Föräldraträff

CosmicQueen

Trådstartare
Ni som har varit på föräldraträff...vad gör man egentligen där? Var det givande? Gav det någonting eller hade du lika gärna kunnat vara utan det? Går alla dit som par eller finns det dom som går själv?
 
Sv: Föräldraträff

Menar du en föräldraträff som bvc eller mvc ordnar?

I höstas när min dotter var ca 2,5 månad startade vår föräldragrupp. Det var 6 tillfällen som var inbokade, ca 1 g/månad. Vi fick ett papper med med olika teman o frågor som vi skulle ta upp i gruppen under hösten. Men vi föräldrar fick ju självklart ta upp sånt vi ville prata om, vi följde inte pappret slaviskt.

En gång pratade vi om första tiden hemma, relationen till sin man/sambo, en gång var det prat om barnmat o hur man kunde börja med smakportioner, sen var det barnsäkerhet i hemmet och barnsjukdomar. Någon gånger fick vi se film, som handlade om hur man skulle laga till barnmat. Lite dumförklarande o otroligt gammal film :smirk: Kunde varit utan.

Men i det stora hela var jag positivt inställd till föräldragruppen, inte för att jag kände att jag behövde prata en massa o hade en massa frågor o var orolig. Men det var trevligt att träffa andra mammor (pappor var självklart välkommna, men ingen dök upp...) som jag har haft stort utbyte av. Umgåtts mycket, promenerat, lunchat, gått till öppnaförskolan. Så summasumarum, föräldragruppen har varit bra. Jag har fått nya vänner o likaså min dotter.

Vet inte om det var detta du undra om...men men...:) hoppas det var till hjälp iaf.

// Sofia
 
Sv: Föräldraträff

Tack för ditt svar.:) Ja det är föräldraträffen som BVC ordnar jag menar. Våran lillkille är nu drygt 4 månader och vi är inbjuden till träff som börjar idag. Men jag är väldigt skeptisk som nog märks. ;) Fler som har erfarenheter?

Men hur går det med bebisarna under träffen egentligen? Det är sagt att den ska hålla på 2 h varje gång och våran lillkille kommer att ha krypit ur skinnet redan efter 30 minuter. Förstår inte hur det ska gå? Han är inne i en period nu då han har svårt att vara borta, svårt för nya ansikten osv, så jag är rädd att han kommer & gallskrika hela tiden. :crazy: Och att få honom & somna borta är helt omöjligt, så det gäller & se till att han nyss sovit innan träffen, för han orkar aldrig vara vaken mer än 1-2 h innan han blir övertrött & bara gnäller.

Hur gick det med era bebisar under träffarna?
 
Sv: Föräldraträff

Oj, 2 timmar! Det var lite långt. Våra träffar var max i 1 timme.

Det var ca 6-7 bebisar i vår grupp, de kunde ligga på en tjockare matta på golvet med leksaker eller så satt de i knät eller i babysitter som fanns att låna där. För det mesta gick det bra med bebisarna, min dotter Ina, har alltid varit väldigt okomplicerad. Hon tyckte det bara var spännande med nya saker att titta på.
Men ibland hände det att ngn bebis var helt otröstlig o då gick den mamman ut eller gick hem. Så är det ibland o det är ingen som tycker att konstigt.

Jag tycker att du ska prova en gång o se hur det går. Han kanske tycker att de är jättekul att titta nya saker o träffa nya kompisar. Men funkar det inte så funkar det inte, åk hem då.

Hoppas att det går bra!! Lycka till!!
 
Sv: Föräldraträff

Mitt schema:

1. Introduktion, kom ut en barnmorska från mvc och vi pratade om förlossningarna och första tiden.
2. Mat, kom en dietist och vi fick ställa massa amtfrågor och fick en massa info.
3. Trafik, kommer ut en från trafiksäkerhetsrådet
4. Infektioner olycksfall
5. Tänder, kommer en tandsköterska
6. Barnomsorgen, kommer representanter från olika förskolor
7. Föräldrarollen, personalen från Råd och Stöd kommer.

De är 7 träffar under ca 10 månader och helt frivilligt nere på öppna förskolan.
 
Sv: Föräldraträff

Jag gick inte av samma samma anledning som du funderar på att strunta i det.

Min lille är inte "okomplicerad" han är ganska skrikig och visst är han ofta en liten solstråle men han orkar vara glad då pass korta stunder och det vänder snabbt, ungefär som att han blir bistucken :crazy:

Plus att det var kvällstid och det är då han har sin skrikperiod. Så jag kände att det inte skulle ge något om jag bara satt och tröstade ledsen bebis under hela träffarna!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 423
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag gav en ask Vitaepro till en gubbe med låg pension pga han hade hemskt ont i lederna och det hjälper. Finns det något liknande som...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
932
Senast: QueenLilith
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp