För lite hö!!!

P

plastis

Det står en häst i mitt nuvarande stall som får på tok för lite hö. Hästen är en minishettis knappt metern hög och den får 1,25 kg hö/dag. Jag vet inte vikten på hästen men tror att den är över 105 kg som den max får väga om TS halten är 84% och lagen ska följas.
Vad gör man i en sån här situation?
 
Nej
Ponnyn ifråga är urfet och får så lite hö+ 3-4 hg (torr)betfor :crazy:, den behöver ju banta säger ägaren :smirk:
 
Jag skulle vara mer orolig för "torr betfor" än för det snålt tilltagna höet! Ponnyn lär få foderstrupsförstoppning innan den svälter ihjäl!
 
Jag angav torrvikten på betforn men den är självklart uppblött då ponnyn får den. Så borta är inte ägaren ;)
 
Eftersom att betfor mäts i torr vikt så tror jag att det är det hon menar o att dom sen blötlägger den.
 
Säg åt dem att byta ut betforn mot lusernhack istället så får den både i sig det den behöver i stråväg och mer proteiner så den går ner i vikt. Upplys om att betfor ger man till SMALA hästar för att de ska gå UPP i vikt.
 
Är ponnyn urfet så kanske det är för dens bästa.. motion och mer hö, i minsta laget är det..
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 926
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 584
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 463
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 567
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp