Föräldra Penning

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

fladdermusen

Hur var och när??? Pluggar (högskola) ett år kvar, planerar att då eventuellt ha en liten på ge :angel:

Hur fungerar det här med FP, hört att man måste jobba minst ett halvår och sedan får 80% av den lönen. Stämmer det? Om man då inte jobbar innan utan det blir BB efter sista tentan. Blir det då 80% på studie bidraget/lån? Vilket inte är mycket. Eller blir det på det man känade innan? Eller blir det samma som akassan... Hjälp en novis student :confused:
 
Sv: Föräldra Penning

Vad gjorde du innan du började studera? tror att studier kan vara sk "överhoppningsbar tid" om man jobbat regelbundet innan. Sen det med 80% beror ju på hur du vill använda dagarna. Tex tar du 7 dagar/vecka föräldrapenning så får du nog 80% av din inkomst men då tar dagarna slut snabbare och du kan inte vara hemma lika länge. Men väljer du att leva på bara kanske 5 föräldradagar/vecka räcker de längre men du får mindre pengar att leva på varje månad.
 
Sv: Föräldra Penning

Tack för tipsen, tittat på försäkringskassans sida, blir ärligt inte mkt klokare. Innan studier jobbade jag och är berätigad till A-kassa 35 timmar i veckan, ganska höga krav för att bli berätigad. M:confused: an måste arbetat ett år med mera, kan det beräknas på det då?
 
Sv: Föräldra Penning

Den tid du studerar OCH HAR CSN så är det överhoppningsbar tid, dvs, den räknas bort, och det är tiden före som är fp-berättigande.

Din sgi är också vilande under studietiden, skulle du bli långtidssjukskriven direkt efter sista tentan räknas sjukpenningen på tiden före csn.

Pluggar du utan csn så blir du helt nollställd och får lägsta dagpenningen.
 
Sv: Föräldra Penning

Pluggar du utan csn så blir du helt nollställd och får lägsta dagpenningen.

Detta förstår jag mig inte på. Har en kusin som råkat ut för detta. Hon får nästan inga pengar alls för att hon varit självförsörjande under studietiden men hade hon skuldsatt sig hade hon fått mer. Helt sjukt och detta är absolut ingen rik person.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp