Fölmat- ska han verkligen ha så här mycket?

ako

Trådstartare
Hej på er!

Har både själv och med hjälp av Kraffts personal (i samband med att jag analyserade höet) räknat foderstat till min fölis (hbl, trolig vuxenstrl runt 170 cm, tänkt att börja jobba som 3- åring, inte tidigt, alltså) som håller på att vänjas av. Jag har ett rätt dåligt hö; SMRP: 38, energi: 6.7 MJ, Ca: 2,7, P: 0.8 Mg: 0.8, K: 12.5 (allt angivet /kg foder).

Enligt vetenskapen ska han, efter total avvänjning, då ha sisådär:
6 kg hö (lite mer vid kallt väder)
0.3 kg Betfor
1.5 kg Breed
1.2 kg havre

I dag är han halvt avvand; han går med mamma i hagen (ca 8 h / dag) och står i egen box. Om ett par veckor flyttar mamma o han får klara sig utan henne (då kommer han att vara 7 ½ månad).

Jag känner själv spontant att jag vill ge honom mer hö (trots trista värden) och mindre kraftfoder. OBS att han vuxit mkt (är redan uppemot 145 cm) och periodvis varit väl rät i kotorna -jag är rädd att för mkt mat kan få honom att växa ännu fortare.

I dag (OBS att han alltså fortfarande diar lite på dagarna) får han:
ca 8 kg hö (svårt att veta exakt då en giva ges ute),
0.75 kg Breed,
0,4 kg havre,
0,2 Betfor
0,2 lucernpellets.
Dessutom får han 75 g Miner Grön för att s a s vara på den säkra sidan vad det gäller mineralintaget.

A: Vad tycker ni om det han äter nu?
B: Hur mycket mer ska jag mata honom när han är helt avvand? Jag vill inte ge mindre än 8 kg hö.

Tycker, helt lekmannamässigt, att det verkar på de sakkunniga som att man ska proppa i fölen väldigt mycket kraftfoder. Är inte risken för för snabb tillväxt stor då?

TACK för hjälp!!
AKO
 
Kan du vara snäll och skriva ner hur mkt MJ, SMRP, CA, P och MG foderstaterna ger, samt kvotern smrp/mj, ca/p och ca/mg. Så slipper man själv sitta och kolla det! :)

Du skulle kunna ge lucernhack(EJ pellets) istället för havre, och t.ex. krafft protein istället för breed, och på så sätt även kunna öka höet lite.. Men det får man räkna på för att få exakta mängder..

Att ge mineraler "bara för att", och så mkt som 75 g är inte vidare bra. Breed innehåller jättemkt mineraler dessutom..
 
Mitt föl som ungefär är lika stor som din, men inte går med mamma äter följande:
2.8 kg nya krafft groov
0.5 kg krafft protein
1,5 kg hackad lucern

ca6-8 kg hö

Vill oxå att mitt föl ska klara sig på mestadels grovfoder, men med höts dåliga värden så är jag tvungen att komplettera upp med detta kraftfoder, alternativt att köpa in helt nytt grovfoder med bra värden.

Dock ger jag inte mitt föl några mineraler, då det täcks in i hans foderstat
 
Äter fölet så himla mycket mer än 6 kg då? Jag skulle ge fri tillgång och se hur mycket han pular i sig, och sen komplettera kraftfodret efter det. Havren kan man byta mot något mer proteinrikt när man ger mer hö, så det är ju inga problem.
 
Den foderstat som jag räknat ut "på riktigt" till honom ger:
SMRP: 637.0 g Energi: 70.3 MJ Ca: 49.3 g P: 28.6 g Mg: 18,6 g.

Det jag ger honom nu har jag inte ens räknat på, vet ändå att det i teorin blir alldeles för lite, men har en instinktiv känsla av att han inte ska ha så jättemycket mer - han är pigg, i lagom hull o växer ju med raketfart... Är som sagt rädd att han ska växa för fort med allt vad det innebär av problem...

Anledningen till att jag ger mineraler "bara för att" är ju just att jag vet att jag inte ger honom t ex så mkt BREED som han egentligen borde ha - är egentligen inte alls för att ge mineraler i onödan.


Magdalena: Jo, det är en ganska glupsk unge :d som redan som baby gärna åt mycket av mammas hö (trots att hon givit ordentligt med mjölk hela tiden), och, jodå, han knaprar glatt i sig 8 kg hö om dagen (fördelat på 4 tillfällen).

Tack för hjälpen!
AKO
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö I onsdags var jag med hästen hos veterinären för en rutincheck av tänderna, då visade det sig att hon hade ett stort karieshål i den...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: remmis
·
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 983
Senast: Tifa
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 606
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp