För stor?

L

liteNalex

Är jag för stor för att rida en ponny på 142 cm när jag själv är ca. 164? Ponnyn är ganska grov!

Sv: För stor?

nä de tycker jag inte att du är...jag red på en häst som va 136cm när jag jobbade på en ridskola..för 5år sedan...jag är 160cm jag red på en häst i sommras på 140cm va inga problem d kanske är mer vikten i så fall...

Det beror på ifall hästen bär upp ryttare eller inte.:)

Min häst bär upp mycket ryttare, så jag ser inte speciellt stor ut på min ponny som bara är 144cm och jag som är ca170cm lång.
Och han är inte heller speciellt kraftig.

Borde du inte va, jag är 1.64 och rider en b-ponny! :)

Tror inte att det ska vara några problem :), men en bild hade ju varit bra för att se ordentligt om du är för stor eller ej ;)

Nej, skulle inte tro det iallfall. Jag rider en ponny på 148,5 och är 170. Jag är itne för lång för den.. Men det beror ju på hur din ponny bär upp ryttaren också, men så långe du sitter bra på hästen och inte känenr att det stör dig så. Du är nog alldeles lagom!

Jag skulle svara nej. Tävlade SM på min förra lilla D-ponny på 1.43 och jag är 1.76. Han bar upp ryttare väldigt bra och hade enorma gångarter som gjorde att han såg mycket större ut. Folk runtomkring kunde inte gissa att han var så liten.

www.fotogalleriet.se/pic2718876 <-, där har ni en bild! dock ganska dålig, min kompis tog den på en uteritt och hästen fulade sig lite eftersom hon är väldigt pigg och inte vill stå still. Ni behöver inte klaga på att hon går bakom handen jag vet det, men hon fjantade sig bara. Kommentera om jag ser för stor ut istället!

Nej jag tycker fortfarande inte att du ser för stor ut :smirk:

Det tror jag verkligen inte! Som tidigare personer nämnt, det beror helt på hur ponnyn bär uppsin ryttare. Min D-ponny på 147 är en kraftig men ändå rätt ädel liten sak, som bär upp sin ryttare otroligt bra! Med tanke på att jag är 175 och inte ser lång ut på han så... :)

Längden är inga problem för ett balanserat ekipage. Men väger du över 60-65 kilo bör du knappast rida en så liten ponny, visserligen beroende på hur pass kraftig hästen är .
personligen är jag 169 cm och väger ungefär 66, skulle inte rida hårdare arbete på en ponny, men uteritter och sånt skulle jag väl kunna tänka mig. Fast det är förstås min uppfattning, du kan säkerligen rida den där hästen!

Jag är 162 cm lång och rider på en arab på 143 cm i mankhöjd, utan problm, trots att jag gillar att ha lite mer "häst" framför mig liksom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 192
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Elo
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
857
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras