För mycket kraftfoder?

SnigelEffekt

Trådstartare
Funderar lite. Om vi säger att vi har en häst som har svårt att hålla hull och vi ger den mycket mat. Jättemycket mat. Kan det då bli så att den inte går upp så bra för att det går åt för mycket energi åt att ta upp och lagra det som man ger den?

Min ponny fick rätt felaktig foderstat hans första år hos mig.
5 kg hö :eek:
1 kg krafft sport
1,4 kg havre
0,3 kg betfor
50 gr miner röd
Han är en haflinger väger ca 450 kg.

Han va grymt TRÖTT!! När jag ändrade foderstaten till 7 kg hö, 0,6 kg müsli och lite betfor så blev han jättepigg! Därför tänkte jag att nåt liknande kanske kunde bli fast med hullet? :confused:
 
Sv: För mycket kraftfoder?

Det kanske är fel kvot mellan protein och energi? Detta kan göra att hästen blir trött, faller ur, blir "fet" osv osv. Är jättesvårt att säga vad som kan ha varit knasigt om man inte har analys på grovfodret.

Jag vet inte om hästarnas matsmältningssystem fungerar på liknande sätt hos människan men när vi äter blir vi ju trötta, det kanske var så att din häst fick så mycket mat så att energin ständigt gick till att bryta ned maten? OBS! Bara spekulationer!
 
Sv: För mycket kraftfoder?

Tror du missupfattade mig lite! Jag tror/vet att det antagligen var för mycket mat som gjorde han trött, de va interiktigt det jag undrade. Tog bara de som ex. för att frågan skulle förstås för jag förklarar luddigt :p Nu har pållen min höanalys och uträknad foderstat med lämpliga kvoter osv. Inga problem alls! Funkar super.

Funderingen va mer om ifallatt de kunde bli för mycket mat så att energin som ska gå till hull istället går till att bryta ner allt "överskott" om man kan utrycka de så?!
 
Sv: För mycket kraftfoder?

En häst som har lätt att få upp hull (fett) behöver en högre proteinkvot och tvärtom. Ponnysar har ju lätt att bli tjocka, dvs sätta fett, så rent generellt borde kvoten till ponnysar ligga lite högre än normalt. Dvs din ponny fick troligtvis för mycket MJ i förhållande till smrp, alltså en ganska låg kvot. Och blev därmed fet!

Övervikt gör ju både människor och djur tröga (fysiskt) och slöa och orkeslösa. Förmodligen därför han var "trött". Inte för att "överskottet" bröts ner.
 
Sv: För mycket kraftfoder?

Din hästs förra diet hade ett högt kolhydratinnehåll. När kolhydrater kommmer ut i blodet initierar det ett insulinutflöde till blodet som syftar till att föra in sockret i cellerna. Men den reaktionen kan ibland skjuta över målet så att effekten blir för litet socker kvar i blodet och en trött trött häst som resultat. Olika individer kan ha olika känslighet för sitt insulinsvar.
 
Sv: För mycket kraftfoder?

Okej. Jag antar att jag förklarar luddigt igen :o Detta gällde inte min häst! Funderingen är kring ett typ halvblod som kanske inte finns, jag bara funderar! Min ponnys förra foderstat var bara som exempel eftersom jag tror/trodde att han blev trött på grund av att han fick för mycket kraftfoder och tänkte att energin därför gick till att bryta ner och ta upp alla överskottsämnen. Tänkte därför att om hästen har svårt att hålla hull och får massor med mat att mycket energi i så fall kan gå till att bryta ner och ta upp överskott?! Förstår ni frågan? :confused:

Fast de var ändå intressant att läsa om kolhydraterna! ;)

Lupin: Min ponny blev inte fet. Funderingen gäller som sagt en smal häst som får jättemycket mat men som fortfarande är smal även om foderstaten är i balans.....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 780
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp