Föräldrarpenning och FA-skatt?

Kanintant

Trådstartare
Är det någon här som vet hur det fungerar/har erfarenhet med föräldrarpenning och FA-skatt?

Jag är anställd på 60 % på ett företag. Vid sidan om har jag gjort en del uppdrag via frilandsfinans, med andra ord behöver man ingen f-skatt utan det är de som fakturerar kunden, man är alltså anställd av dem de timmar man gör jobbet kan man säga. De betalar ut pengarna som lön till mig och sköter därmed skatt och soc-avgifter. Jag ska ringa försäkringskassan och kolla hur det funkar men jag hoppas att det ska vara grund till föräldrarpenningen utan några större problem (vet att vissa använt det som grund till A-kassa även om en del fått strula lite men har fått för mig att A-kassa är ännu krånligare än föräldrarpenning men så kanske det inte är).

Det fungerar ganska smidigt men jag skulle egentligen hellre gå över på FA-skatt eftersom det blir lite begränsande utan F-skatt. Jag hade tänkt strunta i det helt till bebisen är född i juli och starta upp efter mammaledighet men det vore ändå bra att ha det redan nu. Frågan är om det ställer till det massor med F-skatten? Om jag går över på F-skatt så kommer jag sluta använda frilandsfinans och fakturera själv istället. Det skulle troligtvis inte handla om jättemycket pengar men jag skulle kanske få ut 20-50 000 kr innan juli om det trillar in iaf ett par uppdrag (vilket är svårt att veta på förhand). Iaf skulle det dryga ut mina 60 % en del så det vore en klar fördel om det var föräldrarpenninggrundande.

Jag räknar med att iaf göra något uppdrag under mammaledigheten, antingen via frilandsfinans eller F-skatt om jag kör igång det.

I värsta fall tänker jag att jag kan nöja mig med föräldrarpenningen som grundas på mina 60 % men att jag med hjälp av F-skatten ändå kan få in lite extrapengar under mammaledigheten ( i den mån det går vill säga) och om det behövs i så fall inte ta ut föräldrarpenning de dagar jag sitter och jobbar med det. Men eftersom jag bara i så fall plockar ut föräldrarpenning för mina 60 % borde jag väl rimligtvis ha "rätt" att jobba med min F-skatt på de resterande 40 % utan att behöva avstå från föräldrarpenningen?

Med andra ord, om jag är beredd att bara få föräldrarpenning på mina 60 % kan F-skatten ändå sabba något vad gäller den?

Jag inser att jag ändå måste ringa och prata med dom men vill ändå ha lite tankar från er först så jag inte låter helt förvirrad när jag ringer, jag är så himla dåligt insatt i det här med föräldrarpenning.
 
Jag har AF-skattesedel och Försäkringskassan räknar ut SGI för respektive del. Dvs. de räknar ut den SGI du tjänar ihop via anställning för sig och sedan räknar de ut SGIn du jobbat ihop i ditt eget företag. Sedan räknar de ut totalen därefter.

Under de 2 första åren beräknas din SGI i företaget efter ett schablonbelopp baserat på vad du skulle ha för inkomst om du vore anställd med samma arbetsuppgifter och utbildning. Därefter beräknas din SGI på din deklarerade inkomst.

Och ja, det går bra att vara föräldraledig från din anställning och ta ut 60% föräldrapeng och sedan jobba resten i ditt företag.
 
Jag har AF-skattesedel och Försäkringskassan räknar ut SGI för respektive del. Dvs. de räknar ut den SGI du tjänar ihop via anställning för sig och sedan räknar de ut SGIn du jobbat ihop i ditt eget företag. Sedan räknar de ut totalen därefter.

Under de 2 första åren beräknas din SGI i företaget efter ett schablonbelopp baserat på vad du skulle ha för inkomst om du vore anställd med samma arbetsuppgifter och utbildning. Därefter beräknas din SGI på din deklarerade inkomst.

Och ja, det går bra att vara föräldraledig från din anställning och ta ut 60% föräldrapeng och sedan jobba resten i ditt företag.

Tack för bra svar :)

Jag har iaf pratat med frilansfinans och det är SGI-grundande, kommer som en vanlig lön i deklarationen så det är inga problem.

Jag hade lite funderingar kring hur jag löser det med om jag säljer grejer i webbutik men det gick att lösa det också via frilansfinans, jag förlorar lite på det dock mot att ha F-skatt men nu vet jag att det iaf går att lösa.

Tills vidare så tror jag att jag väntar med F-skatten så kan de beräkna min föräldrarpenning på vad jag verkligen tjänar. Känns svårt att uppskatta vad jag skulle tjäna på min F-skatt utan att det blir helt tokigt.
 
Men eftersom jag bara i så fall plockar ut föräldrarpenning för mina 60 % borde jag väl rimligtvis ha "rätt" att jobba med min F-skatt på de resterande 40 % utan att behöva avstå från föräldrarpenningen?

Att din föräldrapeng beräknas på en
60% tjänst innebär inte att du är föräldraledig på 60% om du tar ut full föräldrapeng. Däremot kan du ta ut 60% föräldrapeng och jobba 40% frilans.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 715
Senast: Blyger
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 449
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Är det någon här som har erfarenhet av s.k. egenanställning? http://www.egenanstallning.org/ Alltså, att man kan fakturera för tjänster...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Och jag önskar innerligt att de hade rätt men så är tyvärr inte fallet... :( Hur orkar man kämpa mot en så stor och fullständigt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 034
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp