Födselplats och tips

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Fleyta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 907
F

Fleyta

Tänkte höra med er hur ni ordnat födselplats till era kissar, var i huset placerade ni dem, i vad och varför? Hur långt innan introducerar man födselplatsen för dem? Är det bra att göra i ordning den i förväg så att katten kan vänja sig vid den? Duger det med en låda eller vill de ha en "koja" att krypa in i? Vad har ni haft för underlag och ungefär vilken temperatur vill kattungarna ha runt omkring sig?

Hur ordnade ni med plats allt eftersom de växte? Fick de tillgång till hela huset med en gång eller avskärmade ni?

Sedan undrar jag också angående avmaskning av dräktig honkatt och kommande avmaskning när hon fött (och kattungarna). Katten i fråga är ofta ute och jagar. Är avmaskad strax innan hon blev dräktig.

Andra tips och råd mottages tacksamt. Födseldax blir om en månad ungefär. :d

Sv: Födselplats och tips

På våra katter har man märkt när det är på G med födsel och då har vi ställt fram en kartong med tidningspapper och handdukar. Har alltid haft lådan i köket, då alla våra katter har varit såna att de velat ha folk omkring sig (en katt vägrade till och med att föda om inte syrran var med). Försökte ett par gånger att ställa lådan nån annanstans, med resultat att katten la sig i närmaste säng eller soffa... Men det där är ju olika från katt till katt, en del vill ju föda i mörka skrymslen.

I början fick kattungarna alltid vara på nedervåningen (köket, hallen och vardagsrummet). Försökte hindra dem från att dra in mot kontor och garage första tiden, vilket oftast gick bra för de är ju inte så snabba i början. De flesta kattungar vi haft kom på våren, vilket gjorde att de fick börja gå ut när de själva ville eftersom ytterdörren alltid stod öppen.

Vi har aldrig krånglat till det så mycket, utan låtit bäbisarna vara med från början och kolla in käk och så när de själva vill. Den enda direkta säkerhetsåtgärd vi åtagit när vi haft kattbäbisar är att vi flyttat in dem i ett annat rum när ALLA mina syskonbarn anlänt ;) Och hittills har vi alltid haft friska, goa och pigga katter.

Avmaskningsbiten får nån annan besvara, för den har jag noll koll på :o

Sv: Födselplats och tips

När det var ungefär en vecka kvar till förlossning inredde jag en stor pappkartong (tidningspapper i botten och ett örngott på det) och placerade i sovalkoven. Sovalkoven var avdelad med hyllor så det var i princip ett litet rum.

Katten valde att föda i fåtöljen :smirk: men jag flyttade henne och ungar till lådan när hon var klar och de stannade där. Jag utökar gradvis kattungarnas utrymme. När de är rumsrena får de tillgång till hela lägenheten. Så länge de inte är rumsrena vill jag ha dem på en mindre yta så att de har nära till lådorna och snabbt lär sig vart de skall gå på toaletten.

Vad gäller avmaskning bör man, om man har en utekatt, avmaska innan och under dräktigheten samt när kattungarna är 3, 6 och 9 veckor gamla. Banminth brukar räcka.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
871
Senast: maria_b
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 667
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 786
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar