Föräldrar med på barnkalas?

W

Willebillebus

Som överskriften lyder är detta vanligt??

Sonen ska på 4-års kalas och jag som förälder ska med.

När jag var barn var det barnen som gick på kalas, inte mamma och pappa också.
Frågade även mamma, hon sa att hon aldrig varit med på ett enda barnkalas.

Jag kanske är jättetråkig men jag resonerar så här: Är barnen för små för att gå på kalas utan mamma och pappa så är man för liten att ha kalas.

Är det jag som är tråkig som verkligen känner att detta ska bli skittråkigt (känner ingen av dom andra föräldrarna) utom mamman till barnet.

Vad tycker ni? har ni kalas med medbjudna föräldrar?
Och varför har man det?
Är det för man inte orkar/kan sysselsätta barnen själv?

Förklara gärna detta för mig så kanske jag ändrar inställning! :crazy:
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

När barnen är små och blyga behöver ofta föräldrarna vara med för barnens skull, när de är större och mer självständiga behöver inte föräldrarna vara med.
Vi hade ett kalas när våra barn var små och vi var väldigt trångbodda, där ett par föräldrar stannade trots att vi inte bjudit så... det var lite jobbigt för oss eftersom det var mer än trångt från början:crazy:, men det var av nöden tvunget för barnen ifråga, annars hade de blivit utan kalas...
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

Jag minns att när de var fyra så var det barn från dagis de bjöd och då gick man faktiskt som förälder med. Det var väl liksom första gången de var på barnkalas, iallafall häromkring. Men inte sen inte när de blev 5. Sen ebbade kalasen ut vid 9-10 års åldern.
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

När barnen är små och blyga behöver ofta föräldrarna vara med för barnens skull, när de är större och mer självständiga behöver inte föräldrarna vara med.

Det är detta jag menar, kan man inte vänta att ha kalas tills dom klarar att gå själva?
Små barn tjatar väl inte om kalas så som större barn gör?

Min son har aldrig sagt något om barnkalas, men nu vill han ju självklart ha ett när han fyller 5 i Januari !
Vi har inte jättestort och det räcker med några extra ungar så är det fullt hus, så jag tror inte vi skulle ha plats att ha med föräldrar, isf skulle ju inte barnen ha någonstans att leka :(

Är jag då konstig som inte vill ha med föräldrar? :confused:
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

Det är detta jag menar, kan man inte vänta att ha kalas tills dom klarar att gå själva?
Små barn tjatar väl inte om kalas så som större barn gör?

Min son har aldrig sagt något om barnkalas, men nu vill han ju självklart ha ett när han fyller 5 i Januari !
Vi har inte jättestort och det räcker med några extra ungar så är det fullt hus, så jag tror inte vi skulle ha plats att ha med föräldrar, isf skulle ju inte barnen ha någonstans att leka :(

Är jag då konstig som inte vill ha med föräldrar? :confused:

Nä men inte alls! :) Precisera bara i inbjudan vad det är som gäller så blir det inga problem! Huvudsaken är att din son blir nöjd, sk*t i föräldrarna! :devil:
Här i bygden så väljer vissa MC-kalas eftersom de är trångbodda, eller bowlingkalas... vi har alltid haft hemmavid på gården. En minnesvärd födelsedag var när dotra som fyller i månadsskiftet mars-april hade kalas för hela klassen... utekalas... Dagen innan, en strålande vårdag, förberedde vi hela skattjakten med kartor, olika stationer med lätta uppgifter, gåtor och kartor. Festdagens morgon vaknade vi till snöstorm! :eek: Det var den snabbaste skattjakt vi varit med om! Sen hoppade alla ungar omkring inne och rev halva huset innan kalaset var slut... *sliter mina gråa*
Det är inte att rekommendera... :angel:
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

Haha, ja det låter inte som jätte-roligt (iaf inte för dig) barnen hade säkert väldigt skoj :)

Skulle vara lättare med "sommarfödelsedagar", kanske kan ha snökalas när sonen fyller, men då är det antagligen regn o slask den dagen.

Vi har tajmat det så bra att bara få vinterbarn :)
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

Kan tyvärr inte få dig att ändra inställning.
Min son hade inte kalas för sina kompisar förrän han fyllde 5.
Då var det utan föräldrar.
Förutom en vars son vägrar vara nånstans utan mamma eller pappa.

När han var yngre än 5 hade vi kalas för släkt och vänner. Det räckte gott och väl.
Vill inte ha andra barns föräldrar hos mig om jag inte känner dem.
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

Kan tyvärr inte få dig att ändra inställning.
Min son hade inte kalas för sina kompisar förrän han fyllde 5.
Då var det utan föräldrar.
Förutom en vars son vägrar vara nånstans utan mamma eller pappa.

När han var yngre än 5 hade vi kalas för släkt och vänner. Det räckte gott och väl.
Vill inte ha andra barns föräldrar hos mig om jag inte känner dem.

:confused: Alla gör väl på det sätt som de tycker är bäst? :)
Mina ungars kompisar är mina vänner, varesig jag vill eller inte, vill vi ha 1-års-bäbiskalas så är det upp till oss... vill vi inte ha 8-årskalas är det oxå upp till oss! :)
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

hos oss så får alla föräldrar som vill stanna - trots att sonen går i 2:an så vet jag att en del av hans kompisar är så ängsliga att de vill ha föräldrarna med... men de flesta kommer utan föräldrar och har gjort så sen 4-5årsåldern beroende på hur väl vi känt dom...

jag tycker det är jättetrevligt när föräldrarna vill stanna och fika - då får ju jag en chans att prata med dem, barnen brukar ju leka själva...
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

Som överskriften lyder är detta vanligt??

Sonen ska på 4-års kalas och jag som förälder ska med.

När jag var barn var det barnen som gick på kalas, inte mamma och pappa också.
Frågade även mamma, hon sa att hon aldrig varit med på ett enda barnkalas.

Jag kanske är jättetråkig men jag resonerar så här: Är barnen för små för att gå på kalas utan mamma och pappa så är man för liten att ha kalas.

Är det jag som är tråkig som verkligen känner att detta ska bli skittråkigt (känner ingen av dom andra föräldrarna) utom mamman till barnet.

Vad tycker ni? har ni kalas med medbjudna föräldrar?
Och varför har man det?
Är det för man inte orkar/kan sysselsätta barnen själv?

Förklara gärna detta för mig så kanske jag ändrar inställning! :crazy:

Jag hade föredragit att bjuda föräldrarna, speciellt om barnen bara är 4 år, visst kan man oxå resonera så att om man måste ha föräldrar med så är barnen för små, men det är ju kul för barnen(jaja de flesta iaf) att gå på kalas.
Hade nog känt mej osäker med en massa barn i den åldern, vad händer om ngn gör på sig ellerdet blir bråk, skada, osv osv, nej då är det ju bättre att föräldrarna som känner barnen är med.
Jag hade oxå gladeligen följt mitt/mina barn på kalas, det känns tryggast helt enkelt.
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

*lånar min egen knapp*

Igår var vi på kalaset, det var faktiskt helt ok!
Det var endel mindre barn med så det var förståligt att ha med föräldrar.

Men jag kommer inte att ha några sådana kalas, jag kommer bara bjuda så pass några barn att man kan ha full koll + ha utvalda lekar inte bara "fri lek".

Alla gör ju som dom själva vill, och jag kan väl tänka mig att gå med på fler kalas (om man måste), men kommer som sagt inte anordna sådana själv.
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

Hehe tänk vad olika man är!
Jag ogillar stenhårt att bli påtvingad sällskap jag själv inte valt så hade jag barn skulle det inte bli något kalas förrän jag visste att jag skulle slippa få föräldrarna på köpet :D
 
Sv: Föräldrar med på barnkalas?

Ja, väldigt olika. Jag är den sociala typen som inte har något emot att ha föräldrar med så gärna för mig! Har redan haft det vid sonens 1-års kalas.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 338
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 051
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 337
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp