För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

K

Klockmalvan

Allvarligt talat, för nästan 100 000 kr (!!) kan man få en sk. "distansutbildning" där man får lära sig "allt" om hästar för att bli "hästcoach"......! O_o

Tydligen är kursen heltäckande- allt fråm relationen häst-männisla till hästens tandvård ingår. Regelbunden informatil tillhandahålls online via lösenord, var tredje månad träffas man för att lyssna på föreläsningar ...

Tre års hästerfarenhet bör man ha.

Begreppet "häst-coach" verkar inte vara någon utifrån granskad och godkänd utbildning.

Det är på riktigt.
får man länka?

skulle du anlita en "hästcoach"?
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Nehej inte någon med tre års hästerfarenhet i alla fall. Minst tre års regelbunden vana av häst - då räcker det med att ha ridit en gång i veckan på ridskola under tre år? Och jag är lätt skeptisk till att en utbildning ska drivas av ett aktiebolag?
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

För företagets del är det väl bra med tre års erfarenhet, då når de ju ut till en större kundkrets..!

Helt sanslöst, och att ens få in all den kunskap som utlovas från öra till hov på 1,5 år?!
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

På startsidan marknadsför de utbildningen med stt fråga om man vill bli en av de som kan mest om hästar...
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Jag tror att det är way mer värt att lägga de där tusenlapparna på träningar och kurser.. :sneaky:
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Googl på hästcoach.. :angel:
jag är fortfarande chockad.... grundaren besitter ingen egen kvalificerad utbildning. (föga förvånande?)

De lurar de vuxna!! :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Här är innehållet

- Lära om hästens anatomi/fysik.
- Stretching, visitering samt lättare massage av häst.
- Lära om hästens psykologi, beteende och behov.
- Pedagogik/inlärning häst.
- Hästens övriga fysiska och mentala behov.
- Foderlära häst, enligt Pat Coleby.
- Hovvård häst, barfota och skoning.
- Tandvård häst.
- Lära om hästens och människans gemensamma historia.
- Lära om hästens användningsområden.
- Relationer häst-människa.
- Säker hästhantering enligt NH filosofi.
- Inridning, grundridning, sits och balans enligt NH filosofi.
- Lastning av häst.
- Problemlösning med häst.
- Personlig utveckling – NLP Practitioner + Master.
- Lära om människans psykologi, beteende och behov. NLP
- Lära om pedagogik/inlärning människa. NLP
- Kroppsmedvetenhet. Yoga och meditation.
- Ekonomi, egenföretagande

Lite svårt att tro man ska hinna med detta på 1,5 år för man kan tydligen bli både veterinär, hovslagare och beridare samt agronom och psykolog :confused: Man kan väl omöjligt hinna fördjupa sig i alla dessa ämnen på den korta tiden och dessutom på distans
 
Senast ändrad:
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Läste om det i senaste ridsport.
Inget jag skulle anlita...
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Var det en kritisk eller okritisk artikel?
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Googlade fram sidan om kursen och det var otroligt intressant läsning! Jag försökte läsa med positiva tankar och försöka tänka på vad målgruppen kan vara för dom som blir färdiga så kallade "hästcoacher".

Att säga att man på 1,5år skulle bli "en av de mest kunniga inom hästens- & människans psykologi, beteende och behov" är inget annat än skrattretande. Men har den som deltar redan en bra grund att stå på, så bygger nog den här utbildningen en bred och grund baskunskap. Man kan hjälpa andra med grunderna i hästhållning efteråt kanske?

Det är många som köper häst som är i behov av hjälp med basics, den saken är klar. Frågan är hur de här coacherna ska hitta sin målgrupp. De som är på den nivån som ny hästägare vet nog inte ens vilken hjälp de ska leta efter. Och hästägare som inte har baskunskaperna på plats får nog ofta den här typen av hjälp av mer erfarna stallkompisar om de har turen att ha hyrt in sin nya pålle på ett bra ställe.
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Artikeln i sig var väl mest neutral, åt det kritiskt granskande hållet men de intervjuade en av personerna bakom utbildningen som ju givetvis är positiv till det hela. Sen var det en ledare bredvid med rubriken "Se upp med modeflugor" som manade till sunt förnuft och källkritik innan man anlitar en dyr coach. Bra skrivet

Från ridsport nr 24 2013
Lastning, kommunikationsmissförstånd och problem med att spola av hästen är några av de vanligaste sakerna som hästcoacherna hjälper till med. Med andra ord helt vanliga saker som helt vanliga hästägare borde ha kunskap att reda ut innan de ens skaffar häst - grundläggande kunskaper i hästhantering som förmodligen lärs ut på de flesta ridskolor

Men tyvärr så är min erfarenhet att man inte alltid lär sig grundläggande hästhantering på ridskolor och det är förmodligen därför så många får problem när man sedan skaffar egen häst. Man är bara van att hantera snälla ridskolehästar som alltid följer flocken och lastning vet jag ingen ridskola som lär ut? Därför finns det kanske ett behov av "hästcoacher" coacher överlag är ju "poppis" i alla branscher just nu :meh:

Och jag är lite tveksam till om personer med gedigen hästbakgrund och kunnande är intresserade av att lägga 93 000:- för att få ett diplom när de förmodligen redan är kända som kunniga hästmänniskor? Själv anlitar jag numera nästan bara folk (veterinärer, hovslagare, tränare) som jag antingen redan känner till eller som många andra rekommenderar. Ett bra rykte får man inte genom ett diplom på väggen ;)
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Fast ska man betala nästan 100 000 kr för att lära sig "grunderna" i häshanterimg egentligen?

Och har man nu en sån gedigen grund att stå på, behöver man den här typen av utbildning då?

Jag tror de här riktar sig till drömmare. det var så jag hittade den. :p
Men jag tror jag lägger både tid och pengar på något mer hållbart om jag nu ens ska...
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Fast ska man betala nästan 100 000 kr för att lära sig "grunderna" i häshanterimg egentligen?

Och har man nu en sån gedigen grund att stå på, behöver man den här typen av utbildning då?

Jag tror de här riktar sig till drömmare. det var så jag hittade den. :p
Men jag tror jag lägger både tid och pengar på något mer hållbart om jag nu ens ska...

Ja... det är mysko. Både upplägget och priset, det måste jag hålla med om hur snällt jag än försöker läsa informationen :)
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Jisses, vilken kursplan. Jag som emellanåt känner mig stressad över att min utbildning (sadelmakare) bara är 3år, just för att det finns så fruktansvärt mycket att lära inom området. Och det är ändå "bara" ett yrke - den där listan känns som en sammanslagning av en hel drös yrken (som vart och ett har betydligt längre utbildningar än 1,5år, dessutom)...
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Ja jo det var just det, 20 år hade varit en rimligare kurstid skulle jag tro ;)
 
Senast ändrad:
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Med tanke på hur mkt pengar hästägare helt okritiskt lägget på diverse behandlingar som saknar all form av vetenskaplig evidens och som bedrivs av personer utan ngn utbildning alls så finns det säkert en marknad för hästcoacher som erbjudet stöd till vilsna och desperata hästägare -tyvärr...personligen så är jag helt ointresserad av sk 'coacher' vare sig det är till mig själv eller min häst. En
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Fast ska man betala nästan 100 000 kr för att lära sig "grunderna" i häshanterimg egentligen?

Och har man nu en sån gedigen grund att stå på, behöver man den här typen av utbildning då?

Nej det finns nog många i vårt avlånga land som redan kan kalla sig hästcoacher och som har vett att överlåta tex tandvård till veterinärer.
 
Sv: För nästan 100 000 kr får du under 1,5 år lära dig allt om hästar?!

Allvarligt talat, för nästan 100 000 kr (!!) kan man få en sk. "distansutbildning" där man får lära sig "allt" om hästar för att bli "hästcoach"......! O_o

Tydligen är kursen heltäckande- allt fråm relationen häst-männisla till hästens tandvård ingår. Regelbunden informatil tillhandahålls online via lösenord, var tredje månad träffas man för att lyssna på föreläsningar ...

Tre års hästerfarenhet bör man ha.

Begreppet "häst-coach" verkar inte vara någon utifrån granskad och godkänd utbildning.

Det är på riktigt.
får man länka?

skulle du anlita en "hästcoach"?

Ha ha ha! Folk är verkligen kreativa till att hitta på sätt att lura andra på pengar! :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Förut var det ett försäljnings stall som höll på och importerade och sålde hästar i Sverige. (vet ej om dem fortfarande är aktiva) Och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp