Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Karuso

Trådstartare
Jag har aldrig haft möjlighet att ha hästen nära hemmet. Som närmast 4 km och som längst 3 mil enkel väg.

Nu har jag och sambon äntligen fått möjligheten att hyra ett hus på landet, närmare bestämt på en mindre hästgård.


Här i stallet finns 11 hästar, man delar på insläppen. Och sen har man en lördag var 6:e helg. Resten ingår men man hjälps åt om ägaren tex åker på semester.
Stallet ligger 100-150 meter från vårat hus.
Stallet har ridbana, spolspilta, hästarna har fri tillgång på hösilage ute på vintern. hästarna är uppdelade i två hagar. Det är mestadels dressyrmännsikor som står i stallet. Ridvägar finns det nog gott om.

Men nu är det ju så att jag har hästen idag installad i ett stall i stan ca 1,5 mil hemifrån. Problemet är att jag trivs så himla bra där med människorna och träningsmöjligheterna. Stallet innehåller 20 hästar när det är fullt. Bra träningsmöjligheter: ridbana, rid/körslinga, spolspilta, tvättmaskin, skrittband och bra ridvägar.

Det vore ju skönt att ha honom nära, men samtidigt så himla svårt när man trivs bra och allt funkar. Man vet vad man har, men inte vad man får. Dock verkar människorna bra i stallet här hemma med.

Pengarna är inte så viktiga i denna fråga egentligen

Men givetvis är det lite billigare att ha honom hemma i både stallhyra och bensin de dagar jag inte behöver åka( de dagar jag inte jobbar)

Hur resonerar ni?
Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Jag skulle inte tveka en sekund på att ta hem hästen! :bump: Tänk vad du slipper köra fram och tillbaka mellan stall och hem. :) Du spar tid och kan om du känner för det hälsa på hästen på morgonkvisten innan du sticker till jobbet. Behöver aldrig planera stallbesöken utan bara gå utanför dörren.

Har själv hästen 15 km hemifrån, men börjar se över andra möjligheter med stall på närmare håll för jag tycker det är jobbigt att inte ha henne nära. Det enda jag inte kommer att få om jag flyttar hästen är ett ridhus vid stallet, vilket jag tycker är jättetråkigt vintertid då det är kallt och hårt ute. På vår, sommar och höst klarar man ju sig ute. :) Skulle jag kunna ha hästen precis utanför huset skulle jag kunna leva med att inte ens ha en ridbana! ;)
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Första stallplatser jag hade låg 6 km bort från mig och där var det nästan alltid tjafs och bråk. Trivdes inte alls på slutet. Idag har jag 4 (!) mil till stallet enkelväg och trivs fruktansvärt bra. För mig är det värt det. Det gör inget att det är en bit att åka så länge jag och hästen trivs och har råd och tid med det.

Så gå på magkänslan, tycker jag
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Jag hade flyttat, kollat av stämningen i stallet någon månad eller så och sedan fattat beslutet. Är det flera konstiga människor i hemmastallet, folk som vantrivs och grejor försvinner hade jag ju absolut stannat på nuvarande ställe.
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Det är väl inte så bråttom.
du kan ju i lugn och ro flytta in och drälla ute i stallmiljön och se om du trivs med människorna vid din nya bostad innan du hämtar dit hästen. Om du inte gillar stämningen behöver du ju inte ta med dig hästen.
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Det viktigaste är ju att du och hästen trivs. Om det inte finns ridhus vad spelar det för roll. Visst bättre träningsmöjligheter. I vårt stall har vi paddock utanför stallet som inte är speciellt stor. Går bra med mindre ponnyer osv men ja det duger ju. Faktist super skoj när man pulsar runt där i snön :)
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Hur resonerar ni?
Hur skulle ni ha gjort?

Man vet vad man har men inte vad man får. Hade jag trivts bra i stallet så hade jag inte flyttat hästen. O andra sidan ger det en lite tid att kolla in det andra stallet och höra sig för hur stämningen är.

Jag personligen tycker det är skönt att ha hästarna så nära det går. Så det är därför jag flyttar mina hästar närmre om en vecka för att kunna få mer tid att umgås med dom.
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Det är väl inte så bråttom.
du kan ju i lugn och ro flytta in och drälla ute i stallmiljön och se om du trivs med människorna vid din nya bostad innan du hämtar dit hästen. Om du inte gillar stämningen behöver du ju inte ta med dig hästen.

Håller med! Sitt lugnt i båten (eller stallet) och känn av stämningen i nya stallet. Känns det bättre än gamla - flytta hem hästen, annars stanna där ni redan trivs. Hoppas att det går bra!
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Jag skulle också avvaktat. Det är verkligen inte lätt att hitta stall där man trivs, om det inte är ens eget och man själv kan bestämma vilka människor som ska röra sig där.

Jag har min häst på anläggning, där jag har tillgång till ridhus, ridplan, bra ridvägar, rider för tränare en gång i veckan. Betalar 900 i mån för boxen, 400 för fri tillgång till hösilage och liten slant för träningarna. Det ska mycket till för att jag ska lämna det, även om jag idag i princip har gångavstånd dit, så är tanken på flytt inte långt borta, men jag tänker inte flytta på hästen!

Sommartid flyttar jag honom på bete så nu får jag åka ca 1.5 mil till honom. Drömmen är att jag ska kunna se honom från fönstret, men det är svårt när man bor i radhus :p
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Jag skulle ha väntat med att ta hem hästen och sedan får du pröva på att pendla och känner du att du vill ta hem hästen och att det vore skönare gör det :)
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

För mig finns det nån psykologiskt härlig aspekt i att ha hästen nära. Det blir mer "hemma", man kan svänga förbi även när man inte behöver, gå dit och pyssla med nåt medan pastavattnet kokar upp hemma typ. Att slinka ner till stallet och säga godnatt till hästarna efter två glas vin är det bästa jag vet haha. Så mysigt

Att ha hästen långt bort (har provat det också) blir att man åker dit, gör vad man ska, åker hem igen. Mer som att gå till gymmet. Tristare.

Men vad som är mest praktiskt bedömer du nog bäst själv
 
Sv: Fördelar med att ha hästen nära hemmet?

Jag hyr lägenhet och box på samma gård och vill aldrig ha det annorlunda! Men då är jag uppväxt med att ha hästen hemma så det är det jag är van vid och det kan säkert påverka min inställning. De år jag var inackorderad på annan plats än där jag bodde tycker jag var lite frustrerande. Men då påverkar det också att det här är ett stall där jag skulle vilja stå även om jag inte bodde här, härligt folk och fantastisk stämning.

För mig är det en del av hela livet att ha häst, att kunna gå lite fram och tillbaka. Att kunna ta in henne och sen gå hem och äta och sen ner och rida, till exempel. Jag vill inte att hästen ska vara 2 timmar om dagen och sen inte mer, att man alltid ska ta det på äg hem från jobbet även om man gärna skulle vilja hem och slöa en stund först.

Här är det så att man måste hyra både box och boende, men det verkar det ju inte vara där ni ska bo? Om du väljer att inte flytta hästen nu, hur lång tid tror du då att det tar att få en box på gården i efterhand? Vissa stall, om de är bra, får lediga boxplatser väldigt sällan. Det stall där du har hästen nu är ju så stort så det bör ju vara större chans att det blir ledig box där under året, om du ångrar dig och vill flytta tillbaka hästen sen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 735
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp