För lite hö..?

Tigertofflan

Trådstartare
Efter att ha läst "För fet häst"-tråden här under började jag nämligen fundera på vad pållen egentligen äter. Det är inte min häst, och jag har inte lagt mig i det så mycket innan, har bara sett till att kraftfodret ökat en del.

Hästen får nu ett kilo hö morgon och tre kilo hö kväll. Altså bara fyra kilo hö :crazy: Har frågat efter analys på höet, men de har vi ingen, tydligen. I boxen står han på halm, och han äter upp nästan allt över natten. Därav frågan. Borde höet ökas på? Klart svårt att säga när man varken har analys eller vet vad det är för häst, men jag tänkte mest allmänt. Är fyra kilo hö om dagen alldeles för lite?

Ändring: Det är altså en stor häst vi pratar om. Varmblod, ridhäst, 165 i manken.
 
Senast ändrad:
Sv: För lite hö..?

Det låter väldigt lite. Jag är inte en sån som räknar foderstater till varje häst utan jag ger dem det de ser ut att behöva. Brukar ha fri tillgång på hö.. Men hur mycket kraftfoder äter han? Tycker att det borde synas om han behöver mer. Är du säker på att han inte fodras i hagen under dagen?

Om han dessutom äter upp all halm under natten är väl det ett bevis på att han behöver mer? Om man bara ger hö 2ggr per dag skulle jag ge minst 3 kg på morgon. Menar du att han får 1 kg på morgon o sen ska klara sig till kvällen? Hur ofta får han krafftfoder? Ska helst inte gå mer än 3 timmar mellan chanserna att äta. Det får man lösa med mera mat så det räcker ett tag eller fodra ofta, men 1 kg hö kan omöjligt räcka hela dagen. Låter som ni bäddar för magsår..

Prova att slänga åt hästen mer hö morgon o kväll så ser ni om han äter upp eller inte. En häst äter normalt inte mer än den behöver. (finns undantag, jag vet)
 
Senast ändrad:
Sv: För lite hö..?

PÅ tok" för lite hö... Hästen behöver stilla sitt tuggbehov så det är väl inte konstigt om den äter upp all halm. Rekomenderad minsta högiva är 1,5 kg /100kg häst. Hästen bör väga minst 500 kg, vilket ger en minsta högiva på: 7,5 kg /dag.
Nu vet man ju inte hur mkt kraftfoder hästen får och VILKET kraftfoder. Den kanske fodras med lusern tex (som oxå är grovfoder).

Hästen behöver ju för detta inte vara smal. Det finns många som missuppfattat detta med grov-kraftfoder. En häst som är rund om magen och lite seg, öser många i havre och annat kraftfoder och drar ner på grovfodret... - helt fel taktik... Man bantar inte en häst genom att dra ner på grovfodret, det är allt extra kraftfoder de blir feta av. Så ett bra, hö i normal giva (9 kg om dagen skulle jag ge denna häst i af), motion och mineraler, och en mindre mängd kraftfoder om så behövs...

MVH
 
Sv: För lite hö..?

Just nu äter han..

Morgon:
1/2 liter lusernpellets (ökas till 1 liter när han kommit igång lite. Innan fick han 1/2 liter kross även här.)
Morötter
1 kg hö

Lunch:
1/2 liter kross
Morötter
(tas från kvällshöt och läggs så mycket det får plats i spannen. Mest för att han ska ha nåt att pilla med i hagen)

Kväll:
1 liter kross
1 dl vitaminer
1 msk vitlök
4 "händer" betfor
3 kg hö (minus det han får i hagen)
 
Sv: För lite hö..?

Huga, med den matyransonen skulle mina ston ätit upp stängselstolparna för länge sedan......... :p

Mina damer äter mellan 12-24 kg ensilage om dagen ts 65% + krafftfoder. (welsh mountain-welsh cob)
Om jag var du skulle jag öka till minst 8-9 kg hö om dagen för magens skull. En rejäl giva i hagen morgon och lunch då han inte har tillgång till halmen där.
 
Sv: För lite hö..?

fyra kilo hö är alldeles för lite...jag rekomenderar ca 10-15 kg!!!!
 
Sv: För lite hö..?

pussi skrev:
fyra kilo hö är alldeles för lite...jag rekomenderar ca 10-15 kg!!!!

Visst får hästen för lite, men jag tvivlar på att den behöver 80-120 MJ (räknat på normalhö).
 
Sv: För lite hö..?

Hästen behöver minst 6-7 kg varje dag! En sån tur att hästen står på halm, annars hade det nog inte varit mycket kvar utav den. :(

Snälla försök få ägaren att ge mer hö. Är det helt torrt hö förresten och inte hösilage?

malu
 
Sv: För lite hö..?

En bra högiva är när det ligger lite kvar i boxen på morgonen = har hästen haft att göra hela natten. Mitt halvblod har i stort sett fri tillgång, ca 17 kg/dygn blir det men äter nästan inget kraftfoder istället. Lite kornkross, alg-mineral, linfrökuber och vitlök. Mycket hö ger lugnare stallmiljö och bättre magar. Dessutom har hon en härlig hagmiljö med mycket plock i och här växer gräset fortfarande(!).

Hästen jag har jobbar rätt duktigt och har finfina muskler och hur mycket ork som helst.
 
Sv: För lite hö..?

17 kg hö = 136 MJ, alltså vad en STOR och MKT HÅRT arbetande häst behöver. Hästen står på halm och har således att göra hela natten ändå.
 
Sv: För lite hö..?

Min häst har också hö kvar på morgonen, och hon äter 8 kg hö och 6 kg hösilage (55% TS ca) per dag.
 
Sv: För lite hö..?

Hur mycket ska jag säga att han bör ha då? Tre kilo morgon och fyra kväll? Eller två/fem?
 
Sv: För lite hö..?

Tre + fyra låter väl ok, hinner han äta 3 kg på morgonen? Finns det möjlighet att ge i hagen också?
 
Sv: För lite hö..?

Det kan ju vara så att ägaren tycker höet är kraftigt å att hästen plockar halm istället men eftersom det inte finns ngn analys så kan man ju inte räkna på det sättet.Många topptävlingshästar får bara 4-5 kg hö å går på halm som de kan plocka istället.Sedan äter de 4-5 kg kraftfoder oxå men det ska ju inte ha ngt med grovfodergivan att göra...
Spontant tycker jag detta låter lite.
Jag kan säga att jag hade ett vbl på 165 som fick 6 kg hö, mkt bra analys samt 3 liter kraftfoder/dag.Veterinärerna tyckte hon såg perfekt ut å fick mkt beröm för hennes muskulatur å hull av alla hästmänniskor, så ingen här behöver halshugga mej för att jag gan "för lite" mat nu ;) :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 551
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp