För lite grovfoder ?

D

Daffne

Jag har nyss gjort klart min praktik i ett ridskolestall. satt och funderade över deras foderstater, då jag sprang runt och kikade och försökte lära mig dom vid fodringsdax.
Jag märkte då att flera av dom större hästarna fick så lite grovfoder?! Ex. ett ganska stort och grovt halvblod sto som fick 4 kg hösilage totalt/dygn. Är inte det lite väl lite, nu vet ju inte jag vad dom hade för värden på hösilaget men jag tycker att många av hästarna får för lite grovfoder. Är det så att hästar som tränas mycket och tävlar verkligen inte behöver mera. Jag har sett flera ex. på hästar som tränas och tävlas som får väldigt lite grovfoder. jag tycker nästan att det skulle vara tvärtom, att dom ska ha mycket mera! Så någon som vill berätta för mig hur det egentligen ligger till med detta ? ;)
 
Sv: För lite grovfoder ?

Du har helt rätt. MINST 1,2 kg ts/100 kg häst om jag inte missminner mig siffrorna
alldeles. Men en foderstat på 4 kg hösilage är alldeles uppåt väggarna.
 
Sv: För lite grovfoder ?

Eh, ja, det är åt helskotta för lite. Hoppas hästen stod på halm.
 
Sv: För lite grovfoder ?

Dom kanske fick Lusern också ? Du skrev inget om det, men om dom även får det så blir ju givan mer.
 
Sv: För lite grovfoder ?

Nej, ingen lusern. Resten av foderstaten bestod av havre, betfor och mineraler. Och nej, hästarna står inte på halm utan på torv .
 
Sv: För lite grovfoder ?

Jag var på en ridskola i måndags och hästarna där får relativt lite grovfoder, t ex en B-ponny 2,5 kg och en stor häst 6 kg.
När jag jobbade där för 9 år sedan var det en 170 cm tävlingshäst som stod på 4 kg hö och 3 kg havre! Och han verkade fungera utmärkt på det.
 
Sv: För lite grovfoder ?

själv har jag fått lära mej att ingen häst (läs ponny)får stå på en giva som är mindre än 5kg grovfoder/dag.
så 4-5kg, det är vad jag räknar för en shettis ungefär..

iofs märker man ju på hästen vad den behöver och inte, men jag tycker ändå att det inte verkar riktigt rätt det du skriver.

bättre tycker jag att ge lite mycket och istället motionera hästen mer om man tycker att den blir tjock
 
Sv: För lite grovfoder ?

Hm.. en av hästarna på "min" ridskola (han är normalbyggd, ca 150 cm hög och går 2 lektioner per dag), får 4 kg hösilage per dag.. :(

Han är den enda i sin storlek som får så lite (den minsta ponnyn, en miniliten Welsh M, får också 4 kg men han är ju så mycket mindre!), så jag reagerade väldigt på det (kan dock inte göra något åt det, även om jag skulle vilja) :mad:

Fast jag ska inte säga något, jag vet inte om de får något mer utöver det som står på boxtavlorna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För lite grovfoder ?

Det där låter nästan som ett ställe där jag jobbade några månader i min ungdom... :crazy: Där var det ingen häst som fick mer än 4-5 kg hö/dygn och de påstod att man kunde ge vetekli i stället... *suck* De stod iofs på halm, som de kunde tugga på, men ändå...

Och ja, det är HELT VANSINNIGT att ge så lite grovfoder! Ingen häst mår bra av det!
Själv är jag lite frustrerad över att min shetlandshingst inte äter mer än ca 4 kg hö/dygn... (ger jag mer så trampar han bara ner det i bädden)
 
Sv: För lite grovfoder ?

Det måste vara mycket hungriga och olyckliga hästar. :(

Hälsning Maja
 
Sv: För lite grovfoder ?

Hej!

Jag tycker det är sorgligt att det finns så många okunniga människor! En ridskola ska dessutom, enligt min mening, vara en förebild och lära ut god hästkunskap oavsett om det gäller fodring, hästhantering mm mm!
Rent sorgligt! Det är dessutom väldigt svårt som ridelev eller praktikant att säga något. Jag gjorde det en gång i min ungdom och vi kan lugnt säga att jag inte var poppis sedan!

Stackars hästar! :crazy:

MVH / Fia
 
Sv: För lite grovfoder ?

*lånar*

Nä men herregud! Detta verkar ju dessutom inte vara OVANLIGT utan sker på flera olika ridskolor :eek:

Förstår inte varför? Det måste ju va billigare att fodra med hö än med kraftfoder?? (om det nu handlar om ekonomiska orsaker till det)

Och konstigt att dessa hästar inte magrar av och blir orkeslösa? fast de kanske får 4kg hö och sen 4kg havre och 1kg betfor på det??
de kanske får en massa kraft istället för att hästarna inte ska bli för tröga när de dag efter dag går i ridhuset?! :crazy:

Folk som jobbar på ridskolor måste ju ändå VETA att minimum för en häst är 1,2 kg stråfoder/100kg häst?!

Skulle ju vilja veta varför ...
 
Sv: För lite grovfoder ?

Jadu, undrar också hur hästarna kan orka med allt jobb. Men man ser i att i längden så håller det inte. T.ex så tittade jag på vissa av hästarna som stått där ett par år och jag kan säga att ryggarna såg helt åt helskotta ut. Ingen ryggmuskulatrur för fem öre. Och det är foderstaterna som är problemet.
 
Sv: För lite grovfoder ?

jadu, jag kan bara hålla med om att det inte är lätt som elev att säga till att nåt är fel. T.ex dom har ett ganska nätt fullblodsto som står på ridskolan som jag vet(jag har nämligen varit medlem i klubben) är ganska känslig av sig, kittlig. Men jag kan se skillnad på om hästen är kittlig eller som nu denna häst har ont i ryggen. Och då menar jag ont i ryggen. det började med att jag började borsta över ryggen men hon reagerad så himla kraftigt så jag kände igenom henne och hon riktigt sjönk ihop när jag närmade mig ryggslutet upp mot korset. Jag sade såklart detta till stallchefen som bara nochalerade mig och sade att hon är kittlig och irriterad vid beröring. jag höll såklart fast vid mitt ord och efter det var jag inte direkt poppis, nej!
 
Sv: För lite grovfoder ?

milly skrev:
Förstår inte varför? Det måste ju va billigare att fodra med hö än med kraftfoder?? (om det nu handlar om ekonomiska orsaker till det...

Nej, tyvärr så blir det ju billigare att ge kraftfoder ofta. Hö för 2 kr/kg med energi på 8, mot havre för 1 kr/kg med energi på 10, och dessutom högre proteinvärde...
 
Sv: För lite grovfoder ?

Min halvblodshäst bantar och jag väger hennes grov foder. Även om hon bantar ska hon ha 9 kg TS om dagen och med ett hösilage på 57%TS så blir det ca 16 kg om dagen. Hon är alltid hungrig och hon hade ju dött på fläcken om hon skulle klara sig på 4 kg om dygnet. Det är ju ingenting för en stor häst. Stckars alla hästar som får för lite grovfoder.
 
Sv: För lite grovfoder ?

Magdalena skrev:
Nej, tyvärr så blir det ju billigare att ge kraftfoder ofta. Hö för 2 kr/kg med energi på 8, mot havre för 1 kr/kg med energi på 10, och dessutom högre proteinvärde...

Ja, det har du ju rätt i... :crazy:

---

Dessa hästar borde ju alla få magsår av en sån där foderstat :(
Stackarna!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 611
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 109
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp