För tungt släp?

cello

Trådstartare
Hur dåligt är det att köra med för tungt lastat släp? Förutom böter osv...
Och framför allt, vad kan en D-ponny, 147 cm, av grov modell (fjordkorsning), rätt bra muskler väga? Lagom hull, kanske ngt över normalt.

Får lasta 460 kg i släpet... Känns som det blir svårt?
 
Sv: För tungt släp?

Jag kan tänka mig det blir på håret.

Du kan alltid kolla upp vad släpet är byggt för att lasta. Sen vad du får dra är en annan sak ju. Nu vet jag inte hur gammalt släpet är med golv osv men det hoppas jag du har koll på.
 
Sv: För tungt släp?

min ridponnykorsning på samma mkh väger 380-400 kg ungefär. Normalt hull, inte överviktig.

Kan du inte få tag på en annan transport eller bil så du får lasta ordentligt? Tänker att reglerna väl finns av en anledning och om något händer kanske inte försäkrignar osv täcker?
 
Sv: För tungt släp?

Jo, det väger 840 kg och totalvikten är 1300 kg. Släpet är mkt bra! :)
 
Sv: För tungt släp?

Får bli annan transport isf?
Antar att någon har typat ner släpet för att få köra med en viss bil eller dyl?
 
Sv: För tungt släp?

Förbannat trams att väga ner så att man inte får lasta något. Helt meningslöst, vad ska man köra i holken? En anorektisk get?!

Jag hade letat efter ett släp där du slipper få magkatarr när du är ute och kör. Överlast blir böter, så länge det inte överstiger vissa gränser/alt släpet blir tyngre än bilen får dra. I sistnämnda fall är det olovlig körning. Du kör med så tungt släp att du behövt ett annat körkort.
 
Sv: För tungt släp?

Förbannat trams att väga ner så att man inte får lasta något. Helt meningslöst, vad ska man köra i holken? En anorektisk get?!

Håller med, men jag får dubbelkolla med de som äger släpet. Detta är iaf siffrorna som står om man kör den dära släpkkalkylen.

Men säg att hästen väger 20-30 kg för mycket, är det då dåligt för säkerheten/bilen osv? Släpet måste ju som sagt vara byggt för att lastas med mer än 460 kg, det är jag rätt övertygad om.

Och om nu släpet skulle få lastas med mer.. Går det att köra en häst på säg 500 kg, med b-kort? Släpet väger som sagt 840 kg.
 
Sv: För tungt släp?

Vad är det för släp?

Jo, visst är det byggt för mer vikt, men när man väger ner måste man "försvaga" konstruktionen för att det ska gå igenom. Vanligast är att byta till klenare handske och/eller klenare däck. Att ligga på 30-40 kg överlast är ingen fara, men sedan är det ju frågan om det är fuskinvägt, d v s utan inredning. Då kan ju bara inredningen göra att du kör med 150 kg mer redan innan hästen kommer in i släpet. 200 kg mer än vad pappret säger - då börjar det nog lukta körkortsfara.
 
Sv: För tungt släp?

Många släp väger betydligt mer än på pappret. Se till att kontrollväga släpet först och främst.
 
Sv: För tungt släp?

Det är nåt boggi-boj med sadelkammare. Kan det vara Classic? Dålig koll, men kan kolla upp!
 
Sv: För tungt släp?

Det är inte så farligt, du kan få lite böter för överlast. Mycket värre att köra med ett släp som har högre totalvikt än vad bilen får dra, det är olovlig körning och kan kosta körkortet.

Men som sagt kolla om släpet är invägt med eller utan inredning. "Nyare" Boj är invägt och registrerat med inredning. Tex mitt Bojsläp som är från 2009 är invägt med inredning när den tillverkades.
 
Sv: För tungt släp?

Ja men nu kan jag plötsligt tänka klarare. Det blir ju alltså olovlig körning då, vilket inte är bra. Min bil får dra 1300. Den enda bilen i min närhet som får dra tillräckligt tungt väger så mycket att det dessutom blir mer än 3,5 ton. Så det släpet går ju bort!
 
Sv: För tungt släp?

Är det ett plyfasläp drar det även åt sig fukt.
Kontrollväga sitt släp i samband med besiktning är en smart grej.
 
Sv: För tungt släp?

Ja men nu kan jag plötsligt tänka klarare. Det blir ju alltså olovlig körning då, vilket inte är bra. Min bil får dra 1300. Den enda bilen i min närhet som får dra tillräckligt tungt väger så mycket att det dessutom blir mer än 3,5 ton. Så det släpet går ju bort!

Nej det blir det inte! :) Om din bil får dra 1300 och släpet har totalvikt 1300 så kör du lagligt. Väger hästen lite för mycket (det kan inte röra sig om mycket mer än 460 ) så blir det överlast, inte olovlig körning.
 
Sv: För tungt släp?

Nu missade jag lite.. Tror ju att släpet har en annan totalvikt än 1300. Men väntar svar från ägaren!
 
Sv: För tungt släp?

Vänta nu..
Räknas det bara som överlast om släp + last är för tungt, så länge släpets totalvikt är rätt?
Alltså släp + last blir ju mer än vad bilen får dra = mer än 1300 kg.

Lärde mig det här nån gång, eventuellt :p
 
Sv: För tungt släp?

Det är skillnad på dessa scenarion:

Bilen får dra 1500 kg på b-kort.
Släpet har totalvikt 1300 kg.
Överlast så släpet väger 1350 kg när det kommer på vägen.
Överlast = böter

Bilen får dra 1300 kg på b-kort
Släpet har totalvikt 1300 kg
Överlast så släpet väger 1350 kg.
Ekipaget kräver (med överlasten) BE och det blir alltså olovlig körning
Jo, detta är kontrollerat med trafikpolisen OCH två körskolelärare (vid BE-uppkörning)
 
Sv: För tungt släp?

Förbannat trams att väga ner så att man inte får lasta något. Helt meningslöst, vad ska man köra i holken? En anorektisk get?!

:rofl: :rofl: :rofl:

Ser heller ingen anledning till att väga ner släp hit och dit, det är en hästtransport och ska klara att transportera en häst, varför vill man hela tiden ligga precis på gränsen till tillåtet och riskera olovlig körning?
 
Sv: För tungt släp?

Så, nu rätar vi ut det här!

Min bil får dra 1300 kg.
Släpets totalvikt är 1300 kg (ev mer, men det spelar ju ingen roll).
Släpets tjänstevikt är 840 kg, så med ponnyn som väger ca 500 kg blir det överlast OCH olovlig körning?
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 802
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 576
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 120
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 688
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp