Fodring unghäst så NATULIGT SOM MÖJLIGT!?

Gullan86

Trådstartare
ja hur gör ni för att hästen ska få känna sig så fri och naturlig som möjligt alltså låter ni hästen gå ute dygnet runt o typ strör ut kraftfodret i slingor i hagen så hästen får gå och ströva efter maten. har ni någre bra tips på hur man låter hästen leva ett så natuligt hästliv som möjligt?! :confused:
vad ger ni era rid och UNGHÄSTAR för foder? tycker ni det är bäst med hösilage ensilage eller hö? vad ger ni för kraftfoder?
hur ger ni mineraler och vitaminer? :bump:

ja helt enkelt hur håller ni era hästar? e de på stall? m.m
skulle vara intressant att veta hur dagens islandshästmänniskor håller sina hästar. :banana:

Sv: Fodring unghäst så NATULIGT SOM MÖJLIGT!?

Gullan86 skrev:
ja hur gör ni för att hästen ska få känna sig så fri och naturlig som möjligt alltså låter ni hästen gå ute dygnet runt o typ strör ut kraftfodret i slingor i hagen så hästen får gå och ströva efter maten. har ni någre bra tips på hur man låter hästen leva ett så natuligt hästliv som möjligt?! :confused:
vad ger ni era rid och UNGHÄSTAR för foder? tycker ni det är bäst med hösilage ensilage eller hö? vad ger ni för kraftfoder?
hur ger ni mineraler och vitaminer? :bump:

ja helt enkelt hur håller ni era hästar? e de på stall? m.m
skulle vara intressant att veta hur dagens islandshästmänniskor håller sina hästar. :banana:

Jag håller inte min vallack så naturligt om jag ska vara helt ärlig. Han är en bortskämd liten herre. Nu i vinter står han i stall från ca 7-19, vilket han dock inte trivs med så vidare, men det är alltid han som vill in på kvällarna (maten lockar). Dom fodras 4 gånger om dagen med hö och det läggs i små tussar i hagen, minst 1 mer än antalet hästar.
Just nu använder vi hö och ska fortsätta använda, men vi ska ha ensilage ute i hagen sen. (när alla får råd att vaccenera).

Min häst äter 6 kg hö/dag, 1 kg havre, 0.5kg betfor och 2 dl lucern, 100g mineraler och vitlök. Ibland har jag också extar grejor som tex b-vitaminer.

Jag tycker personligen bättre om att hästarna ska få gå på lösdrift, men det har inte bara blivit av med mina hästar i år. Dom ska ha fri tillgång på grovfoder och stora hagar. Det har inte alla möjlighet till (tex jag) utan jag tycker att man får göra det bästa utav situationen!

Min häst står på stall mellan ca 19-06, har henne inackorderad så jag kan inte styra detta så mkt. HOn får ca 6 kg hö, 1 kg Hippo Alfa, samt lite extra mineraler. Tycker att hon är i lagom hull nu. Nu rider jag ca 3 gånger i veckan, när jag böjar rida mer får jag öka på hippo Alfan då höets proteinhalt är för lågt.

Idealet skulle vara att kunna ha min häst på lösdrift med stora kuperade hagar, några andra ston i olika åldrar, och en stor torr ligghall. Hö av bra kvalité med utfodring 8 gr/dag ;)

man kan ju alltid drömma :love:

Jag skulle gärna ha fri tillgång på grovfoder, men dagens yttre omständigheter gör att det inte är möjligt. Nu fodras hästarna vardagar: 05.20 kraft + lite hö, vid 7-snåret en rejäl grovfodergiva + att tillräckligt med halm för småätande läggs ut. vid 7 på kvällen kraftfoder och lite hö, och kvällsgiva hö mellan 21-22.

Silage kan vi inte ge, för vi gör inte av med en bal så fort och småbal är tyvärr för dyrt. Jag vet inte om jag skulle vilja ge fri tillgång heller, med bara två hästar blir det nog mera äta än leka och feta islänningar finns det tyvärr gott om.

Mineraler ges efter foderstat eftersom hästarna inte känner av behovet själva. Årets hö har inte heller haft så bra värden, därav lucern och kraftfodergivor. Har hästarna hemma så vi kan styra ute/ inne och fodringar ganska bra själva, dock är lunchfodringen svår att fixa tidsmässigt så den justerar vi i givorna så att det räcker längre.

okej tack för alla smarta svaren.
jag har inte fått hem min häst än men sen ska han få stå på Gibraltar turriding i östergötland. där går hästarna i stora hagar med fri tillgång på ensilage. det låter perfekt men det är synd att ensilage i stora balar ibalnd blir till liggmadrasser med smuts och annat grofs. tycker ni att jag ska ge hästen en botulism spruta innan han far dit?

Om du ska vaccinera måste du börja i tid för det är tre sprutor med 1 mån emellan för att få ett fullgott skydd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 503
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 102
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark