Fölgarantier från hingstägaren?

cutty

Trådstartare
Vilken är skillnaden, vad betyder dessa utfästelser?
SLF, special live foal, LFG, live foal guarantee respektive NFFR, no foal free return.


 
Vad är det för ras/land det handlar om? Jag har aldrig hört de uttrycken. Hör av dig till hingstägaren och fråga?
 
LFG = Live Foal Guarantee = Levande Föl garanti dvs att man är garanterad en ny betäckning om den första ej resulterar i ett levande föl. Det förekommer alltid olika krav som är sipulerade i kontraktet så det måste man kolla med respektive hingsthållare.
Till exempel kan det vara att garantin gäller om fölet ej är levnadsdugligt eller dör inom 24 eller 48 timmar men ej senare, och att det finns krav på att en veterinärintyg, att garantin bara gäller ett år, det kan utgå en ny stationsavgift osv osv. Som sagt ser garantin olika ut från hingst till hingst (och olika mellan raserna har jag märkt).

De andra känner jag inte till.
 
Det låter som att det är en utlandsstationerad hingst?

Begreppen brukar inte användas i svensk avel, det är nog därför du inte fått svar. Själv är jag inte bekant med begreppen.
 
Beror nog på ras isf, jag har alltid haft levande föl garanti på mina hingstar och vet många som har det. Men jag är van vid utländska betäckningskontrakt ("amerikanska" raser).

Men Levande föl garanti är väl inte ovanligt i Sverige?
 
Alla tre finns med i hingstkatalogen över fullblodshingstar i Sverige. Men får inget enhetligt svar på vad de betyder.
 
Fast som jag skrev, det finns sällan några enhetliga svar eftersom varje hingsthållare har olika förutsättningar.
Står det LFG så vet man att det finns någon form av levande föl garanti och förutsättningarna för den får man kolla med respektive hingsthållare.

No foal free return låter ju som en variant av LFG.
 
NFFR brukar innebära att de betäcker din märr tills den är dräktig även om det skulle innebära att du måste komma tillbaka året därpå. Som jag förstått saken innefattar NFFR ingen garanti för ett levande föl utan är snarare en dräktighetsgaranti.

LFG i sin tur är en levandeföl garanti.

SLV har jag sett i relation till fasta datum. Typ dräktig eller inte dräktig per den 1 oktober och så vidare.

Men det finns ingen absolut tolkning av dessa begrepp och det bästa är att kolla upp med de specifika hingsthållarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp