För kort bilbälte...

LitenIsa

Trådstartare
Dumma dumma oss som inte kollade upp det här INNAN vi köpte ett babyskydd som vi är förälskade i.

Vi har två bilar, en saab 95 och en Audi 100 och i BÄGGE bilarna är bilbältet i passagerarsätet för kort för vårt babyskydd (emmaljungas). I saaben fungerar det att sätta babyskyddet där bak (inte provat i audin), tydligen är det längre bilbälten i baksätet men det känns opraktiskt då man kör med bäbisen själv, vill gärna kunna ha stolen där fram.

Finns det någon lösning på detta? Någon som lyckats lösa det?

Vi har varit inne hos saab och de hade aldrig sett att bilbältet inte räcker till stolen och lovade kolla upp det åt oss. Men tänkte att någon här kanske vet något.
 
Sv: För kort bilbälte...

Har en saab 9000 och en volvo v40.
I båda så räcker bältet precis, bara typ3 cm tillgodo.

Innan vi visste detta så pratade sambon på att det skulle finnas nån form av bältesförlängare??!!:confused:
Annars får ni helt enkelt byta bälte helt om ni inte vill ha barnet i baksätet.

Varför e det längre där egentligen?
Oftast e det ju barn som sitter där och vuxna fram som e större och kan behöva mer bälte..
 
Sv: För kort bilbälte...

Jag förstår inte heller varför man har längre bälten bak än fram. Är säkert någon säkerhetsdetalj.

Verkar inte som att man får förlänga bilbälten, de har tydligen slutat sälja sånna förlängare för att det inte var säkert. Googlade lite på det.
 
Sv: För kort bilbälte...

Det enklaste är väl att lämna tillbaka babyskyddet och köpa ett nytt.
Om man har ett med bas så behövs inte långa bälten.
Funkar med midjebälte också.
 
Sv: För kort bilbälte...

Tack så mycket för tipset, att jag inte tänkte på det lämna tillbaks babyskyddet.:angel:

Ville ju veta om det fanns någon lösning så vi kunde använda de skydd vi köpt INNAN vi kastar in handduken och lämnar tillbaks det (vilket det i och för sig lutar väldigt mycket åt just nu.)
 
Sv: För kort bilbälte...

Sätt babyskyddet bak, de sitter säkrare där dessutom. Har kört två småttingar bak i nästan tre år och det har gått alldeles utmärkt.

Det finns också bältesförlängare, men jag vet inte riktigt var man får tag på dem.

Edit: Nehej, förlängarna var inte godkända för fastspänning av person, bara för gods (vad då för gods kan man undra?) Källa: NTF.se
 
Senast ändrad:
Sv: För kort bilbälte...

Jag hittade också informationen om att det inte var godkänt med bältesförlängare för personer.

Tydligen ska det finnas en bas till detta babyskydd som vi köpt men dessvärre beräknas det komma ut på marknaden tidigast i sep. Och min bäbis kommer i början av augusti. Så vi får helt enklet lämna tillbaks det och köpa ett annat.

Vädigt synd då vi gillade funktionen att man kunde fästa stolen på barnvagnschassit. Ska söka runt lite och se om det finns någon annan som går att sätta fast på vagnen.
 
Sv: För kort bilbälte...

Vi har hela tiden haft vår pojke bak då det är säkrare för honom. Det finns spegel som man kan sätta upp runt nackstöden som du ser från backspegeln (så man kan ha koll).

Skulle det vara något så stannar jag och fixar och kör vidare sen...

Snabbstopp på busshållplats e d för att sträcka sig bak o peta i nappen har fungerat för det mesta. Nu är han dryga året o fixar nappen själv.

Som värst tror jag att jag fått pausa ca halvtimme för amning under en entimmes färd, men det har hänt 1 ggn på dryga året.
 
Sv: För kort bilbälte...

Läste just din sista notis om att fästa babysafen på barnvagnen.

Det var något jag verkligen hade önskat jag tänkt på innan för det blir himla tungt att släpa hela tiden...

Om du byter kan du ändå kolla för det finns en hel del adapters men inte mellan alla vagnar och chassin.
 
Sv: För kort bilbälte...

Var bla därför vi hade valt det babyskydd som vi köpt. Då det finns adapter till Emmaljungas vagn och den passar där. Nu blir det inte så längre utan jag hoppas fortfarande att det ska finnas en adapter till ett annat babyskydd som passar till vagnen.

Jag vill ha möjligheten att kunna sätt stolen fram så att bara ha den bak är för mig i dagsläget inget alternativ.
 
Sv: För kort bilbälte...

Vi köpte en vagn från Graco som man kan fästa Akta Gracos stol i.
Det är en liten och lätt sittvagn. Jättesmidigt när man skulle åka in till stan och inte vill böka med stora liggvagnen. Som förövrigt inte ens fick plats i bakluckan.
 
Sv: För kort bilbälte...

Kan du inte låna ett babyskydd av någon, tills det du söker kommer ut på marknaden?

Annars finns ju Acta Graco som babyskydd med bas och dessutom en vagn man kan fästa skyddet i.

Jag har i över ett år haft min son i baksätet. Man ska ändå inte plocka med tappade nappar och annat när man kör, och ser honom gör jag genom en extraspegel. Har kanske stannat tre/fyra gånger av den anledningen att han varit ledsen eller vill ha något, vilket jag hade blivit tvungen att göra ändå, och då kör jag nästan dagligen och har så gjort i över ett år.

Jag har aldrig upplevt att babyskyddet skulle vara tungt att släpa med, dessutom gillar jag inte riktigt idén med att fästa ett babyskydd på en vagn. Spädbarn ska inte sitta/ligga i babyskydd mer än nödvändigt, det är en onödig påfrestning för ryggen, och är bebisen vaken tycker jag den kan åka i vagn istället för att ligga kvar i bilstolen.
 
Sv: För kort bilbälte...

Orkar inte kolla om nån annan skrivit samma sak, men bältesförlängare är en bra idé. Visserligen är de inte så långa (de vi har i taxibilarna tänker jag på då), men det kan göra skillnad.:)
 
Sv: För kort bilbälte...

*kl*

Tack för tips på vagnar och babyskydd som passar ihop men jag har redan köpt en vagn som jag INTE tänker byta ut (en Emmaljunga edge duo combi). Och som jag tidigare skrev är det inget alternativ för mig att enbart kunna ha babyskyddet där bak.

Jag tycker idén att kunna fästa babyskyddet på en vagn verkar toppen. Inte så att man kör runt enbart med babyskyddet men har bäbisen somnat och man bara ska in en sväng i tex affären så varför inte? Onödigt att bära runt på massa kg, man ska var rädd om sig själv.

Curly: Vad jag lyckats läsa mig till så får man inte använda bältesförlängare till personer utan bara då man transporterar last. har ni andra regler när det gäller taxibilar kanske?
 
Sv: För kort bilbälte...

Babyskyddet jag vill ha finns redan på marknaden, står för tillfället ett sådant i vårt matsalrum;). Däremot passar det inte i bilen. Så det hjälper mig knappast att låna ett annat.

Emmaljunga sa även att basen som ska kunna passa till babyskyddet ev kommer i feb nästa år, då är mitt barn redan över ett halvår och då känns det fånigt att vänta tills dess med ett babyskydd som de kan använda till de väger 13 kg.

Kommer lämna tillbaks det vi har köpt och är nu på jakt efter ett annat som vi är nöjda med. Antagligen då ett babyskydd med bas för att slippe problemet med för kort bilbälte.
 
Sv: För kort bilbälte...

En tanke: Måste ni ha babyskydd öht då? Kan ni inte köpa en annan bilstol som ni kan använda från början istället? Så gjorde vi med vår yngsta pojke, för det där babyskyddet var så vidunderligt att släpa på så det tog vi aldrig ur bilen med storebror, även fast det hade en bas.
 
Sv: För kort bilbälte...

Då fattade jag fel. Förstod det som att det du behövde skulle komma i september, och dit är det ju inte så länge att vänta om bebisen skulle kommit i augusti.
 
Sv: För kort bilbälte...

Jag skrev nog lite luddigt är svårt att förklara allt via text ibland.
 
Sv: För kort bilbälte...

Om vi skulle välja att köpa en annan bilstol på en gång är den antagligen större och vi är tillbaks på ruta ett, den går inte att sätta där fram för bilbältet är för kort.

Vi ska ge oss ut på jakt på lördag då mannen är ledig och vi kan prova olika stolar i vår bil.
 
Sv: För kort bilbälte...

Acta Graco med bas är kanon. Men den går inte att ha fram, utan bas, i t.ex. Volvo V70, då räcker inte bältet. Skumt att det är så korta bälten i sk "familjebilar".

Har du kollat något på just det märket?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp