Fodring tidig höst

Arveig

Trådstartare
Undrar som rubriken lyder hur mycket ni börjat fodra nu vid sidan av betet som finns kvar i hagarna. Jag bor i sydvästra Sverige och har islandshästar som går ute hela dagarna men står inne på nätterna. Våra får till natten och de sista dagarna även innan de går ut på morgonen. Den givan är de dock måttligt intresserade av utan vill hellre gå ut än att stå inne och äta klart. På dagen får de än så länge nöja sig med det sim finns i hagarna. Vi har 3 hästar oå 2 ha ungefär
 
Jag bor utanför Gävle och mina går ute dygnet runt på bete fortfarande. Får inget annat än mineraler. :)
 
Jag bor utanför Gävle och mina går ute dygnet runt på bete fortfarande. Får inget annat än mineraler. :)
Ahh då kanske jag var tidig. Så är det när en är nybörjare och är livrädd för att svälta sina pållar. När tar du in dina från betet?
 
Jag har inne mina hästar på nätterna nu, får då hö och mineraler och så lägger jag ut hö i hagen på morgonen vilket jag gjort i ungefär en och en halv vecka.
Lägger ut såpass mycket som de äter upp helt enkelt. Det äter inte mer än 6 kilo ute utan äter mest gräs fortfarande. Har två hästar som delar på det höet alltså och då knaprar de på det då och då under hela tiden de är ute.
 
På hösten lägger jag isf helst till lusern när gräset inte är så mkt i tillväxtfas (inte så mkt protein i det då alltså). Våra är.på.tok för tjocka för att få annat än lite halm nattetid ett gäng veckor till känns det som. Vilket är normalt. Skåne med 1 ha till 2 mindre hästar/ponnyer.
 
mina avelsston går på gräs dagtid och fritillgång på hö inne på natten. dom andra unghästar och äldre går ute med hösilage bal inkörd i sommar hagen då jag upplever att dom är hungriga..första balen fick dom i tisdags
 
Även här, östra Småland, går fetknopparna ute dygnet runt och livnär sig på bara gräs. Jag skulle dock vilja ha lite regn nu, så gräset växer lite till...
Jag börjar inte lägga ut grovfoder förrän betet är slut. Det blir bara förstört, när de inte äter upp det...
 
Hästarna hos mig går fortfarande ute dygnet runt, och äter fortfarande gräs. De har nyss flyttat tillbaka till vinterhagen ca 2ha, tre hästar (två stora en liten) hagen blev putsad för ca en månad sen och har decimeterlångt gräs och även en större skogsdunge med många småbuskar. Den stora hästen har fått lite tillskottsfoder även under sommaren när betet blivit lite sämre (lucernpellets) då hon håller på att bygga muskler och är lite mer åt det svårfödda hållet. Den lilla ponnyn kan säkert klara sig på befintligt bete även oktober ut, då hon behöver banta snarare än att gödas ;) . Men troligen kommer de stora hästarna få fri tillgång till hösilage snart och så får jag se hur intresserade de är av det :)
 
Sydvästra sverige, islandshästar i normalt till lite överhull, går ute dygnet runt och äter gräs vilket de nog gör flera veckor till känns det som. Får bara krubbskrammel och mineraler vid ridning utöver gräset än så länge.
 
Här går hästarna ute än men planerar att stalla in 2 av 4 när nästa regnperiod kommer, mest för att det framöver blir jobbigare och jobbigare med individuell utfodring när mängderna ökar och dom går ute.
Samma 2 har börjat stödfodras med lite kraftfoder och hö ute från och med denna vecka. Svårfödda halvblod.
Sydöstra sverige
 
Jag väntar ett tag till med morgonhö. Det har växt till sig bra efter regnet och nu värmen. Tack alla som berättar hur ni gör!
 
Lånar tråden lite.
Jag har en bukig 7 åring under uppbyggnad, riden "på riktigt" snart ett år. Går enbart på bete och de finns så de räcker. Men håller de näringsmässigt? Upplever att hon börjat tappa lite överlinje. Ger nu 1l lucern/dag. Borde väl inte behöva öka på med mer energi då hon är rund i övrigt, både buk o lite fett?
Hon var lite svår att hålla hullet på i vintras men tror de berodde på mask, men är lite rädd att hon ska falla ur. Hon är den modellen som nog går fort om de väl fått fäste.

Borde jag ge mer lucern? Eller öka på med mer MJ? Har ingen möjlighet att ge hö än.
 
Undrar som rubriken lyder hur mycket ni börjat fodra nu vid sidan av betet som finns kvar i hagarna. Jag bor i sydvästra Sverige och har islandshästar som går ute hela dagarna men står inne på nätterna. Våra får till natten och de sista dagarna även innan de går ut på morgonen. Den givan är de dock måttligt intresserade av utan vill hellre gå ut än att stå inne och äta klart. På dagen får de än så länge nöja sig med det sim finns i hagarna. Vi har 3 hästar oå 2 ha ungefär
Våra kommer in och de som är lite åt det magra hållet får hö och de som är åt det tjocka hållet får halm. De får bara på kvällen, sån åker de ut på morgonen, tror det var prat om att de skulle börja fodra ute antingen till frukost eller lunch, då gräset bara är bukfylla just nu. Bor i södra Sverige.
 
Lånar tråden lite.
Jag har en bukig 7 åring under uppbyggnad, riden "på riktigt" snart ett år. Går enbart på bete och de finns så de räcker. Men håller de näringsmässigt? Upplever att hon börjat tappa lite överlinje. Ger nu 1l lucern/dag. Borde väl inte behöva öka på med mer energi då hon är rund i övrigt, både buk o lite fett?
Hon var lite svår att hålla hullet på i vintras men tror de berodde på mask, men är lite rädd att hon ska falla ur. Hon är den modellen som nog går fort om de väl fått fäste.

Borde jag ge mer lucern? Eller öka på med mer MJ? Har ingen möjlighet att ge hö än.

Väldigt relevant är vilken VIKT lusern ger, skillnad på 1 l pellets o 1 l hack ju :)

Om hästen saknar protein är lusern eller proteinkoncentrat bra (hästen äter tillräckligt m gräs för o hålla hull). Om hästen saknar både protein o MJ är lusern perfekt (hästen tappar hull). Att bara ge MJ som komplement till gräset nu passar enbart om hästen går på någon fin vall som växer just nu, det mesta av gräset i hagarna börjar nog bli rätt protein fattigt på många håll i Sverige. Så tänker jag :)
 
Väldigt relevant är vilken VIKT lusern ger, skillnad på 1 l pellets o 1 l hack ju :)

Om hästen saknar protein är lusern eller proteinkoncentrat bra (hästen äter tillräckligt m gräs för o hålla hull). Om hästen saknar både protein o MJ är lusern perfekt (hästen tappar hull). Att bara ge MJ som komplement till gräset nu passar enbart om hästen går på någon fin vall som växer just nu, det mesta av gräset i hagarna börjar nog bli rätt protein fattigt på många håll i Sverige. Så tänker jag :)
Lucernpellets glömde jag skriva! Kommer inte ihåg va de väger. Har för mig att 1,5l är ca 1kg? Kanske borde jag öka på lite..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Marty
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 220
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp