Fodringstillfällen per dag

M

mala

Hur många gånger minst ska man dela upp fodringarna på? Tidigare år har vi gett hästarna 6 gånger om dagen. Nu har vi inte samma möjligheter utan kan bara ge 4 gånger. Funkar det? Klockan 6 - 12 - 17 och 22. 22-fodringen får de inne och då blir det både kraftfoder och hö. Dom andra gångerna får dom i hagen och vi hade tänkt ge rejält med foderhalm också så dom har nåt att tugga lite extra på.
Än har vi inte märkt om det är lagom med 4 gånger eller inte för det är en sån grymt underbar höst och det finns fortfarande massor av grönt gräs i hagen!!! :d

Sv: Fodringstillfällen per dag

Det kommer att gå bra ska du se. Jag har mina på fri tillgång och ger bara 1-2 ggr om dagen. Ger ni dessutom extra halm till så får dom garanterat sitt tuggbehov tillfredsställt!

Vad jag alltid har fått lära mig så är MINST rekommenderade att ge tre ggr/dag. Själv fodrar jag också fyra gånger om dagen.

Det viktiga är inte antalet fodringar, utan hur länge varje giva räcker, och hur mycket mat det blir totalt på dygnet.

T.ex så fodras ju hästar med fri tillgång på grovfoder bara 1-2 gånger om dagen, och ibland kanske inte ens det beroende på hur upplägget för utfodringen ser ut.

Likväl kan en häst som fodras 7 gånger om dagen bli hemskt frustrerad och olycklig om varje högiva ändå bara räcker i 20 minuter...

Viktiga "grundregler" att tänka på är:

*En häst behöver tugga minst en timme i sträck för att känna mättnad. Mättnadskänslan/tillfredsställelsen har alltså inte så mycket att göra med mängden mat, det är "pysslandet och tuggandet" som räknas. Kraftfoder gör aldrig hästen mätt i den bemärkelsen!

*Det krävs absolut minst 1 kg grovfoder/100 kg per dygn häst för att öht tillgodose tuggbehovet och hålla tarmarna igång.

*Hästens tarmflora klarar sig max 10 timmar utan grovfoder. Viktigt att tänka på att sista kvällgivan räcker tillräckligt länge, alltså...

*För kraftfodermedel finns maxgivor för hur mycket hästen kan hantera vid varje utfodringstillfälle, så det är möjligtvis det som behöver delas på flera givor under dygnet. Å andra sidan finns det ingen anlednig att dela upp en dagsgiva på 0,3 kg havre på 3-4 mål...

Uppfyller man bara dessa "krav" så finns det inga regler för hur man fördelar fodringarna i övrigt över dygnet. Och så länge det finns gräs att pilla med i hagarna sörjer nog ingen häst att den får färre givor under tiden den går i hagen... ;)

våra hästar går på fritillgång på hö från 6 på morgonen till 21. sedan får dom 4kg i boxen på kvällen. dom får kraffoder morgon&kväll.

I vårat stall ger vi 3 ggr. dag. Dom får lite olika men mitt varmblod får 3 kg morgon mellan 6-8, 3 kg em mellan 2-4 och 4 kg kväll mellan 7-9. Sen lite annat på kvällen då också.. =)

6 ggr tycker jag lät mycket ambitiöst! Säkert bra för hästarna, men inte nödvändigt. Minst tre är ju rekommenderat. Jag ger fyra ggr själv, och längsta mellanrummet är på natten då det är 9 timmar mellan kvälls- o morgonfodring. De får dock sin största grovfodergiva då.

Mina hästar får foder innan de släpps ut 08.00/08.30 sen har de fritt på hösilage (i stort sätt de äter inte mer än vad de beräknas behöva/dag) sen kommer de in 22-23 och får foder och hösilage

Säger precis det som Pinky skrivit, sen kan även tilläggas att det beror på hur mkt hö hästen har fått i en giva, hur länge de kan vänta till nästa utfodring. Hästen klarar sig alltså längre utan mat om den fått en rejäl giva jämfört med om det bara fått typ ett par kg. Den tid man räknar mellan utfodringarna är från att hästen ätit upp tills den får nästa giva.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 087
Senast: super
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka