Föl förlorat sin mamma...

Jannie

Trådstartare
Hjälp!!! Inatt hände det som inte får hända... Jag förlorade mitt sto i en olycka i natt. Efter sig lämnar hon ett hingstföl på 5 månader. Sitter nu helt hjärtrekrossad och googlar vad jag ska göra för att denna lille krabat ska må så bra som möjligt. Snälla om någon har några tips dela gärna med er.
 
5 månader är tillräcklig ålder för avvänjning.
Mat, mat massor av mat anpassad för föl.
Och så en trevlig flock att gå i, företrädelsevis med några snälla valacker.

Har ett sto som haft föl tidigare som han tyr sig till. Tror att det kommer fungera bra, han försöker dock att dia men då säger hon ifrån. Kommer kastrera fölet. Har en val men han är väldigt dominant så jag vågar inte chansa med honom.
 
Hade ett föl som miste sin mamma vid 5 mån ålder och han fick gå kvar i samma grupp och sökte kontakt med ett av dom stona som gick utan föl sen fick han stå i samma box som det äldre stofölet som skulle vänjas av med fri tillgång på hö och kraftfoder för föl han skrek några dagar men sen blev han lugn.
 
Men då så fungerar det ju med ston också.
Andra, snälla hästar som sällskap är det absolut viktigaste förutom maten.
Äter han bra?
Men då så fungerar det ju med ston också.
Andra, snälla hästar som sällskap är det absolut viktigaste förutom maten.
Äter han bra?

Vi började fodra soet för ca 2 månader sedan så han har ätit hennes mat och hö så jag tror det ska gå bra. Har varit i kontakt med veterinär som gett massor av tips så det känns som vi kommer fixa detta.
 
Hade ett föl som miste sin mamma vid 5 mån ålder och han fick gå kvar i samma grupp och sökte kontakt med ett av dom stona som gick utan föl sen fick han stå i samma box som det äldre stofölet som skulle vänjas av med fri tillgång på hö och kraftfoder för föl han skrek några dagar men sen blev han lugn.
Ok. Vad skönt att det löste sig så bra för er:) hoppas på detsamma för oss.
 
Fy vad tragiskt :(
Men det kommer gå bra! Lillen är stor nog att klara sig bra om han äter ordentligt och har andra snälla hästar att vara med. Lycka till :heart
 
Min lille krake var bara 10 dagar när han förlorade sin mamma efter 6 dygn på Ultuna där han först sondmatades och sedan nappades med mjölkersättning. Mitt andra sto adopterade "trots" att hon förlorade sitt eget föl en månad tidigare och aldrig gått med föl innan. I början sa hon ifrån när han ville dia men sedan upptäckte jag att hon började producera mjölk igen så även när han fick sin mjölkersättning i hink så kunde han ta sig en tröstsnutt när han ville.

Jag köpte även mjölkpellets till honom från Dodson & Horrell som han fick som komplement och när han blev lite större åkte han och "mamma" från de andra fölstona och kompisarna till en lösdrift för unghingstar där han stannade tills han var två år. Stoet tog jag hem efter en månad. Idag är han en stor, snäll, lätthanterlig valack som ingen kan gissa hade en dålig start i livet.

Stona kan börja producera mjölk om de låter dem dia, det finns bra fölfoder att köpa och även om de förlorar sin mamma tidigt kan de bli väldigt trevliga hästar trots nappflaska och mjölkersättning från det att de är små. Din kille kommer klara sig fint på fölpellets och en ny "mamma" som sköter uppfostran till häst. :up:

Jag beklagar sorgen så mycket. :cry:
 
Beklagar! Jag har inte råkat ut för det själv men har en vän som förlorade sitt sto där fölet var 3-4 månader. Den tydde sig till det andra stoet med föl, fick inte heller dia men gick tillsammans med det stoet och fölet som om de vore en liten familj. Funkade jättefint men de första dagarna var han helt förtvivlad men hade inte varit det :(
 
Jättetråkigt att stoet dog :cry:
Min nu 5 åriga valack (fölet på profilbilden) förlorade sin mamma redan under de första dygnen. Vi hittade aldrig en amma så vi flaskmatade honom. Gjorde samma som Mia_R och köpte Dodson&Horrell ersättning och sen fölfoder. Idag är han hur fin som helst, väldigt snäll och trevlig på alla sätt och vis :love:.
Jag tror att det kommer gå alldeles ypperligt för din lille kille då han redan är 5 månader. Han kommer antagligen snabbt finna sin roll i flocken och fortsätta därifrån. Se bara till att han får i sig den mat han behöver :)
 
Tack för bra svar. Känner nu i sorgen att allt inte är hopplöst. Det fungerar bra med det nya stoet och har införskaffat bra fölfoder, dock vill han inte äta det ännu även om jag försökte smussla med det i det foder jag gav till stoet (det har han ju ätit tidigare) men jag gör ett nytt försök ikväll. Inte konstigt om man inte är så hungrig det är inte jag heller just nu.
 
Hjälp!!! Inatt hände det som inte får hända... Jag förlorade mitt sto i en olycka i natt. Efter sig lämnar hon ett hingstföl på 5 månader. Sitter nu helt hjärtrekrossad och googlar vad jag ska göra för att denna lille krabat ska må så bra som möjligt. Snälla om någon har några tips dela gärna med er.
Jag har haft oturen att bli stående med föl utan mamma två gånger. Den första då var fölet bara 14 dagar och året efter den andra som var 4,5 månader gammal, ungefär som ditt föl.
När detta hände med det äldre fölet gick sto och föl på bete i en stor flock och jag lät fölet gå kvar, vilket hon var nöjd med. Men kompletterade med att ge henne fölmjölk två gånger om dagen. Använde kunskaperna jag fick med det yngre fölet året innan och körde samma dosering på mjölken som jag använt då. Jag hade fört dagbok i datorn över hur jag blandade mjölken och hur fölet åt, så det var lätt att göra likadant. Sedan gjorde jag en långsam övergång/avvänjning precis som jag hade gjort om stona hade funnits i livet. Så i bägge fallen fölen mjölk fram tills de var ca 10 månader med då mer och mer vanligt foder.
Så det du ska göra nu är att försöka få tag i antingen fölmjök om fölet vill dricka det eller ett fölfoder som innehåller mjölk. För att som för alla föl är inte matsmältningen fullt utvecklad för att klarar sig helt utan mjölk förrän vid 8 till 10 månaders ålder.
 
Beklagar :(

Säger som Mia R, köp mjölkpellets till honom från Dodson & Horrell, han ska ha mat anpassat för föl! Jag gav min det när han var 2 månader och hans mamma var väldigt mager och inte mådde bra... Passa tillväxtzonerna bara så han inte brakar iväg!!
 
Beklagar :(

Säger som Mia R, köp mjölkpellets till honom från Dodson & Horrell, han ska ha mat anpassat för föl! Jag gav min det när han var 2 månader och hans mamma var väldigt mager och inte mådde bra... Passa tillväxtzonerna bara så han inte brakar iväg!!

Måste man ge mjölkpellets till en 5-månaders? Våra föl (dock med mammor) äter aldrig speciell fölmat utan tar Mixt och lucern från mamma och äter hösilage.
 
Måste man ge mjölkpellets till en 5-månaders? Våra föl (dock med mammor) äter aldrig speciell fölmat utan tar Mixt och lucern från mamma och äter hösilage.
Måste och måste, jag valde att ge det till min som fick mjölkersättning ur hink, allt för att ge honom så bra start som möjligt när han blev moderlös så tidigt. Jag minns inte exakt när jag slutade med det men jag gav honom specialfoder även på lösdriften när han närmade sig året även om jag bytte sort på slutet.
 
Måste man ge mjölkpellets till en 5-månaders? Våra föl (dock med mammor) äter aldrig speciell fölmat utan tar Mixt och lucern från mamma och äter hösilage.
Dina föl har ju mamman kvar och diar efter behag så att säga och då "måste" man inte.
Att man ger föl mjölk i någon form är för att forskningen numera vet att hästens matsmältningen inte är färdig för att klara att bryta ner vanligt foder hos unga individer. Det är bland annat en av orsakerna till att man idag rekommenderar sen avvänjning, först när matsmältningen är "färdig".
Gör man det för tidigt och fölet inte får tillgång till mjölk i någon form kommer den inte att kunna få i sig all näring den behöver. Finns risk för att den tappar hullet, får magsår, får brister och efter i sin utveckling.
 
Dina föl har ju mamman kvar och diar efter behag så att säga och då "måste" man inte.
Att man ger föl mjölk i någon form är för att forskningen numera vet att hästens matsmältningen inte är färdig för att klara att bryta ner vanligt foder hos unga individer. Det är bland annat en av orsakerna till att man idag rekommenderar sen avvänjning, först när matsmältningen är "färdig".
Gör man det för tidigt och fölet inte får tillgång till mjölk i någon form kommer den inte att kunna få i sig all näring den behöver. Finns risk för att den tappar hullet, får magsår, får brister och efter i sin utveckling.

Ah du svara samma som jag tänkte ;)

vette sjutton var jag läste det där. men det har iaf med matsmältningen att göra, de är inte färdiga för kraftfoder
 
Beklagar verkligen! :(

Mitt ena föl i år förlorade sin mamma när han bara var 5 dagar gammal. Han fick en ny "mamma" med hormonbehandling på stoet, så att hon trodde det var hennes föl. Hon hade fått föl ett år tidigare som fortfarande diade lite, så mjölkproduktionen kom igång men han klarar sig inte på endast det utan får mjölkpellets två ggr om dagen.

Jag säger som flera andra - se till att fölet har en flock så att han kan växa upp med hästar och inte blir så väldigt präglad på människorna. Och ge honom foder som är anpassat efter ålder.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
577
Senast: Shaggy
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp