för och nackdelar med balkupa

Cita

Trådstartare
Finns det någon som använder sig av balkupa?
Hur blir det när balen nästan är tom, kan de flytta runt på kupan då eftersom balen inte håller fast kupan längre?
Når små hästar att äta ur den när de käkat in en bit på balen?
Ser rätt så praktiskt ut iallafall, men inte sett någon live.
 
Finns det någon som använder sig av balkupa?
Hur blir det när balen nästan är tom, kan de flytta runt på kupan då eftersom balen inte håller fast kupan längre?
Når små hästar att äta ur den när de käkat in en bit på balen?
Ser rätt så praktiskt ut iallafall, men inte sett någon live.

Har tyvärr inget svar, men är också intresserad av erfarenheter. Undrar vad som händer om det blåser mycket. Är den tillräckligt tung för att stå kvar?
 
Min spontana tanke är att jag inte skulle utsätta mina hästar för att tvingas stoppa in huvudet i ett hål för att kunna äta. De ser ingenting när de har huvudet i hålet, vilket enligt min logik skulle kunna dels göra att de inte vill äta just för att de inte kan se "de eventuella rovdjuren" och dels en större skaderisk om de går i flock, eftersom de inte ser om någon annan häst försöker fösa bort dem.

Det har säkert sina fördelar, men jag skulle inte ens tänka tanken.
 
De ser ingenting när de har huvudet i hålet, vilket enligt min logik skulle kunna dels göra att de inte vill äta just för att de inte kan se "de eventuella rovdjuren

Köpte mig en kupa å måste säga att jag är mer än nöjd.
Att de inte skulle se nått i kupan stämmer inte, är 4 rätt stora hål så stoppar de in huvet ser de ut å sidorna.
Höet hålls torrt å fint.

Min ponny är enögd å trycker in huvet å käkar utan några somhelst problem.

Sen som du skriver att man inte ska utsätta de för liknande, så då borde man sluta stalla in hästar, köra de i transport, aldrig ställa de en och en i hagar då de är flockdjur, absolut inte sko de mm för inget av detta hör till hästens natur ;)
 
Köpte mig en kupa å måste säga att jag är mer än nöjd.
Att de inte skulle se nått i kupan stämmer inte, är 4 rätt stora hål så stoppar de in huvet ser de ut å sidorna.
Höet hålls torrt å fint.

Min ponny är enögd å trycker in huvet å käkar utan några somhelst problem.

Sen som du skriver att man inte ska utsätta de för liknande, så då borde man sluta stalla in hästar, köra de i transport, aldrig ställa de en och en i hagar då de är flockdjur, absolut inte sko de mm för inget av detta hör till hästens natur ;)
Känns den stadig och tung, så man kan tro att den blir kvar i hagen även om det blåser ordentligt?
 
Känns den stadig och tung, så man kan tro att den blir kvar i hagen även om det blåser ordentligt?

Blåste ordentligt en dag här, men då var det mkt på balen kvar. Känns dock jättestabil då den är ungefär lika bred som hög.
Jag har byggt om en stor lastpall från fyrkantig till rund, å den väger ju lite så balkupans nederkant ligger emot den. Mina ponnysar har inte rubbat kupan i sidled.
Den är toppen :up:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 810
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 193
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp