Följa magkänslan? (medryttare)

Silver Girl

Trådstartare
Jag fick ta bort min häst för ett par månader sedan och hade egentligen tänkt ha en paus från hästar, kanske rida lektion, en tid. Sedan råkade jag på en annons där man sökte medryttare där hästen verkade passa mig bra. Har varit och provridit och hästen är verkligen toppen.

Men - det är flera saker runt om som ger mig en dålig magkänsla. T ex att hon som har hand om schemat för vem som rider vilken dag är tonåring (vet inte exakt vilken relation hon har till ägaren). Till saken hör att ägaren har fått mycket att göra på jobbet (eller kanske har ett nytt jobb, jag vet inte säkert) och kommer inte hinna med sina hästar alls den närmaste tiden, och därför tänkt ha flera medryttare, bl a denna tonåring.
Men det som känns konstigast är att jag inte träffat ägaren, bara pratat med henne på telefon. Skulle träffat henne nästa vecka, men idag ringde hon och sade att hon inte hann, men att hon gärna ville ha mig som medryttare om jag gillade hästen. Den enda referens hon har på att jag är en ok person är den kvinnan som red med mig när jag provred - och hon har varit medryttare på ägarens andra häst i bara några veckor.
Jag skulle aldrig ha släppt min häst till någon jag inte träffat om jag inte fått bra referenser från någon jag litade på, och även då sett till att snarast träffa personen och se om denne passade med min häst. Man kan ju vara världens ordentligaste och även bra ryttare utan att för den skull gå bra ihop med alla hästar...

Ska jag se hur det går? Jag är ju "bara" medryttare och kan ju sluta om det strular (skulle förstås ge en tids förvarning). Eller är det schysstare för alla att jag litar på magkänslan och hoppar av redan nu så att ägaren kan leta annan medryttare?

Om någon förstår vem jag eller ägaren är, var snälla och håll det för er själva.
 
Sv: Följa magkänslan? (medryttare)

Ja, jag insåg nu när jag såg det nedskrivet att det faktiskt verkar ännu konstigare än jag tänkte innan. För ägaren låter helt vettig (men väldigt stressad) när man pratar i telefon. Men att inte vilja träffa den som ska rida ens häst utan bara ta någon som presenterar sig på ett bra sätt (jag har inte ljugit, men det vet ju inte hon), är inte ok.

Ska nog ringa i morgon och hoppa av. Det finns fler hästar där ute, och jag hade ju ändå tänkt mig en paus.
 
Sv: Följa magkänslan? (medryttare)

Själv skulle jag aldrig låta någon rida eller ta hand om mina hästar om jag inte träffat dem personligen. Så låter ju som e lite märklig ägare.
Men om jag tyckte om hästen skulle jag nog talat om för ägaren att jag är intresserad men har som krav att få träffa henne först och prata igenom hur allt skall vara så inget är oklart. Hinner hon inte det hade jag avstått.
 
Sv: Följa magkänslan? (medryttare)

Jag var själv och provred en häst i höstas där hästmatte (fodervärd) endast såg mig skritta innan hon bad mig fortsätta turen på egen hand medan hon tog en genväg hem till fots. Det fanns ingen ridbana så en tur ute var enda alternativet.

Förvisso var hon fodervärd och ansvarig för hästen men en liten skritt-tur säger inte så mycket om ridförmågan. Några referenser hade jag inte heller mer än att jag känner stallägarna, men inte heller de hade sett mig rida förut. De visste bara att jag red på en ridskola där även deras barnbarn red.

Hur som helst så blev det mycket bra och alla har varit nöjda.

Mitt exempel är ju förstås inte samma som din situation men vad jag menar är att det behöver inte bli tokigt bara för att allt inte stämmer klockrent från början. Om det inte funkar kan du ju sluta. Det viktiga, som jag ser det, är att kommunikationen fungerar. Om det sen sker via telefon, e-post, facebook, ansikte mot ansikte eller annat sätt, är mindre viktigt.
 
Sv: Följa magkänslan? (medryttare)

Har också varit med om hästägare (i ditt fall fodervärd) som i princip bara sett mig sitta upp och sett att jag vet hur man sitter till häst, och sen lite fort pekat och förklarat en runda. Märkligt.

Däremot har jag också varit med om hästägare som gått/cyklat med mig på en uteritt och sen försvunnit på en annan väg ett litet tag för att se hur jag hanterade om hästen testade mig när matte var borta. Lite bättre, men heller inte så väldigt givande, eftersom jag av erfarenhet inte har blivit testad mer än bara litegrann i sådana scenarion. Hästen börjar inte testa ordentligt förrän man har ridit ett par gånger - därför förespråkar jag också provmånad!
 
Sv: Följa magkänslan? (medryttare)

Trivs du med hästen, prova. Det värsta som kan hända är ju att du hoppar av. Det bästa som kan hända är att du får vara med och rida en jättetrevlig häst.
 
Sv: Följa magkänslan? (medryttare)

Själv hade jag häst hos en fodervärd som tyvärr inte kunde ha kvar hästen...
Jag satte ut ny annons men de som provred fick göra så hos den "gamla" fodervärden.

Den som blev ny fodervärd träffade jag inte förrens jag körde över hästen till henne... Sen åkte jag upp efter 3 veckor för att se hur de gick ...

(inte så bra och nu står hästen i min regi igen ;)

Samma häst innan fodervärdstiden så hade jag min syster som red hästen men då hon inte kunde ringde hon in en vän som red hästen 1-2 dagar i veckan. Jag vet vem det är men absolut ingen jag "känner". Har aldrig sett henne rida hästen heller. (Syrran har dock)

MEN det jag vill komma till att jo visst kan det låta "oseriöst" av oss ägare att inte träffa de som rider våra hästar men är man i en stressad livssituation HINNER man helt enkelt inte med allt ...
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
625
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 864
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Zpunk
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp