Sv: Fodringar

morgon kraftfoder och 2kg hö
lunch 1kg hö
insläpp 2½ kghö

kväll kraftfoder och 2½ kghö

morötter till alla mål förutom lunchen:p

Funderar på detta med att bara ge hästarna grovfoder 2 ggr om dagen, hästen är ju anpassad att äta hela tiden i princip, så också tarmarna, tror ni att dom påverkas av att få mat så sällan? (alltså jag förstår att alla kan helt enkelt inte ge oftare av praktiska skäl)

Jag ser på mina hästar i hagen speciellt nu när det är snö och det finns absolut ingenting annat att äta en det man ger dom, dom står där rätt upp och ner när dom inte äter, och jag får såå dåligt samvete även om mina får 4-5 ggr om dagen.

Mvh Hanna

grovfoder ger vi 4ggr
det är KRAFTfoder dom får 2ggr;)

Om jag nu bara skulle ge 2 ggr om dagen så skulle jag ge såpass mkt vid varje utfodringstillfälle att hästarna inte går utan mat för länge. Det bör ju inte vara mer än 3-4 timmar från det att hästen ätit upp sitt grovfoder tills den får mat nästa gång. Om man då inte vill ge hästen en massa mat för att den ex. blir fet, så tror jag att det blir svårt att bara ge 2 ggr om dagen och det inte skall gå för långt emellan.

Dom får hö ute o kraftfoder vid 7-7.30 sen
när dom kommer in vid 16-17 får dom hö o kraftfoder
sen vid 20-21 får dom hö o kraftfoder.

Hm, nu ska vi se.

Morgon, runt 6.00: Kraftfoder, lite hö
Morgon, runt 8-8.30: Hö och halm ute i hagen
Middag, runt 15.00: Hö i hagen, de har halm kvar från morgonen då
Kväll, runt 20-20.30: Kraftfoder och hö
Kväll, runt 22-23.00: Hö

De står även på havrehalm i boxen som de äter av, det är också havrehalm dom får ute, sprider ut många små högar i hela hagen så dom har att pilla med om dom vill.

Våra fodringsrutiner:

cirka 06:00-07:00 - Hö + kraftfoder
cirka 12:00-13:00 - Hö
cirka 17:30-18:30 - Hö + kraftfoder
cirka 21:00-21:30 - Hö + kraftfoder

Skulle vilja kvällsfodra senare, jobbar på att få det accepterat i stallet... :angel:
Sen har hästarna halm och grenar och sånt att äta på i hagen!

07,30 Kraftfoder
08,00 Hö
11,00 Hö
14,00 Hö
18,00 Kraftfoder
20,00 Hö

Ungefär så ser en matdag ut:D

våra får hösilage vid 7, 14 och 20-21 och kraft får dom vid 8, 14, 16:30 och 20-21. Mellan 9-14 är dom ute i hagarna..:)

Hej. Min häst får mat 4 gånger om dagen.
Tiderna är inte exakta men ungefär.

06.00 Kraftfoder + utsläpp och Hö
13.00 Hö i hagen
17.00 Hö + Kraft intag
20.30 Hö + kraft

Hej mina hästar får hö + kraft kl.8 och hö 12.00 och 16.00.Hö och kraft 19.00 och hö 21.30.

ca 06:00 Kraftfoder + hö
ca 15:00 - 16:30 Insläpp + kraftfoder + hö
ca 21:00-22:00 Kraftfoder + hö

Plus att de har en halmbale stående i hagen att mumsa på, och min pålle har halm som strö!

jag ger hö+kraft på morgonen
hö ute i hagen
hö + kraft när de komemr in
lite extra kraft när jag ridit
hö + kraft på kvällen

Vi är nu på väg att gå över till fri tillgång på ensilage.
Under övergången så kommer hästarna under en period att få så mycket mat på kvällen att det skall räcka till förmiddagen dagen därpå.
Då så kommer de ju bara att fodras 2 ggr/dag.

Sedan så blir det ju fodring av ensilage 1-2ggr/vecka och kraftfoder 1 gång/dag.

Hej!

Våra får "en tuss" hö inne vid ca 7.30, därefter får de kraftfoder.
Vid 8.00 går de ut i hagen där de får morgonhöt.

12.00 Hö i hagen

16.00 Hö i hagen

20.00 Insläpp - kraftfoder och hö.

Våra får mycket hö så de står och äter länge, de har dessutom ett utrymme de kan gå in i som är halmat med mycket och ren halm - så där brukar det nog slinka ner något kilo halm också!

Mvh / Fia

Kraftfoder kl7, utsläpp, hö i hagen.
Insläpp ca kl21/22, Kraftfoder, hö.
Imellan det 2-3 gånger hö i hagen och en gång kraftfoder för en del.
Brukar få lite morötter på lunchen.

Hej, mina 2 pållar får havre o 10-15 kg hö på morgonen i hagen o det är de helt nöjda med o det räcker hela dan, började med det förra vintern o hästarna vart mycket lugnare o har inte alls bråttom in längre, eftersom de inte är lika hungriga. Upplever också att det är mycket lugnare i hagen nu. Jag tror att det är ett stressmoment för hästarna att vänta på maten, de får såklart mer mat på kvällen när de kommer in, men jag väger inget hö utan de får så mycket att de blir nöjda./ Maja

Ja står uppstallad i ett privatstall fast i samband me ridskola, så där finns de ju personal under dagen.. =P

7.00 Hö + kraftfoder.. Släpps ut när dom ätit upp..
12.00 Hö
15.00 Hö + kraftfoder.. Då tas även hästarna in eftersom personalen slutar kl 16.00.. Men vissa (jag bl.a. för min häst är gärna ute mycke.. Krubbitare o så.. =/ )har kvar sina hästar längre, så då tar vi in dom själva när vi kommer dit efter skolan o så..
20.00 Hö + kraftfoder
21.00 Stängs alla stallen.. Oftast bara lektionsstallet som är öppet till då.. Eftersom lektionerna håller på till dess..

Sen på helgerna så sköter vi in och utsläpp själva.. Vi pratar ihop oss och gör ett schema över några veckor så vi vet att dom kommer in och ut.. =P Sen har vi helgjour som sköter fodringar och den dagliga skötseln av alla lektionshästar.. Sen sköter vi även kvällsfodring på helgerna själva.. Men de har vi rullande schema på.. =D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar