Fodring under betesperioden?

Sparrisen123

Trådstartare
Säkert en jättedum fråga, men man lär sig ju inget om man inte frågar ;)
Men när hästarna går på bete har man ju ingen analys på grovfodret, hur vet man då om de behöver stödfodras och isåfall med vad?
Att lättfödda tjockisar antagligen inte behöver stödfodras annat än ev. med mineraler säger väl sig själv, men hur är det med mer svårfödda hästar, hästar som behöver bygga muskler och liknande? Hur gör ni?

Sv: Fodring under betesperioden?

Har två varmblod i stallet som faller ur något så enormt på bete, så de kommer antagligen få stå inne de flesta nätter sommaren igenom. Den ena är väldigt fin i hull just nu, blank i pälsen och lämnar det mesta av höet kvar när han står inne, den andra har redan börjat falla ur, ser ut som en vanvårdad, raggig och misskött liten häst som ingen bryr sig om ungefär (ligger väl lite fler faktorer än bara betet bakom, men det är i alla fall en av dem).

Så de andra kommer att få gå ute dygnet runt eftersom det märks på dem ganska tydligt utan analys att gräset är nog, och dessa två får förmodligen fortsätta komma in eftersom man märker på dem att gräset inte är nog. Förmodligen kommer även shettisarna få stå inne över natten men av den motsatta anledningen.

Har två varmblod i stallet som faller ur något så enormt på bete, så de kommer antagligen få stå inne de flesta nätter sommaren igenom. Den ena är väldigt fin i hull just nu, blank i pälsen och lämnar det mesta av höet kvar när han står inne, den andra har redan börjat falla ur, ser ut som en vanvårdad, raggig och misskött liten häst som ingen bryr sig om ungefär (ligger väl lite fler faktorer än bara betet bakom, men det är i alla fall en av dem).

Så de andra kommer att få gå ute dygnet runt eftersom det märks på dem ganska tydligt utan analys att gräset är nog, och dessa två får förmodligen fortsätta komma in eftersom man märker på dem att gräset inte är nog. Förmodligen kommer även shettisarna få stå inne över natten men av den motsatta anledningen.

Om de faller ur lätt, pröva att sätt in KRAFFT muskel, bara 1-2dl/giva och någon olja till det. Vi använde det på vårat sto när hon föll ur totalt, man kunde räkna revbenen mer eller mindre. Hon fick bara KRAFFT muskel och efter bara 1 vecka så var hon i någorlunda hull igen. :)

Svårfödda släpper vi inte på bete, de går ute dagtid och behåller sina fodergivor på morgonen och kvällen (fri tillgång på grovfoder över natten). Dels för att de inte ska bränna onödigt mycket under natten, men också för att de i lugn och ro ska få äta tillräckligt för att hålla sig fina.

Vissa år har betet minskat under t ex torka, då har vi stödfodrat med antingen lusern eller hö beroende på hur mycket som behövs.

Att stödfodra med protein på tidigt bete som har en Smbpr/Mj på över 10 tror inte jag hjälper mot energibrist.
Olja är bra eller något annat energirikt foder.

På hösten när betet blir proteinfattigt så är det däremot bra.

Om de faller ur lätt, pröva att sätt in KRAFFT muskel, bara 1-2dl/giva och någon olja till det. Vi använde det på vårat sto när hon föll ur totalt, man kunde räkna revbenen mer eller mindre. Hon fick bara KRAFFT muskel och efter bara 1 vecka så var hon i någorlunda hull igen. :)

Det får de faktiskt redan, i något större mängd. Så så länge de kommer in och fodras på natten klarar de sig, det är just bete dygnet runt som ställer till det.

Vår går på bete dynet runt från ca mitten av maj tills i september lite beroende på väder. Får Lucern 1kg/Betfor ca 3-4 dl torrt/ Krafft Sencitiv 1kg/ 3-4 dl rapsolja varje gång efter ridning (rids ca 6 dagar/veckan) under tiden han går ute på bete. Låter han stå inne och vila flera timmar flera gånger i veckan. Väldigt svår att hålla i hull men även svår att få att äta upp kraftfodret, det är så mycket gräs ute som han mycket hellre äter så han orkar inte äta upp.

Senaste två somrarna, då min dam har gått på lösdrift har hon stödfodrats även sommartid med

5 kg lucern/2.5 kg krafft groov/1 l betfor (torrvara)/5 dl olja/dag

Sen i oktober 2012 står hon på stall nattetid och dagtid sedan andra veckan av maj går hon på gräs som räckt till 2 storhästar och fyra ponnier tidigare och nu är till två storhästar. Vi flyttar mellan tre hagar... Nu får hon efter sänkning från det dubbla kraftfodret, ungefär 6 veckor tillbaka...

Fri tillgång på hö inne/1.5 - 2 kg lucern/1.5 - 2 kg Hippo Proaction/1.5 - 2 kg krafft betfiber mix/2-4 dl olja/dag

29-årigt halvblod som varit under lätt promenadridningsigångsättning en längre tid men bockar, brallar och far runt i hagen på eget bevåg. Hon har varit väldigt svår att hålla i hull senaste åren. Men nu när hon är på rätt plats och med rätt förutsättningar så ser det ljusare ut.

Senast ändrad:

*kl

Vart kan man läsa om normalvärden i betesgräs? Det är ju kul om man har ett hum om vad häst får i sig per dag. Hur många kilo kan man tro att dom äter på 8-10 tim per stor häst?

Min går nu i gräshage men inte direkt bete, men att det gör skillnad det vet jag för hon är inte lika intresserad av att äta lunch eller middagshö. Hon äter upp det men hon äter en stund, lämnar och går sedan tillbaka...

Det är ju samma som att räkna normalvärde på ett hö. Finns inte. Det är bara önsketänkande och gissningar.

Det är ingen mening att försöka räkna ut något på sommaren, man får titta på hästen.
Mineralfoder brukar dock oftast behövas, ska man vara säker på att inte över- eller underdosera måste man dock ta markprover. Har aldrig hört talas om någon som gör det dock, man bara antar att ett svenskt normalbete är lite utarmat på mineraler.

En häst som blir för tjock måste antingen motioneras mer och/eller få betestillgången begränsad. En tunn stödfodrar jag med kraftfoder (proteinkoncentrat behövs oftast inte), ev. i kombination med extra grovfoder om betet tryter lite.

Beteshästar ska alltid få tillskott av salt och mineraler, är vad jag lärt mig. Gräs innehåller så mkt vatten att de gör sig av med mkt mer vatten än normalt genom urin och träck, därför rubbas salthalterna i kroppen om de inte får tillskott av sådant.

Nu går förvisso min häst i betad gräshage som ger mer sysselsättning än den ger bukfylla, så man kanske inte ska räkna med att hon får i sig så mkt extra energi nu som då hon släpptes ut där och gräset var längre?

Hon får 8 kg hösilage (ger givetvis mer när det inte är bete i hagen) + 1 kg havre samt mineraler och salt. 500kg, hobbyhäst, bra hull. Hon har halm inne och står inne från 18-20 på kvällen till 8 på morgonen. Kanske vågar man ge mer havre då, hon känns faktiskt lite seg i ridningen nu jämfört med för några veckor sedan?
Dock är hullet oförändrat... Jag är normalt en sådan som ökar grovfodret i första hand, men en tränare sa till mig att för framåtbjudningen ska man ge mer havre och inte mer grovoder förutsatt då att grovfoderbehovet är täckt. Betfor tycker hon inte så mkt om faktiskt, och det känns rätt onödigt att ge sommartid då det 1. finns socker i gräset 2. finns vatten i gräset 3. lätt blir ofräscht i värmen. Eller tänker jag helt fel nu? :o

Vi har lite olika beten och vet ungefär vilka som innehåller lite mindre och vilka som innehåller mer. Avelsston och unghästar får gå på de beten som är kraftigare och ridhästarna på lite tunnare bete. Än så länge är det bara hingsten som stödfodras :)

Vi har bete som klipps ner pga av ponnyn.
Vi tar in dem och fodrar varmbloden med kraftfoder plus hö och ponnyn får bara lite hö inne när hon kommer in med de andra :)
Speciellt unghästen behöver lite extra då hon tränar varannan dag!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar