För tungt släp?

Sv: För tungt släp?

Nej, det beror inte på. Innebär överlast att du går över din behörighet, är det olovlig körning.
 
Sv: För tungt släp?

Jag hade letat efter ett släp där du slipper få magkatarr när du är ute och kör. Överlast blir böter, så länge det inte överstiger vissa gränser/alt släpet blir tyngre än bilen får dra. I sistnämnda fall är det olovlig körning. Du kör med så tungt släp att du behövt ett annat körkort.

När jag gick min BE-kurs så var en person med som i flera år kört ett ekipage h*n skulle behövt BE kort för utan att förstå det. H*n hade till och med blivit stoppad av polisen flera gånger utan att polisen förstått att ekipaget var olagligt. Jag trodde faktiskt att i alla fall polisen borde ha koll men tydligen inte.
 
Sv: För tungt släp?

Alla poliser har inte koll, nej, det är helt korrekt. Men de blir bättre och bättre på det, i takt med att fler och fler kör grovt olagligt med släp.
 
Sv: För tungt släp?

Delvis Kl
Jag har aldrig blivit vägd o de har varit nöjda med BE.

Limona. Lovisae.. har helt rätt.
Bilen får inte dra släpet på den behörigheten.

Tror du får läsa de numera lätta reg. bevisen.
På B får bilen dra XXX kg.
Har du "bara" överlastat släpet, men bilen får fortfarande dra vikten på din behörighet- böter.
 
Sv: För tungt släp?

KL

Jag vill bara tillägga att det är 2 avgifter om man kör med överlast. Dels böter och dels överlastavgift. Det senare går till bilens ägare. Dessutom går ärendet till Transportstyrelsen och beslut om körkortet tas där. Överlast är det från 100 kilo över tillåten vikt.

Min sambo är lastbilschaufför och har kollat i sin Åkerihandbok.

Ägaren till bilen kan bli ansvarig för brott. Chauffören (behöver inte vara samma som ägaren till bilen) döms till böter om den kände till eller borde känna till att fordonet var felaktigt lastat.

Det är i allmänhet mycket svårt att få överlastavgiften nedsatt eller eftergiven.

Överlastavgiften ser ut som följer;

100-2000 kg 400 kr per 100 kg.
Därtill en grundavgift på 2000:-. Plus böterna då.

Sist i stycket står följande; "Det är inte enbart chaufför och ägare till fordon som kan bötfällas för att ha lastat mer än tillåtet. Enligt 14 kap 11 § trafikförordningen kan den som medverkar till sådan gärning dömas till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken."

Om överlast upprepas inom ett år med samma fordon utgår avgiften med 50% högre belopp." (Man bör med andra ord kolla upp ett fordon man tänkt sig låna/köpa och dra med att det INTE åkt dit för överlast senaste året.)

Jag rekommenderar att man kör med släp och körkort som passar. :)
 
Sv: För tungt släp?

*kl*

Med dom nya viktgränserna på bilarna så är det ju betydligt fler som får dra mer än tidigare och därmed borde det inte vara lika intressant att ha hästtransporterna så lågt typade.

Man behöver inte heller ha ett enhästars utan sadelskåp osv.
Mitt kyllinge med sadelskåp typade jag upp till 1500 kg när jag köpte det, med boggi, plyfa väggar, fronturlastning och sadelskåp väger det 900kg (vägt på besiktning)

Detta får vi dra med både vår V70 och Peugeot skåpbil.

Till ts, för din hästs säkerhet är det med all sannorlikhet ingen fara att åka i transporten, men resten är ju avklarat känns det som ;)
 
Sv: För tungt släp?

Min bil får dra 1300 kg.
Släpets totalvikt är 1300 kg (ev mer, men det spelar ju ingen roll).

Det spelar väl visst roll? Blir bilens och släpets totalvikt mer än 3,5 ton sammanlagt (vilket det blir i det här fallet om bilen får dra 1300 kg på b körkort och släpet har en högre totalvikt) blir väl det också olovlig körning? Även om själva släpet inte har överlast.
 
Sv: För tungt släp?

Spelar ingen roll som i "kommer inte göra att jag får lasta mer ändå". :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 802
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 576
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 120
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 688
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp