För svår häst, vilka beslut bör man ta?

Tuffy

Trådstartare
Har en jättefin och personlig häst som tyvärr är för svår för oss, har haft henne i 7 år och det senaste året är hon inte riden.
Vi har inte hittat något bra hem till henne, ingen seriös medryttare eller intresserad fodervärd. Det verkar helt enkelt inte finnas intresse för köpare att börja om med en häst och samtidigt erbjuda ett bra och livslångt hem. Jag vet precis vad vi söker till henne, men dessa hästmänniskor verkar det inte finnas alltför många av. Vi har även funderat på avlivning, men det känns inte roligt med tanke på att hon är fullt frisk och har många år kvar. Däremot är ett nytt hem som inte känns minst 100% rätt inget alternativ heller.

Någon som varit i liknande situation och hur gjorde ni?
 
På vilket sätt är hästen för svår? Ni har ju ändå haft henne i 7 år och på något sätt klarat av henne? Ifrågasätter inte beslutet att vilja göra er av med henne - bara nyfiken på vari det svåra består, och hur en ny ägare eller fodervärd skulle kunna komma tillrätta med det.
 
måste hemmet vara livslångt? Måste köparen kunna garantera att från dag 1 kunna klara hästen 100%? Räcker det inte med att de kommer ok överens vid provridning, verkar dela de viktigaste värderingarna och vill ta hjälp för att lära sig rida/hantera hästen rätt?

det känns konstigt att kräva av spekulat oavsett om det är köp, foder eller medryttare, något man själv inte lyckats medpå flera år, men så vet jag ju inte mer än som står i trådstarten.
 
Ridningen mm. Kommer oväntade saker, som bockningar, en o annan stegring, studsar för vanliga saker (men ovanliga saker kan gå väldigt bra), stressar upp sig runt okända hästar, stressar över lag upp sig för saker och då klarar jag inte av henne varken i ridningen eller från marken.

Känner att hon behöver en trygg och förstående människa som klarar av att ge henne tankenötter/så hon får utlopp för sin energi på ett bättre sätt. Hon behöver miljötränas och tränas upp igen. Gärna western eller dressyr + skogsmulle inriktat.

Beslutet har vuxit fram under lång tid, dels vill vi absolut inte riskera att hon hamnar i ett dåligt hem (har sålt en häst någonsin och det slutade inte bra även om vi trodde det från början), dels för att min rygg inte klarar av oväntade saker och jag har blivit ridrädd sista åren.

Borsta, duscha, verka och hålla till i stallet går jättebra. Hon är den absolut finaste, mest personliga, nyfikna, mest levnadsglada och arbetsvilliga häst jag har träffat, men samtidigt klarar jag inte av henne.
 
Varför western eller dressyr? Fler krav ger ju färre köpare..

Tror inte att någon kan garantera ett livslångt hem, mycket kan ju hända på vägen som inte går att förutse.

Jag tycker inte hästen låter som någon katastrof men klart att det avskräcker något att hästen inte är riden på ett tag. Antar att den är kollad av veterinär också?
 
Jag har inte skrivit att nya köparen måste kunna klara hästen från dag 1. De ska heller inte behöva lova att det är livslångt. Det jag menar är att vi ska kunna känna att vår häst får ett bra hem till 100%.

Men visionen är ju att de ska kunna jobba ihop och kunna klara av henne, annars kan hon ju lika väl stanna kvar hos oss. Jag vill inte heller att någon bara rider till henne och säljer vidare för egen räknings skull, önskningen är att köparen har ambitionen att behålla henne, sedan kan självklart saker göra att man inte kan behålla en häst även om man har tänkt det, men då har vi i alla fall gjort vad vi kan för hästen.
 
Hon är tidigare utbildad i western o dressyr, det är verkligen inget krav, men det är vad hon kan ifall köparen vill plocka fram det igen.
Som sagt, ingen kan lova ett livslångt hem, men man kan ha det som en vision.

Jag tycker inte heller att hon är någon katastrof, men jag tror bara att någon annan kan lyckas bättre med henne. Ja, hon är kollad och anses vara fullt frisk.
 
@Tuffy Då förstår jag!

Var har ni annonserat? Pratat med tränare om de vet någon som söker häst? Kan ni sätta igång heller tillräckligt så det går att få till en schyst provridning? (tänker typ tömköra/longera eller nått)
 
Kanske lämna på tillridning och sen försäljning direkt från det stallet? Många gånger funkar hästar mycket bättre när de får byta miljö, när allt inte är som förväntat på dem. Så att det är lättare hitta ett bra hem sen. De flesta hästköpare vill ju inte köpa på sig en häst de inte alls vet hur den är att rida när det faktiskt funkar sen, man kanske inte alls passar ihop, för har hästen stått länge visar den ju inte direkt sin bästa sida. När den är igång sen kanske den inte alls är som man trodde i ridningen, kanske för pigg, eller för slö, eller nåt annat som gör att man inte passar ihop så bra som man trodde, även om allt funkar. Hade själv en häst på bete hos oss i somras, som inte funkat med ägarna, hittat på massa dumt. Med mig så testade hon lite, sen blev hon en toppenhäst som de sålde direkt från mig, och nu har hon ett bra hem med en ryttare som förstår henne. :)
 
Vi har annonserat på de vanliga hästsidorna mm, men gett upp lite det sista.

Ja, jag tror verkligen att rätt person skulle få henne till en kanonbra häst, inga tvivel alls. Kan tänka mig att ett miljöbyte med rätt träning skulle göra gott och sedan vore det nog lättare att hitta en köpare/fodervärd som passar.
Jag förstår ju också att man inte vill gå och köpa på sig en häst man inte riktigt lyckas testa ordentligt innan.
 
@Tuffy vet inte hur länge ni hållit på och försökt få henne såld men ge inte upp! Försök få igång henne tillräckligt för att kunna visa sig hyfsat schyst på provridningar, ta snygga bilder, annonsera igen. Kanske kan hästen löshoppa om ingen vill visa henne uppsuttet? Vad tror ni om att låna ut henne på prov/öppet köp i ett par månader för att alla inblandade ska se att det funkar?
 
Jag har inte varit i precis din situation men jag håller just nu på att utbilda en häst som jag tycker är i knepigaste laget för mig att rida. Därför jobbar jag med henne från marken och låter en tränare rida henne. Jag tar markarbeteslektioner också för en westerntränare och är ganska säker på att jag kommer att ha en bra ridhäst om ett par år. Det gör inget om det tar tid.

Kanske skulle du kunna satsa på att få din häst väluppfostrad från marken med hjälp av en tränare? Det går faktiskt att utbilda och träna en häst en hel del utan att sitta på ryggen på den. Det låter lite som om din häst har en del luckor i sin grundutbildning. Om ni kan förbättra det blir hon också mera säljbar.
 
Ridningen mm. Kommer oväntade saker, som bockningar, en o annan stegring, studsar för vanliga saker (men ovanliga saker kan gå väldigt bra), stressar upp sig runt okända hästar, stressar över lag upp sig för saker och då klarar jag inte av henne varken i ridningen eller från marken.

Känner att hon behöver en trygg och förstående människa som klarar av att ge henne tankenötter/så hon får utlopp för sin energi på ett bättre sätt. Hon behöver miljötränas och tränas upp igen. Gärna western eller dressyr + skogsmulle inriktat.

Beslutet har vuxit fram under lång tid, dels vill vi absolut inte riskera att hon hamnar i ett dåligt hem (har sålt en häst någonsin och det slutade inte bra även om vi trodde det från början), dels för att min rygg inte klarar av oväntade saker och jag har blivit ridrädd sista åren.

Borsta, duscha, verka och hålla till i stallet går jättebra. Hon är den absolut finaste, mest personliga, nyfikna, mest levnadsglada och arbetsvilliga häst jag har träffat, men samtidigt klarar jag inte av henne.

Hur gammal är hon? Vad gjorde hon innan ni köpte henne? Var hon så här från början? Ni kan ju ha kommit in i en neråtgående spiral där ni och hästen drar ner varandra så att säga och det behöver inte alls bli så med en ny ryttare. Ni har en bild av hur denna måste se ut och snävar in potentiella köpare, om du förstår vad jag menar. Vi har en häst som vi lånat ut. Vi tyckte också att han kunde vara lite otrygg i ridningen. Ganska tuff och passade det inte mannen så sa han ifrån med spark mot skänkeln, stå stilla och vägra gå eller rejäla bocksprång. Dottern har en ryggskada och klarar inte riktigt den typ av häst så antagligen satt hon och var spänd och det körde ihop sig mellan dem. Vi svarade på en annons om en som ville ha foderhäst. Hon kom och provred och vi berättade hur vi uppfattade honom. Hon tyckte om hästen och tog hem honom. Vi hade kontakt naturligtvis och visst han hade bockat med henne men hon skrattade och sa att det var bara att "klämma till honom" sedan gick han och hon hade suttit på mycket värre, rena rodeohästar och ponnyer. Hon tycker att hon har fått en fantastiskt trevlig häst och jag tror att hästen tycker att han har fått en trevlig ryttare. Så ge inte upp. Titta på annonser om foderhästar så kan ni säkert hitta någon som passar hästen men utgå inte från er.
 
Det låter verkligen inte som en katastrofalt svår häst! Det låter snarare som min ponny ;)

När jag köpte henne hade hon inte blivit riden på över ett år pga kotledsinflammation. Hon var rätt ilsken och svår att hantera. I ridningen sprang hon som en blådåre och gick knappt styra. 10 år och fd hopphäst som tävlat med bra resultat, men som tydligen tagit över totalt och vart nog rätt trött på allt.
Mycket jobb, men nu går hon rida på en hand i någorlunda samlat tempo (hon är en väldigt pigg ponny), trevlig att hantera i stallet och enligt både mig själv och andra en rätt välriden och trevlig liten häst. Nu får jag förfrågningar från andra om jag inte kan rida till/in deras knepiga hästar :angel:

Säljarna hade "tur" som hittade mig. Jag gillar den typen av häst, en utmaning! De sålde henne snorbilligt, dels för att de känner mig och dels för att de inte ville/kunde ha kvar hästen.

Har ni ingen som känner någon som känner någon som klarar ut den typen av häst?
Det verkar vara svårt att sälja hästar i dagsläget, så kan tänka mig att det inte direkt blir lättare med en lite knepig individ..
 
Varför inte sälja billigt till nån som kan dressera hästen, och som sen kan sälja med vinst till nån bra ryttare/hem? Är hästen trevlig att rida kommer det att finnas jättemånga bra köpare att välja på.
 
Tycker inte det låter som en omöjlig häst alls. Det är lätt att tro att om man själv inte kan hantera hästen så kan ingen annan det heller men det finns trots allt många människor där ute som faktiskt är bra på sådana hästar.

Sen är det svårt att få sålt alla typer av hästar verkar det som så det är ändå inte lätt att sälja, men försök och va öppen för alla typer av inriktningar som vill titta på hästen.
 
Jag kan ju sticka in med att jag själv har/hade en svår häst som ridlärare, tränare, duktiga människor osv hade svårt att hjälpa mig med. Blivit hemskickad från träningar med orden typ "sälj hästen, det här går inte, han förstör din ridning, jag har inget mer att säga, jag blundar när du rider" Var tvungen att lämna ut honom på foder mitt sista gymnasieår pga pendling, en fjortonårig tjej hörde av sig och verkade väldigt hejsanhoppsan men lät dem komma på provridning, de var ju de enda som hörde av sig och hästen behövde ju mer kärlek än jag hade tid med. De red trevligt, var trevliga och lätta att ha att göra med, red självklart inte hästen perfekt från början men ville försöka. En månad senare flyttade min häst till dem, båda döttrarna red och trivdes med hästen, såg trevligt ut när jag var där och de ville gärna att jag skulle komma lite då och då och kolla läget och hade de problem ringde de och diskuterade fram lösningar.

Min häst hade det SKITBRA där, trots att de på pappret/första intrycket inte var ultimata fodervärdarna så visade de sig vara toppen från början till slut. Om man vågar släppa kontrollen lite kan man hitta folk som gör ett superbra jobb. I mitt fall hade jag en ganska klar bild över hur jag ville "ha det" i ridningen av min häst, men å andra sidan, det var på det sättet jag ridit i flera år utan att komma tillrätta med allt. Iom chansningen fick han nya människor som var ganska olika mig själv eller vad jag trodde att han behövde, och det visade sig ju bli superbra. Hade inte släppt iväg honom många mil sådär, men detta var inom en femmilsradie och jag hade möjlighet att hälsa på. Kontraktet löpte bara över ett halvår. Blev superbra i slutändan :)
 
@Tuffy

Ni kanske ska kolla över vad ni begär för pris för henne? Kanske kan sänka priset lite? Någon seriös och duktig hästjej/kille kanske tycker det är värt att lägga ner tiden och besvären på henne om hon är riktigt billig.

Skulle jag själv t ex skaffa en till häst när jag vill flytta hem min häst till eget stall och behöver en sällskapshäst och en till ridhäst (en ridbar häst utan högre mål än att lulla runt i skogen och träna lite utan högre ambitioner) så skulle jag kunna lägga ner tid och energi på en säg 10 000- 15 000 häst, men inte om hästen kostar 20 000 när det redan finns okomplicerade och ridbara hästar i den prisklassen. Hästen verkar när du beskriver den i text inte särskilt svår. Men samtidigt får man ju sålla bort sådana personer som är intresserade bara för att det är billigt så att säga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
820
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 120
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp