För liten för D ponny? (Hjälp tack :) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Linneannie

Trådstartare
Hej! Jag är en 14 årig tjej som ska köpa egen ponny.

Jag är runt 157 cm lång och ganska "liten" av mig, men då jag inte vill växa ur min ponny alldeles för fort och kunna ha kvar den längre, så undrar jag ifall jag är för liten (kort) för att köpa en D ponny?

(Mina föräldrar är inte hästinsatta utan jag rider privat som medryttare på två russ i närheten, så jag kan inte fråga min föräldrar om hjälp ;( )

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig! :P

//Linnea
 
Hej! Jag är en 14 årig tjej som ska köpa egen ponny.

Jag är runt 157 cm lång och ganska "liten" av mig, men då jag inte vill växa ur min ponny alldeles för fort och kunna ha kvar den längre, så undrar jag ifall jag är för liten (kort) för att köpa en D ponny?

(Mina föräldrar är inte hästinsatta utan jag rider privat som medryttare på två russ i närheten, så jag kan inte fråga min föräldrar om hjälp ;( )

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig! :P

//Linnea
Du är absolut inte för liten för en D-ponny. Själv är jag 159 cm och har en 144 cm ponny. Hade en 148 cm ponny innan och tränade med en 168 cm häst.

Så, nä du är inte för liten. Du kan ju välja en nättare modell av D-ponny om du vill. Jag har en ganska robust modell och hon sväljer ganska mycket ben.
 
Hej! Jag är en 14 årig tjej som ska köpa egen ponny.

Jag är runt 157 cm lång och ganska "liten" av mig, men då jag inte vill växa ur min ponny alldeles för fort och kunna ha kvar den längre, så undrar jag ifall jag är för liten (kort) för att köpa en D ponny?

(Mina föräldrar är inte hästinsatta utan jag rider privat som medryttare på två russ i närheten, så jag kan inte fråga min föräldrar om hjälp ;( )

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig! :P

//Linnea

Jag tycker inte du är för liten för en D-ponny.
Har du någon ridlärare?
Be isf den hjälpa dig när du ska leta häst. Då kan du få en som är rätt i temperament och utbildningsgrad för dig.
Det kan vara lite svårt att hitta helt rätt när man ska köpa sin första egna.
Provrid så många olika du kan är iaf ett bra råd!
 
Hej! Jag är en 14 årig tjej som ska köpa egen ponny.

Jag är runt 157 cm lång och ganska "liten" av mig, men då jag inte vill växa ur min ponny alldeles för fort och kunna ha kvar den längre, så undrar jag ifall jag är för liten (kort) för att köpa en D ponny?

(Mina föräldrar är inte hästinsatta utan jag rider privat som medryttare på två russ i närheten, så jag kan inte fråga min föräldrar om hjälp ;( )

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig! :P

//Linnea

Hej! Du är lika gammal och ungefär lika stor som min dotter. Hon rider och tävlar vår islandshäst, som är 145 cm och ganska kraftig, om än inte grov (han bär mig som är 174 cm och väger 65 kg utan problem och utan att jag ser "för stor" ut). Hon har ridit honom i flera år, och även om han kunde bli lite stark för henne när hon var yngre/mindre så har det fungerat och fungerar mycket bra.

Du som har möjlighet att välja bör kanske välja en D-ponny av lättare, nättare modell och som lyssnar bra för lätta hjälper, men jag tycker absolut inte att du är "för liten". Lycka till!
 
Du är i perfekt storlek för en D-ponny! Jag är lika lång som du och inte heller så "stor". Jag har en kraftig islandshäst på ca 142 cm. Tycker att han passar mig, men hade även kunnat ha en mindre och/eller nättare häst. Vad har du ridit för hästar/ponnyer innan? Har du känt dig stor/liten på dem? Jag vet ju inte hur mycket du växer, själv har jag inte växt alls sen jag var 12-13 år, men en del växer mycket även i fjortonårsåldern. Om du inte tror att du kommer att bli väldigt lång tycker jag helt klart att en D-ponny känns som en bra storlek. Har du växt färdigt kan även en C-ponny vara ok, men det är ju synd att köpa för liten häst också. Lycka till i hästletandet!
 
strunt i höjden! provrid många och känn dig fram, jag har ridit ponnyer som känts som stora hästar och stora hästar på 170 som känts som ponnyer.
har 2 hästar nu, den ena känns som en liten tanig Dponny och den andra som ett stort och tungt halvblod på 175+, båda är 167 i mkh och drar 145-155 i täcken.
 
En genomsnittlig vuxen kvinna är tio cm längre än dig och ett genomsnittligt halvblod är hela tjugo cm högre än en D-ponny, så rent matematiskt är det inga konstigheter. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 130
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 096
Senast: valy
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 861
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp