För kort bilbälte...

Sv: För kort bilbälte...

Jag har kollat lite på nätet på den. Verkar bra, affären vi köpt vårt andra babyskydd i (det som ska lämnas tillbaks) säljer även Acta Graco så vi ska kika på det på lördag.

Sen hittade jag ett relativt nytt babyskydd som heter izi sleep (tror jag). Saab är återförsäljare åt dem så då borde ett sådant passa i en saab bil. Det hade finessen att ryggstödet kan fällas i helt liggande läge för att skona bäbisen rygg.

Det är en djungel när man väntar sitt första barn:crazy:
 
Sv: För kort bilbälte...

I en 245:a räcker bältet fram runt alla babyskydd :D men jag förstår precis vad du menar, man kan ju inte låna nyare bilar, då har de korta bälten och krockkuddar :crazy:

Min första gick INTE att ha bak han krävde total service. Den andra funkade bra, med backspegel.

Sedan - om du har ett litet smidigt babyskydd (vi hade ett rock-a-tot med ettan och en utvecklad säkrare version med tvåan) så går det ofta utmärkt att ställa ner skyddet med bebis i i vagnen ändå när man tex ska handla. Handlar man i mataffären ställer man skyddet i kundvagnen :D och behöver man köra runt med barnvagnen ställer man det mitt I liggkorgen :idea: Där kommer det liksom ändå ingenstans, att det gungar lite gör inget.
 
Sv: För kort bilbälte...

Jag har också alltid ställt ner vårt babyskydd i kundvagnen om jag ska handla.

Har så ofta sett föräldrar som knatar runt i shoppingcenter med den lille i babyskydd med tillhörande vagn, och jag tycker inte det är rätt mot den lille. Inne i affären och handla mat - okey. Men inte nöjesshopping :crazy:
 
Sv: För kort bilbälte...

Jo, det är en djungel. Jag var lika villrådig jag. Sedan jag har riktat in mig på Acta, tycker det är ett bra (men dyrt) märke.
 
Sv: För kort bilbälte...

Prismässigt ligger Acta ungefär där vårt First Class ligger så det är ingen fara. Är dem tunga? Lyckas inte hitta någon vikt på det.

Tycker det verkar smidigt med en bas så slipper man krångla med bilbältet varje gång.

Silverkedjan: Krockkudden är självklart urkopplad ur vår bil.
 
Senast ändrad:
Sv: För kort bilbälte...

KL I flera av de stora mataffärerna i och kring Gbg finns det särskilda kundvagnar med en babystol på så man slipper ta med sin in från bilen. De använde vi när vi storhandlade med lilla sonen.
 
Sv: För kort bilbälte...

Silverkedjan: Krockkudden är självklart urkopplad ur vår bil.

Det är inget jag skulle sätta mitt barn vid ialla fall... Oavsett hur urkopplade de är, den ska vara helt borttagen för att det ska vara säkert! Det var en av andledningarna till varför vi valde bort krockkudden fram när vi köpte ny bil...
 
Sv: För kort bilbälte...

Jag har en Acta Graco Autobaby II med bas. Med bas så passar den iallafall i vår V70, har faktiskt inte provat utan. Själva stolen är ganska tung i sig och kan säga att jag bär inte min son några längre sträckor många månader till i den (han är 2 mån nu och väger ca 5 kg). Tycker annars att stolen är super. Skönt att slippa krångla med bältet varje gång och ska jag bara i en snabb runda i mataffären eller på shoppingcentert så sätter jag helt enkelt babyskyddet i kundvagnen.
Jag gav 1 295,- för den.
 
Sv: För kort bilbälte...

Jag bor i en liten håla. Vi kan nog inte ens nämnas i samma mening som göteborg:D
 
Sv: För kort bilbälte...

Det är inget jag skulle sätta mitt barn vid ialla fall... Oavsett hur urkopplade de är, den ska vara helt borttagen för att det ska vara säkert! Det var en av andledningarna till varför vi valde bort krockkudden fram när vi köpte ny bil...



Då får jag väl helt enklet köpa ny bil oxå... eller så väljer jag att lita på saab som fick relativt mycket pengar av oss för att koppla loss airbagen!
 
Sv: För kort bilbälte...

Om vi skulle välja att köpa en annan bilstol på en gång är den antagligen större och vi är tillbaks på ruta ett, den går inte att sätta där fram för bilbältet är för kort.

Nja, det är inte så troligt att bältet är för kort för en vanlig stol, eftersom man fäster de stolarna på ett helt annat sätt. Hoppas ni hittar något som passar!
 
Sv: För kort bilbälte...

Okej.
Vi ska kika lite på lördag. Vill nog iallafall helst ha ett babyskydd som går att ta ur i början men var ju bra att veta att de andra stoilarna inte fästes på samma vis så vi slipper problemet när det är dags att byta stol.

Tack för infon.
 
Sv: För kort bilbälte...

Då får jag väl helt enklet köpa ny bil oxå... eller så väljer jag att lita på saab som fick relativt mycket pengar av oss för att koppla loss airbagen!

Har också hört att det ej är 100% säkert med urkoppling utan de ska tas bort.
 
Sv: För kort bilbälte...

Dumma dumma oss som inte kollade upp det här INNAN vi köpte ett babyskydd som vi är förälskade i.

Vi har två bilar, en saab 95 och en Audi 100 och i BÄGGE bilarna är bilbältet i passagerarsätet för kort för vårt babyskydd (emmaljungas). I saaben fungerar det att sätta babyskyddet där bak (inte provat i audin), tydligen är det längre bilbälten i baksätet men det känns opraktiskt då man kör med bäbisen själv, vill gärna kunna ha stolen där fram.

Finns det någon lösning på detta? Någon som lyckats lösa det?

Vi har varit inne hos saab och de hade aldrig sett att bilbältet inte räcker till stolen och lovade kolla upp det åt oss. Men tänkte att någon här kanske vet något.

Jag hade samma problemmen påmitt baby skydd kan man ta saäkerhets bältet framför stolen i några spännen ist föröver benen på barnet. Då går det att ha där bältet är för kort.

Bältesförlängare såg jag på babyproffsen....
 
Sv: För kort bilbälte...

*kl*

Måste berätta en kul sak angående vårat förkorta bilbälte. Jag ska ärligt erkänna att jag själv hade inte provat att spänna fast babyskyddet utan endast mannen samt killen på saab testade och konstaterade att det inte gick.

Igår fick jag för mig envis som man är att jag skulle prova en gång innan vi lämnar tillbaks den. Och vad händer? Jo, om man för sätet så långt bak det bara går så räcker bältet till:D. Det är inte mycket att ta på men det går.

Det är nästan så jag skäms över min man med tummen mitt i handen. Och saab skulle ju kunna anställa mig efter detta:angel:.

Kvinnor kan! Tacka alla ni som försökt hitta på lösningar på mitt problem:bow:.
 
Sv: För kort bilbälte...

*kl*

Måste berätta en kul sak angående vårat förkorta bilbälte. Jag ska ärligt erkänna att jag själv hade inte provat att spänna fast babyskyddet utan endast mannen samt killen på saab testade och konstaterade att det inte gick.

Igår fick jag för mig envis som man är att jag skulle prova en gång innan vi lämnar tillbaks den. Och vad händer? Jo, om man för sätet så långt bak det bara går så räcker bältet till:D. Det är inte mycket att ta på men det går.

Det är nästan så jag skäms över min man med tummen mitt i handen. Och saab skulle ju kunna anställa mig efter detta:angel:.

Kvinnor kan! Tacka alla ni som försökt hitta på lösningar på mitt problem:bow:.

Ja, det ska verkligen vara en kvinna till att komma på nått sånt enkelt.:smirk:
Och bra oxå då babyskydden ska sitta så långt ifrån instrumentbrädan som möjligt.:D
 
Sv: För kort bilbälte...

Så är det i våran folkvagnsbuss om vi inte använder basen, det går på några centimetrar om man drar sätet långt bak. Fast jag tror tyvärr inte att det var jag som kom på det :D:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp