För ung för att starta eget?

sara_18

Trådstartare
Måste skriva av mej lite å göra en tankeställare.
Min dröm är att jobba eget inom häst, men förut visste ja inte riktigt vad.
Men nu, jag vill så gärna hålla på med avel. Har förälskat mej i rasen PRE bara av å tittat på bilder åsett några på uställning osv men aldrig ridit nån:o
Har inte direkt största erfarenhet av just avel, men har ju haft praktik och lärdom genom skolan. Ja skulle även hålla på med inridning av unghästar och avel för att göra lite mer vinst på de.
Men jag är ju bara 19, snart 20. E ja för ung att ens tänka tanken?
Har inte direkt nått startkapital för företag utan då är det lån som måste tas.
Å pengar e ju det största problemet då hästar är ju ingen billig sport direkt.
Skulle ja starta som ett företag har ja alltid hjälp av min mamma och syster så det blir lite av ett familjeföretag.
Men ni som har företag, hur startade ni de? har ni rika föräldrar eller rika själva? eller är ni som ja börja från noll med lån?
Jag vill så gärna starta eget men ja vet inte riktigt vart ja ska börja.
Hoppas nån läser de å kommer med goda idéer.
 
Sv: För ung för att starta eget?

Jag började som jag tror de allra flesta har börjat i liten skala som hobby med ett annat jobb vid sidan om. Företager har sedan utvecklats ur hobbyn i takt med att det har gått bra.

Rika föräldrar hade jag inte och jag fick själv jobba ihop till min första häst och hans upphälle. Det gjorde jag medans jag fortfarande gick i skolan.
 
Sv: För ung för att starta eget?

Du är inte för ung.
Man får starta eget när man fyllt 18 i sverige o är svensk medborgare.
Däremot rekommenderar ajg nog att spara ihop ett kapital först för om du går i konkurs så blir det du och ev din familij som får stå för alla skulder tills allt är betalt, och det går även på den personliga inkomsten, alltså inte bara företagets!

Kan tillägga att jag själv är sugen på avel o eget företag, dock utav shettisar o russ. =)
 
Sv: För ung för att starta eget?

Ja, jag ser åldern som ett problem i och med att du är så ung har du för lite erfarenhet för att kunna driva företag med inriktning avel/inridning. Jag tror att det annars blir mkt svårt att uppfattas som en seriör uppfödare.
Och nej, jag tycker INTE att pengar är största problemet, det går att låna, MEN kunskap och erfarenhet och kontakter däremot, är ovärderligt och något man måste ha för att lyckas.
Jag tycker absolut du ska skaffa dig mer erfarenhet innan, jobba med PRE hästar, åka till spanien kanske - jobba upp ett kontaktnät där osv.
Hoppas det går bra för dig, lycka till!:)
 
Senast ändrad:
Sv: För ung för att starta eget?

Åldern kan delvis vara ett problem... så som jag ser det så får du svårare att etablera dig eftersom de flesta kanske kommer att känna lite tveksamhet inför att ha dig som affärspartner i och med åldern. Åldern MÅSTE dock inte vara ett bekymmer i sig.


Däremot ser jag andra omedelbara problem. Du saknar en del i erfarenhet (ok det hänger ihop med åldern förstås) och framför allt så saknar du en hållbar affärsidé. Det är försvinnande få som kan ägna sig åt avel med vinst från början. Ännu färre som kan göra detta utan ett rejält startkapital.

Om jag vore som du skulle jag söka mig ett jobb, ett jobb som kan ge grundförsörjningen för dig själv och ett par hästar. Sedan kan du starta upp småskalig avel som hobby och se lite hur det känns och hur det verkar på marknaden. Efter några år kan du bedöma om du verkligen tror att du skulle få avel som verksamhet att gå ihop och då kan du satsa om du hunnit etablera dig lite, skaffat ett startkapital etc. etc.

Pessimisten har talat :angel:
 
Sv: För ung för att starta eget?

Jo men lite känner ja att kunskapen kunde ju vart bättre, speciellt om själva rasen. Men ja jobbar lite extra nu hos en tjej som håller på med just inridning så ja lär mej massor där.
De som ja känner att ja vill starta eget är just för ja har så svårt att jobba hos andra, ja tror inte ja duger till osv. Men är ja härhemma då vet ja precis vad som ska göras. Sen har ja gjort en liten uträkning och då skulle ja gå i vinst med en viss liten summa per år. Sen gjorde ja uträckningen i minsta laget.

Annars va min tanke att köpa in nån PRE häst å börja lite smått därifrån som lite hobby, att man jobbar själv lite extra å dessutom familjemedlem som har fastansällning. Va på föreläsning igår å då va de väl lite puchning att man skulle göra nått å att starta eget lät bra, va bara att man själv skulle dra tummen ur ja :D
Å visst är det alltid bra med startkapital, men då känns de som att dit kommer ja aldri nå, dels för jobben är dåliga med min hästutbildning, å ja vill ju jobba med hästar för att just lära mej mera men sen är ju lönen, den är ju inte stor den heller.
 
Sv: För ung för att starta eget?

Det trista med såna där uträkningar är att man aldrig kan veta exakt hur det kommer bli. Jag hade en "budget" för i år, men då visste jag inte att 2 hästar skulle dö och att 1 skulle vara sjuk i omgångar i flera månader. Allt som allt har jag lagt bortåt 20.000-25.000 kr på veterinärräkningar sedan augusti, och oavsett hur osannolikt det är att sånt här inträffar så måste man vara förberedd. (Jadå, jag har försäkring, men det rullar ändå iväg varje gång nåt nytt inträffar.)

Om du har 1 eller 2 ston och fölen = din planerade inkomst, vad gör du då om bådas föl dör eller om båda kastar? Då går du back ända tills nästa gång du får föl, om dina ston ens kan bli dräktiga igen, för det vet man ju aldrig heller. Inte för att måla fan på väggen, utan bara som en tankeställare, alltså. Att basera sin inkomst på hästar är alltid en stor riskfaktor, särskilt om man bara har råd med en liten verksamhet där den enda inkomsten är försäljning av föl och/eller inridningstjänster. Har du då inget annat jobb vid sidan av så kan du stå helt barksrapad på kort tid eftersom du saknar inkomst. Hästarna kommer ju fortsätta kosta pengar oavsett om de tjänar pengar åt dig eller inte.

Angående din brist på erfarenhet... I ditt läge skulle jag definitivt börja med att jobba hos en PRE-uppfödare, gärna i Spanien eller annat land för att knyta kontakter utomlands. Jag känner en PRE-stuteriägare som köpt många fina hästar från Spanien och han kan garantera att man inte kommer långt utan kontakter. Bra avelsmaterial kostar mycket pengar, särskilt inom PRE-rasen, men det är värt det i längden. Men om du redan nu har problem med att få upp ett startkapital så är det kanske bättre att börja som anställd hos någon annan och både få kontakter, kunnande och erfarenhet den vägen? Att börja med att fixa banklån låter inte som rätt väg att gå, tycker jag. Det vore en annan sak om du hade ett heltidsjobb med schysst lön vid sidan om.

Unghästhantering är det många som behöver hjälp med, men hur stort kunnande har du? Vad kan du erbjuda dina kunder? (Fråga dig själv.) Har du någon dokumenterad unghästutbildning att komma med? Inte för att man måste ha det, men det underlättar nog. Jag personligen hade inte skickat iväg min häst på inridning hos någon som saknar adekvat utbildning, eftersom inridningstjänster är tillräckligt dyra ändå och då vill man ju få valuta för pengarna i form av rätt träning av hästen. Självklart kan man träna unghästar rätt utan någon flashig titel i bagaget, men hur vet dina kunder vad du kan om du inte kan styrka din kunskap på något sätt?

Lycka till, hur du än gör! :)
 
Sv: För ung för att starta eget?

Känns lite som att det är ett problem att du inte kan jobba för andra, något som antagligen beror på åldern. Som egen företagare måste du kunna samarbeta, bilda kontakter, hantera kunder och alla deras krav. Smartast vore om du kanske köpte dig ett sto & börjar aveln bara genom en häst som hobby. Samtidigt kanske det vore smart att hitta en uppfödare att jobba hos. Då får du känna på hela jobbet, får erfarenhet och även bilda kontakter.
Du är ung och har hela livet framför dig! Själv vill jag oxå hålla på lite med avel, men mest med träning av problemhästar och unghästar. Jag har valt att utbilda mig till ett annat jobb så jag kommer ha råd med de hästar jag vill ha. Har för stunden bara en shettisvallack eftersom studentkassan är tajt. Nästa häst är en stor häst, unghäst för mina egna behov och till sist ska jag helt klart köpa mig ett shettissto och avla lite på. När jag är sådär 30-40 kanske jag kan skaffa fler hästar, gård osv. Man ska få plats med ett vanligt liv och senare även familj. Det är inte bara mat till hästarna som kostar. Bor du fortfarande hemma så saknar du nog oxå erfarenhet om hur mycket det kostar bara att rå om sig själv på en rimlig nivå.

Så mitt tips är att inte stressa! Bygg en bra grund med erfarenheter och kontakter, börja med aveln som hobby och prova på allt annat som finns utanför det egna hemmet och gymnasiet. Drömmen finns alltid kvar och man kan förverkliga den men man måste kanske inte göra allt på en gång. Kanske hittar du något annat som du verkligen vill göra bara du ser dig omkring och så nöjer du dig med ett fåtal ston för att ändå få förverkliga en bit av din dröm.

Klart du ska satsa! Men gör det långsiktigt! Lycka till!:banana:
 
Sv: För ung för att starta eget?

Haha, jag känner likadant med att inte vilja jobba för någon annan...
Jag vill också starta eget, fast en ridsportaffär men känner att jag inte vet nånting om branschen eller vad man säger. Och så är jag bara 18. Dock jobbar jag istället för att gå i skolan så arbetserfarenhet har jag väl men men:bump:
 
Sv: För ung för att starta eget?

De som ja känner att ja vill starta eget är just för ja har så svårt att jobba hos andra, ja tror inte ja duger till osv. Men är ja härhemma då vet ja precis vad som ska göras.

Oj, det här lär bli ett problem :eek:
Om du inte kan jobba för någon annan för att du inte tror att du duger till etc, HUR ska du då klara av att hantera framtida kunder som eventuellt inte blir nöjda tex med inridningen av en häst?

Man ska nog inte tro att bara för att man är sin egen så jobbar man inte för någon, Du jobbar ju för dina kunder!!

Följ alla kloka råd i tråden i stället, skaffa erfarenheten, utbildning och kontakter först!
 
Sv: För ung för att starta eget?

precis...
istället för en chef som ska bli nöjd så kanske man har 10 stycken och alla vill olika saker dessutom :crazy:

inte lätt!
 
Sv: För ung för att starta eget?

Tack för alla bra tips, de gav mej verkligen en tankeställare.
De blir nog att ja väntar ett tag och försöker få in mer pengar till startkapital.
Å om min erfarenhet, ja, har ju 3 års utbildning på naturbruksgymnasiet inom häst så visst lite kan man jue ;) dessutom jobbar ja nu med en som håller på med just unghästar och inridning sen har ja haft praktik inom avel där ja lärt mej endel hur de går till. Men visst ja vill absolut lära mej mer, de finns ju fruktansvärt mkt att lära.
Å med att jobba hos andra blir nog en skillnad när ja har eget bara för då är de liksom "mina" djur mitt eget ansvar. Men ja blir ju så fruktansvärt osäker med allt, de som är de lite jobbiga med mej när ja jobbar hos andra.
Men ja ska nog börja som lite hobby läsa in lite mer. Hjälper ju inte att man har hittat dom perfekta hästarna heller:d:love:
 
Sv: För ung för att starta eget?

Ledsen, men 3-årigt naturbruksgymnasium är inte mycket att stå på referensmässigt. Inget ont om detta, har själv gått hästhållning på gymnasiet, men vet därför också att jag aldrig skulle anlita någon att rida in min häst som bara har det att stå på. Skulle jag av någon anledning skicka iväg en unghäst på inridning så skulle det endast vara till en person som har mycket god och dokumenterad vana av unghästutbildning och goda referenser.

Tycker det låter klokt att du avvaktar lite med att starta ditt företag. Förstår att det känna lockande att börja NU, men dina förutsättningar att lyckas blir så mycket högre om du tar det lite lugnt. Gå utbildningar, arbeta några år, skaffa ett startkapital..
 
Sv: För ung för att starta eget?

läste att genomsnittet över alla olika egna företag tar ca. 2år innan det går +- 0kr.

Tycker du ska vänta och samla massa erfarenhet ist. Skaffa en riktigt bra grund, både kunskapsmässigt och ekonomimässigt.
 
Sv: För ung för att starta eget?

Du är INTE för ung jag har haft företag i 4 år nu och är 23 ;)
Men jag hade en stor fördel (nej inte rika föräldrar) jag hade jobbat med inkörning samt träning av travare på proffs nivå och hade en hel del kontakter när jag startade. Jag jobbade hos olika proffs tränare i 4 år och sedan slog jag igång men om du vill jobba med en viss ras utan att ha ridit den så tycker jag att du skall jobba minst 4 år hos proffs tränare som enbart har din ras så du har stor erfarenhet om det du skall göra. Samt utbilda dig till tex hästmassör så du har en alternativ inkomst i firman. Avel är inget som jag skulle satsa på just nu då inte många har råd att köpa hästar just nu. så detär nog ett gyllene tillfälle att komma ut i europa och jobba lite. Annars så är åldern inget hinder för att starta eget enbar erfarenheten.
 
Sv: För ung för att starta eget?

För att lägga ytterligare till vad Civil action skrev, i form av frågor. Den stora frågan i sammanhanget är vilken nytta du skulle ha av F-skatt:
Finns det ställen du skulle kunna jobba om du hade det (för att det blir billigare), eller spelar det ingen större roll?
Har du möjlighet att flytta utomlands under längre eller kortare perioder?
Har du funderat på att passa på att ta åtminstone några kurser på lämpligt universitet? Några delar från SLU och några kring ekonomi från vartsomhelst. Poängen med att göra det är att det kan hjälpa till att få lämplig plats i annat land även det, samt att det ser bättre ut i CV än vad gymnasie gör.

Glöm inte bort möjligheten att starta som enskild firma på väldigt låg nivå, play it safe i så fall och kör den vägen för att sakta bygga upp verksamhet.
 
Sv: För ung för att starta eget?

Jag hade nog väntat med att starta upp tills du skaffat bra avelsmaterial & erfarenhet inom rasen.

Just PRE hästen är fortfarande en otroligt exlusiv hästras & otroligt dyr, ett bra avels sto kan kosta ca 150.000 & uppåt.
Marknaden i sverige är fortfarande ganska liten, ett fåtal männsikor som köper just en PRE om dom inte själva importerar direkt från spanien.

Ska du avla & tänker leva på det, så bör du nog slå dig in på en lite vanligare ras som inte är lika "ovanlig" & lättare att sälja till ett större utbud av människor.
PRE tillhör oftast A/R folket eller samma kundkrets som vill ha en häst med flaschiga rörelser.
Det är sällan just den gruppen faktiskt tävlar, utan rider mest uppvisningar eller bara glider runt hemma på sin drömhäst.

JAg vill själv ha en PRE, men prislappen stoppar mig. Jag har helt enkelt inte råd att köpa en.
 
Senast ändrad:
Sv: För ung för att starta eget?

Jag vet inte vad alla andra har gett dig för råd, har inte orkat läsa...men mitt råd är: skaffa dig en praktikplats eller jobb i ett stall med PRE hästar. Gärna ett välkännt stall med gott rykte om sig. Lär dig så mycket du bara kan och jobba ihop en fet meritlista. Om du är helt inne på att starta eget bör du se till att läsa företagsekonomi (vilket ju för övrigt är jättebra att läsa om du ska ha ett "vanligt jobb").
 
Sv: För ung för att starta eget?

Nog kan man hitta billigare PRE hästar än så- framförallt om man är beredd att ta sig en ettåring eller yngre häst. Dessutom blir PRE hästen allt vanligare i Sverige, även på dressyrbanorna. Fortfarande är det dock en relativt liten ras på uppgång.

Håller med i övrigt- PRE hästar är dyra men det är bra halvblod också. ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 566
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp