Fölvaksteam? Skulle man kunna hjälpas åt? Vill man det?

Ardennern

Trådstartare
En fundering som jag fick häromdagen som inte är genomtänkt överhuvudtaget och kanske inte alls är något som varken jag eller någon annan vågar sig på. Men hur vore det om man gick ihop några stycken och skapade ett fölvakarteam? Att man turas om att ta olika skift under natten och vakar på varandras ston? Tanken hade varit att underlätta vakperioden för alla inblandade. Frågan är bara om jag som är kontrollmänniska hade klarat av att överlåta det på någon annan.. Hur tänker ni?
 
Skulle aldrig lita på någon utomstående vakade på mitt sto. Det är mitt ansvar och mitt jobb att se till det går så bra som möjligt. Man känner sin egna häst bäst själv och vem "fel" skulle det bli om man missar något tecken för man inte känner till hästens man vakar över beteende? Trots allt jag själv som bestämt mig för att inseminera min häst och sätta ett föl till världen. Därför är det också mitt jobb och ansvar att vaka på min egna häst.
 
Har man kameraövervakning är det ju enkelt att dela med sig av den, och på så sätt få extra övervakningshjälp. Det har jag gjort med kompisar. Man måste ju sova också mellan varven, och då kan man tex ta varannan timme.
De flesta har ändå ingen aning om hästens beteende vid fölning, åtminstone inte första gången. Det krävs ju några fölningar för att man ska kunna se ett mönster.
 
Jag skulle aldrig lita på vem som helst som jag inte känner till och som kanske har dålig erfarenhet.

I år är mitt egenuppfödda sto dräktig för första gången och jag har ingen aning om vilka tecken hon kan tänkas visa, jag har valt att inackordera henne på ett stall med stor erfarenhet och ordentlig övervakning eftersom jag bara vågar lita på erkänt kunniga personer.
 
Skulle aldrig lita på någon utomstående vakade på mitt sto. Det är mitt ansvar och mitt jobb att se till det går så bra som möjligt. Man känner sin egna häst bäst själv och vem "fel" skulle det bli om man missar något tecken för man inte känner till hästens man vakar över beteende? Trots allt jag själv som bestämt mig för att inseminera min häst och sätta ett föl till världen. Därför är det också mitt jobb och ansvar att vaka på min egna häst.

Ja, skulle något gå fel och man själv inte varit närvarande så är det ju naturligtvis katastrof och aldrig något som jag skulle kunna leva med. Sedan beror det lite grand på hur man vakar på sitt sto. Här vakas det 3 veckor innan beräknad fölning. Stoet övervakas var femte minut dygnet runt via kamera. Överdrivet enligt vissa men absolut inte enligt mig. Med tanke på den intensiva övervakningen så lär man sig sin hästs beteendemönster över dygnet och att missa fölningen är ganska så minimal. Hade en tanke att om man hade förtroende för någon så kunde man vaka en timma i stöten var, förutsatt att man vakar på det viset som vi föredrar. Dvs var femte minut. Vi för även dagbok på olika beteendemönster på stoet, på så vis har man en ganska bra överblick på vad som avviker och inte. Men jag vet samtidigt att många inte har möjligheten att övervaka på ett sådant intensivt sätt som vi gör och då blir det såklart svårt att hitta någon man kan samarbeta med.
 
Har man kameraövervakning är det ju enkelt att dela med sig av den, och på så sätt få extra övervakningshjälp. Det har jag gjort med kompisar. Man måste ju sova också mellan varven, och då kan man tex ta varannan timme.
De flesta har ändå ingen aning om hästens beteende vid fölning, åtminstone inte första gången. Det krävs ju några fölningar för att man ska kunna se ett mönster.

Ja precis, det hade ju helt kart höjt orken om man visste man fick förtroende för någon. Nu visserligen så turas ju jag och min sambo om , så att jag är vaken på natten och han på dagen så det är alltid någon som vakar :)
 
Jag tycker det är en jättebra idè, man kan ju faktiskt inte vaka dygnet runt om man är själv (även om jag blev rätt bra på intervallsovning). Men tänker att man måste välja ut personer till vak-teamet noggrant så att man känner förtroende för dom. Samt att upplägget typ är att man omedelbart larmar stoägaren via telefon om stoet gör något lite utöver det vanliga.
 
Jag tycker det är en jättebra idè, man kan ju faktiskt inte vaka dygnet runt om man är själv (även om jag blev rätt bra på intervallsovning). Men tänker att man måste välja ut personer till vak-teamet noggrant så att man känner förtroende för dom. Samt att upplägget typ är att man omedelbart larmar stoägaren via telefon om stoet gör något lite utöver det vanliga.

Det är lite så jag tänker, att dom personer som vakar ensamma kan höja säkerheten på vaket för det finns ju ingen människa som kan vara vaken dygnet runt. Det kan ju hända ganska så mycket på bara 15 minuter... en fölning kan ju till och med vara avklarad på den tiden. Men jag förstår ju att personer som är ensamma om vaket måste intervallsova längre än så för att orka. Jag har ju fördelen att kunna sova på dagen då min sambo tar över. Ja det är ju det.. det bästa kanske vore att hitta någon eller några som själva behöver vakhjälp så att man själv inser vikten av hur viktigt det är med själva övervakningen. Kan ju bara gå till mig själv och jag skulle ju vaka minst lika nogrannt på någons annans häst. MINST. Det är ju ett stort ansvar. Och som du nämner att man ringer stoägaren direkt man misstänker något. Hellre ringa en gång för mycket än en gång för lite helt klart.
 
Jag har delat upp vaket tidigare till mina nattarbetande, hästvana vänner. Jag har då varit vaken själv till typ 01:30 och sedan bedömt att nä, det blir nog inget i natt. Och rapporterat till vännen, som sedan kollar var 15e minut så länge inget tillstöter.

Sist så var märren väldigt lurig! Åt som hon skulle, var helt lugn och "sa" ingenting.

En timme efter att jag hade gått o lagt mig så ringer min vän o säger att hon fölar nu. Hon brukar annars trampa runt en hel del, inte äta så mkt och dessutom föla vid 21-22 tiden. Så de kan ändra system oxå! Det var hennes tredje föl, får se om hon är lika lurig i år med det 4 e fölet.

Jag hoppas att hon inte läcker mjölk i fler än 2 dagar innan, för det är drygt att vaka själv, och i år har jag inga nattarbetande vänner som är hästvana.
 
Ja, skulle något gå fel och man själv inte varit närvarande så är det ju naturligtvis katastrof och aldrig något som jag skulle kunna leva med. Sedan beror det lite grand på hur man vakar på sitt sto. Här vakas det 3 veckor innan beräknad fölning. Stoet övervakas var femte minut dygnet runt via kamera. Överdrivet enligt vissa men absolut inte enligt mig. Med tanke på den intensiva övervakningen så lär man sig sin hästs beteendemönster över dygnet och att missa fölningen är ganska så minimal. Hade en tanke att om man hade förtroende för någon så kunde man vaka en timma i stöten var, förutsatt att man vakar på det viset som vi föredrar. Dvs var femte minut. Vi för även dagbok på olika beteendemönster på stoet, på så vis har man en ganska bra överblick på vad som avviker och inte. Men jag vet samtidigt att många inte har möjligheten att övervaka på ett sådant intensivt sätt som vi gör och då blir det såklart svårt att hitta någon man kan samarbeta med.

Jag tycker oavsett hur man vakar så är det för stor risk att lämna över vakning för ens sto till någon annan. Har mitt dräktig sto inackorderad hos en van uppfödare trots att jag har egen gård men jag och sambo vakar i första hand själva med kamera, svettband osv just för det är vår häst som vi känner bäst samt vårt ansvar. Självklart kollar uppfödaren också henne men denne känner ju inte henne på samma sätt och missade tex att hon hade kolikänningar i höstas. Kollade man på kameran så såg man inte så mkt men som tur var skulle vi ändå kolla till henne på kvällen och såg hennes små tecken. Nej usch, skulle aldrig våga ditt förslag även om tanken var god.
 
Jag tycker oavsett hur man vakar så är det för stor risk att lämna över vakning för ens sto till någon annan. Har mitt dräktig sto inackorderad hos en van uppfödare trots att jag har egen gård men jag och sambo vakar i första hand själva med kamera, svettband osv just för det är vår häst som vi känner bäst samt vårt ansvar. Självklart kollar uppfödaren också henne men denne känner ju inte henne på samma sätt och missade tex att hon hade kolikänningar i höstas. Kollade man på kameran så såg man inte så mkt men som tur var skulle vi ändå kolla till henne på kvällen och såg hennes små tecken. Nej usch, skulle aldrig våga ditt förslag även om tanken var god.

Nej det är kanske inte optimalt. Lika lite som jag tycker det är optimalt att ha sitt dräktiga sto obevakad i så länge som 15 minuter under vakperioden. Vet många som tror sig veta att man kan slumra en stund i godan ro och när dom vaknar så är fölet ute. I bästa fall har det gått bra. I värsta fall inte. Och de sistnämnda skulle jag inte kunna leva med. Därför är 5 minutersintervallet för mig en väldig trygghet. Man blir extremt lyhörd på avvikelser med ett sådant intensivt vakande.
 
Nej det är kanske inte optimalt. Lika lite som jag tycker det är optimalt att ha sitt dräktiga sto obevakad i så länge som 15 minuter under vakperioden. Vet många som tror sig veta att man kan slumra en stund i godan ro och när dom vaknar så är fölet ute. I bästa fall har det gått bra. I värsta fall inte. Och de sistnämnda skulle jag inte kunna leva med. Därför är 5 minutersintervallet för mig en väldig trygghet. Man blir extremt lyhörd på avvikelser med ett sådant intensivt vakande.

Är med i en stor utomländsk facebook-grupp för folk med dräktiga ston/föl, och där rekommenderas det att titta till stoet typ en gång i timmen.... Känner även folk som tycker var 3dje timme är ok. Låter helt vansinnigt för mig...

Men att något går helt åt skogen inom bara 15 minuter är väl ändå mycket ovanligt? Dvs från att stoet inte visar några tecken alls, till att det är för sent att rädda sto/föl (men skulle gått om man varit tidigare)?
 
Är med i en stor utomländsk facebook-grupp för folk med dräktiga ston/föl, och där rekommenderas det att titta till stoet typ en gång i timmen.... Känner även folk som tycker var 3dje timme är ok. Låter helt vansinnigt för mig...

Men att något går helt åt skogen inom bara 15 minuter är väl ändå mycket ovanligt? Dvs från att stoet inte visar några tecken alls, till att det är för sent att rädda sto/föl (men skulle gått om man varit tidigare)?

Jag tänker att om man har ett förstagångssto så har man ju tyvärr ingen aning om vad dom visar för tecken, OM dom ens visar det. Vet flera i min bekantskapskrets vars sto helt lugnt kan stå och äta till att under en ganska kort tidsperiod börja visa symtom som slutar med att vattnet går och sedan inom loppet av 10 minuter så är fölet ute. Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är, men det förekommer. Så det är ju dumt att inte se det som en risk.

Med tanke på hur fort man behöver konstatera ett eventuellt felläge och samtidigt göra sitt yttersta för att rätta till det. Där är ju tiden sin absolut värsta fiende. Det felläge som från början hade en hyfsad prognos kan snabbt förvandlas till ett felläge med dålig prognos på grund av att tiden runnit iväg. Ju tidigare du upptäcker felläget desto tidigare kan du ju försöka åtgärda det på egen hand alternativt kalla på hjälp.

Med tanke på att det alltid innebär risker för stoets liv med fölningen rent allmänt så vill man ju mininera andra risker så gott det går. Har man ett sto som fölat tidigare så kanske man i bästa fall kan hoppas på att dom har samma rutiner från år till år även om man förstås aldrig kan veta där heller. Men på förstagångsston så har man ju dessvärre inget att gå efter. Har man dessutom ingen längre erfarenhet själv så gäller det ju att vaka som en hök och jobba så förebyggande som möjligt :) Så tänker jag :) Förstår att du reagerade negativt på att vaka var tredje timme. Borde vara olagligt
 
Är med i en stor utomländsk facebook-grupp för folk med dräktiga ston/föl, och där rekommenderas det att titta till stoet typ en gång i timmen.... Känner även folk som tycker var 3dje timme är ok. Låter helt vansinnigt för mig...

Men att något går helt åt skogen inom bara 15 minuter är väl ändå mycket ovanligt? Dvs från att stoet inte visar några tecken alls, till att det är för sent att rädda sto/föl (men skulle gått om man varit tidigare)?
Det får ju vara lite sunt förnuft över det hela också. Med tanke på att man har sisådär ett sexveckorsspann där stoet kan föla så blir det ju helt orimligt att titta till henne en gång i kvarten...
 
Det får ju vara lite sunt förnuft över det hela också. Med tanke på att man har sisådär ett sexveckorsspann där stoet kan föla så blir det ju helt orimligt att titta till henne en gång i kvarten...

Fast det är ju mycket jobb med att vaka på sina ston, för min del som inte är ensam om att vaka eftersom vi är två hemma så är det absolut rimligt att vaka tätt då våra jobb fungerar på ett sådant sätt att vi kan dela upp skiften och kunna vaka så som vi gör.

Jag förstår att det blir orimligt för någon som är ensam att vaka på sitt sto på samma sätt, och som du skriver även orimligt med var 15.e minut men det är ju inte orimligt om man kan hjälpas åt. Du kan ju inte kallt lita på när stoet kommer att föla. Lek med tanken att stoet visar inga tecken. Du lägger dig och sover i en halvtimme, under denna halvtimme kan stoet har hunnit föla och allt har gått bra men hon har samtidigt riskerat att utveckla ett felläge med dålig prognos. Ett felläge som man hade haft möjlighet att försöka åtgärda om man vakat mer intensivt.

Jag tror till och med att det är lag på att vaka på sina dräktiga ston när fölning är nära förestående.

Jag är övertygad om att många fölningar som gått åt skogen i flera fall beror på nonchalant övervakning.
 
Fast det är ju mycket jobb med att vaka på sina ston, för min del som inte är ensam om att vaka eftersom vi är två hemma så är det absolut rimligt att vaka tätt då våra jobb fungerar på ett sådant sätt att vi kan dela upp skiften och kunna vaka så som vi gör.

Jag förstår att det blir orimligt för någon som är ensam att vaka på sitt sto på samma sätt, och som du skriver även orimligt med var 15.e minut men det är ju inte orimligt om man kan hjälpas åt. Du kan ju inte kallt lita på när stoet kommer att föla. Lek med tanken att stoet visar inga tecken. Du lägger dig och sover i en halvtimme, under denna halvtimme kan stoet har hunnit föla och allt har gått bra men hon har samtidigt riskerat att utveckla ett felläge med dålig prognos. Ett felläge som man hade haft möjlighet att försöka åtgärda om man vakat mer intensivt.

Jag tror till och med att det är lag på att vaka på sina dräktiga ston när fölning är nära förestående.

Jag är övertygad om att många fölningar som gått åt skogen i flera fall beror på nonchalant övervakning.
Så här står det i lagen när det kommer till tillsyn.

"Se till din häst varje dag
Du ska alltid se till din häst minst en gång per dag. Nyfödda, sjuka eller skadade djur och djur som beter sig onormalt ska du se till oftare. Högdräktiga ston ska du också se till oftare, särskilt vid tiden kring fölningen."
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 153
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 129
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 070
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp