Fölvakt - svett eller position?

Moffsan

Trådstartare
Hej
Vilken fölvakt föredrar ni som har koll, den som reagerar för att stoet börjar svettas eller den som reagerar på att stoet lägger sig ner? Fanns en förr som reagerade på båda dessa men de säljs juh inte längre :(.
 
Jag har bara fött upp ett föl än så länge så jag kanske inte är en "som har koll" :p
men mitt sto svettades inte en droppe när hon fölade så om jag skulle köpa en sån gjord så skulle jag ta den som larmar när hon lägger sig.
 
Och mitt sto har alltid svettats men födde första fölet stående så jag skulle välja svettdetektor :)
 
Jag som har haft mer än 50 föl säger både ock. Vissa ston svettas inte och andra står upp, vill man vara så säker det går får man ha bägge delar.
Finns inte det att få längre vet jag inte vad jag hade valt, troligen hade det blivit att inte lägga ut pengar alls på sele utan bara vaka manuellt.
 
Och mitt sto har alltid svettats men födde första fölet stående så jag skulle välja svettdetektor :)
Vet du om hon har legat ner i något skede av fölningen?
Vi har birth alarm, dvs som reagerar på läge och den har alltid larmat, även på de som har fölat stående, för alla har legat ner vid någon värk i början och sedan rest sig och blivit stående.
 
Vet du om hon har legat ner i något skede av fölningen?
Vi har birth alarm, dvs som reagerar på läge och den har alltid larmat, även på de som har fölat stående, för alla har legat ner vid någon värk i början och sedan rest sig och blivit stående.

Min uppfattning är att hon inte gjorde det, jag var med från att vattnet gick.
 
Okej. :)
Jag har i och för sig varit med om flera gånger att larmet har gått, sedan när jag har varit på plats har vattnet gått och stoet har fölat stående.
 
Okej. :)
Jag har i och för sig varit med om flera gånger att larmet har gått, sedan när jag har varit på plats har vattnet gått och stoet har fölat stående.

Så kan det förstås vara men med min erfarenhet skulle jag inte förlita mig på det.
 
  • Gilla
Reactions: via
Jag håller med dig. Jag litar inte heller på det när jag har ett sto som inte har fölat hos mig förut. Hos de som har fölat här och då utlöst larmet har jag dock dristat mig till att lita på det hittills.
 
Finns ju larm som har både och vi har en sådan. Väldig bra när man har ston som gör lite hur som.
 
finns ju även magneter som man syr fast som går i sär när fölet är på G och då går larmet till mobilen:)
 
Varför tillverkas de inte längre? Känns ju helt idiotisk med tanke på att de är det bästa alternativet enligt mig då det kommer till fölvakt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Redfox
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 460
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 421
Senast: Lisalei
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp