Föräldrapenning - hur går jag till väga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

snurpe

Trådstartare
Jag ber på förhand om ursäkt för en kanske självklar fråga, men jag tänkte ändå fråga. Det är så att snurpe ska bli mamma till sommaren (den 6 juni är det beräknat).

Hur gör man med föräldrapengarna? Är mammapengarna något jag ska ansöka om i förhand, vilka regler finns och hur går det hela till?

Hälsningar
snurpe
 
Sv: Föräldrapenning - hur går jag till väga?

Man ska först skicka in ngt intyg på att du är gravid, som du får av din BM (kan inte komma på vad det kallas).

Sen är det väl bara att ansöka så fort som du vet hur du vill ha det.
"Min" försäkringskassa hade vid mitt ansökningstillfälle väääldigt långa handläggningstider, så de ville att man skulle ansöka så fort man kunde.

Jag sköter f.ö mina ärenden på Fk via internet, med hjälp av e-leg/bank-id. Då slipper man massor av krångliga blanketter.
Bara att fylla i hur man vill ha det och ändra sen om man vill.
 
Sv: Föräldrapenning - hur går jag till väga?

Du skickar in Moderskapsintyget. Det räknas som anmälan, och du får hem blanketter som du fyller i när du väl vill ta ut dagarna. Du kan börja ta ut tidigast 60 dgr före beräknad förlossning.
 
Sv: Föräldrapenning - hur går jag till väga?

Grattis snurpe :banana:

Kolla in försäkringskassans hemsida, där står det mycket bra.

Sedan brukar även försäkringskassan hålla informationskvällar för blivande föräldrar, det brukar stå anslag på MVC om det, annars kan du fråga din BM.
 
Sv: Föräldrapenning - hur går jag till väga?

Angående informationskvällar, ta också en titt på din lokala försäkringskassas hemsida. I vår stad kan man åtminstone boka in sig på informationskväll direkt på nätet, smidigare än att gå via BM.
 
Sv: Föräldrapenning - hur går jag till väga?

ville bara gratulera för jag ser att du redan fått all info du behöver! :banana:
 
Sv: Föräldrapenning - hur går jag till väga?

Till alla: Tack för hjälpen! :bow:

Till filiduttan & bananabambi: Kul att se lite bukefalister "från förr" som liksom jag har lite buketid på nacken :D Tack för gratulationerna; det känns jätteroligt!

/snurpe
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 968
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 211
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 825
Senast: gulakatten
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp