart att SLU:s formel inte alltid kan förväntas ge helt korrekt resultat. Det finns nog ingenting som är exakt när det gäller foderstatsberäkningar. Formeln är endast en uppskattning av proteinets smältbarhet hos ett grovfoder. SLU:s formel gäller dessutom för idisslare och inte för hästar. Det finns en liknande formel för häst som har tagits fram av INRA i Frankrike. Tyvärr är dessa formler som bygger på smältbarhetsförsök med olika djurslag det bästa vi för närvarande har att tillgå.

Smältbarheten kan naturligtvis inte vara negativ. Det borde alla förstå. Av denna orsak borde man ange ett intervall när formeln kan tillämpas men det gör man tyvärr inte. Man kanske tycker att hö med under 4% råprotein ändå inte är lämpligt som djurfoder.

I Tyskland har man tagit fram en ny metod för beräkning av smältbarheten av foderprotein hos hästar:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26090101

Om du är intresserad kan du läsa hela rapporten här:

https://www.cambridge.org/core/jour.../E7961DD8D88EA3109ABAB72075B20314/core-reader

Jag roade mig med att beräkna smältbarheten hos det gräshö som används som exemplel i den tyska studien med hjälp av den franska formeln. Jag fick exakt samma resulltat som med den tyska metoden vilket kan tyda på att de gamla formlerna för beräkning av SmRp inte är så tokiga trots allt.
 
Jag fick 7gSRP ett år, hade som tur var bara köpt en bal, dock mycket stor. I efterhand hade jag tjänat på att elda upp den och köpa nytt än fodra med och tillskottsfodra...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Görs det nya analyser på utländska foder när råproteinet "översätts" till svenskt smältbart råprotein? Eller räknas det om på något vis...
Svar
0
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp