Fodring på tävling

mamman

Trådstartare
Hur lägger ni upp fodringen under en lång tävlingsdag för att hästen skall orka? Vi är nybörjare på tävlande och räknar lätt fel på hur lång tid det tar till start, hästen är dessutom strulig att lasta ibland så vi måste börja i god tid. I söndags gick hon direkt in i transporten - resultat: vi var på tävlingsbanan nästan tre timmar före start. Sedan är det ofta ett par timmars väntan mellan klasserna. Skall man ge kraft (korn), betfor eller hö mellan klasserna? Det är en D-ponny av fullblodstyp (mycket het) som än så länge bara tävlat LD- LC med oss. Har ni andra tips om hur tävlingdagen kan läggas upp för att alla skall orka så mottages det med tacksamhet.

Sv: Fodring på tävling

jag brukar ge rejält blöt betfor mellan klasserna så vet man att hästen får i sig vatten åxå!
dessutom får han ha hönät + vattenhink åxå

Sv: Fodring på tävling

Alltså, jag har pratat med en foderrådgivare och hon sa att egentligen ska hästen inte ha nån mat innan ansträngning. Alltså, inte precis innan... De kan typ få frukost o sen inget. Men det gällde mer riktiga prestationshästar.

Om vi säger en ponny som hoppar LD-LC, så är ju inte det så väldigt ansträngande, så de kan ju få mat om man vill ge dom, men de behöver egentligen inget.

Betfor sa hon att det är en myt att hästen blir pigg om man ger betfor innan. De fungerar inte så. Betfor ger däremot lättare mjölksyra i musklerna... Så det är egentligen att göra sig o hästen en otjänst att ge den betfor emellan klasserna.

Hö är inte bra för hästen att äta i transporten. En transport (de flesta iaf...) är trång och höet sitter precis framför näsan på hästen. I hö finns en massa mögelsporer (outvecklade), när hästen står o andas fuktig och varm luft i höet utvecklas mögelsporerna och hästen får lite halvtaskiga luftväger. Inte heller så bra inför en tävlingsprestation...

Däremot måste hästan självklart dricka en massa, och är det varmt kan man försöka få i den salt. Vanligt koksalt, helst löst i vatten ifall hästen dricker det. Om en häst aldrig dricker på tävlingsplatser kan det var för att vattnet smakar annorlunda än hemma. Många hästar är känsliga för det. Man kan då träna hästen att drick med äppeljos i eller nåt. Så häller man i det på tävlingsplatsen också, så smakar det som hemma.

Kraftfoder kan du ju ge om du vill, om hästen är van att få det. Men det är alltså inget nödvändigt.

Lycka till med tävlandet!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 639
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 364
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023