Föl som inte kan dia råmjölk från stoet.

Cashmere

Trådstartare
Detta är en sak jag undrat över . Hittar inget om det men provar här . Hur vet man om fölet inte tåler stoets råmjölk ? Kan man testa stoet innan fölning eller hur funkar det ? Har hört om föl som dött pga detta. Men det verkar inte så vanligt att fölet inte kan dia stoets råmjölk .. någon som har erfarenhet av detta ?
 
För över 30 år sedan hörde jag talas om ett sto vars avkommor hade dött innan man kom på att de inte skulle få av hennes råmjölk. Förklaringen var att stoet var Rh negativ och alla hingstar Rh positiva.
Det är så jag minns förklaringen jag fick, jag reserverar mig för att jag minns något fel.
 
Det förekommer men är inte särskilt vanligt. Jag har (ännu) inte råkat ut för det. Man kan inte testa innan fölning och det verkar mycket ovanligt hos förstafölare.
 
För över 30 år sedan hörde jag talas om ett sto vars avkommor hade dött innan man kom på att de inte skulle få av hennes råmjölk. Förklaringen var att stoet var Rh negativ och alla hingstar Rh positiva.
Det är så jag minns förklaringen jag fick, jag reserverar mig för att jag minns något fel.

Var det ett arabsto? Det är enda stoet jag hört talas om och det är ungefär så länge sedan. Det stod om henne i en artikel i Ridsport men jag kommer inte ihåg detaljerna.
 
Min gode vän hade ett halvblodssto e Diamant-Ciceron som var RH negativ. Han löste det genom att ha råmjölk i frysen, satte på en egentillverkad "BH" runt juvret och tror även han hade munkorg på fölet, och nappade sen fölis o mjölkade ur stoet. Hon fick flera avkommor och de hade inga problem att börja dia så fort råmjölken var urmjölkad, men såklart var det ett pyssel och meck.
 
Jag har haft ett sånt trav-sto. Vi vakade fölning, nappade med annans råmjölk första dygnet. Fölet fick ha munkorg.
 
Så man kan inte veta innan. ? Fy så sorgligt om man förlorar fölet för man inte vet det :cry:
 
Ja det är bara råmjölken de är "allergiska" mot.

Hur funkar detta? På människor är det ju så att om Rh- kvinna får ett barn som är Rh+ så händer inget vid första barnet men nästa barn som är Rh+ blir det problem med (missfall? Jag vet inte vad som händer faktiskt men det vet nog nån annan). Men om man som kvinna är Rh- får man en spruta efter första förlossningen som motverkar detta. Men det är ju inga problem med mjölken alls. Hur kan nåt som finns i blodet påverka mjölken så mycket att fölet blir dålig av den? Blev nyfiken på hur det funkar rent biologiskt/kemiskt.
 
Hur funkar detta? På människor är det ju så att om Rh- kvinna får ett barn som är Rh+ så händer inget vid första barnet men nästa barn som är Rh+ blir det problem med (missfall? Jag vet inte vad som händer faktiskt men det vet nog nån annan). Men om man som kvinna är Rh- får man en spruta efter första förlossningen som motverkar detta. Men det är ju inga problem med mjölken alls. Hur kan nåt som finns i blodet påverka mjölken så mycket att fölet blir dålig av den? Blev nyfiken på hur det funkar rent biologiskt/kemiskt.

Om jag har förstått det rätt så är det just antikropparna i råmjölken som är problemet.
 
Vi fick en fölunge 2010 som inte kunde dricka råmjölken. Den var riktigt dålig, vi trodde inte den skulle överleva sitt första dygn. Vi fick tag i råmjölk och mjölk från ett annat stuteri, och när fölungen var drygt 1 vecka gammal började den dricka av mammans mjölk igen. Har för mig att veterinären pratade om att fölet kan ha fått nått litet sår inne i magen så det var därför stoet bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp. Men är inte 100 på det, var ett tag sen plus att den veterinären inte var nån expert på just avel och föl, även om han var duktig och gjorde sitt bästa.
 
Eftersom det är antikropparna fölet inte tål, och fölets tarm har stängt för "antikroppsupptag" efter 24 timmar, så är det bara att låta fölet dia efter ett dygn, även om stoet har råmjölk kvar i juvret.
 
Jag tror det kan inträffa senare också? Men vet inte.

Jag har just nu ett sånt exempel i mitt FB-flödet - tror jag (det är på franska så jag vet inte om google översätter rätt) men stoet har fått många föl och plötsligt så inträffar detta. Jag får återkomma om det var just detta som hänt eller om det är något annat problem - men min tolkning är att det just är detta
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: Nikan
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
680
Senast: Empalie
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 858
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 823
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp