fodring på lång resa

N

Nora

Nu ska vi iväg och resa långt till tävling. ca 100 mil enkel väg med två övernattningsställen på vägen ner så hästarn ska hålla sig så fräscha som möjligt till tävlingen. Men hur gör man med fordingen när dom mest står still och inte tränas? Hö kommer dom ju få regelbundet och vatten såklart men kraftfoder?? Ska man ge samma mängd? Mindre? Inget alls? Lite betfor kan ju vara bra för vätskan och allt det där nyttiga men hur gör med havren? Den ger väl effekt på några dagar har jag lärt mig. Ska han då inte ha någon havre dagarna innan resan men sen få under resan för att ha energin till tävlingen? Eller inget alls under resans gång?

Ja jäklar, tusentals frågor!! Vill ha ut bästa möjliga prestation efter resan men får inte riktigt ut det själv i huvvet vad som är bäst. Så snälla hjälp mig, även om det bara är funderingar!!

Sv: fodring på lång resa

Om ni skall stanna och sova, så att hästarna sover i stall på natten, så tycker jag att de skall få mat som de brukar! :)

okej...även fast dom inte kommer röra på sig knappt något jämfört med vanliga dagar?

Har du möjlighet att longera dem vid övernattningsställena både en stund på kvällen när ni kommit fram och en stund på morgonen innan ni lastar igen så är det ingen fara att ge dem sitt vanliga foder, ge gärna lite väl tilltaget med betfor eller vetekli som har lite lösande effekt på magen så skall du nog inte få några problem. Kör ni dessutom 100 mil med 2 övernattningar så blir det ju inte så många timmar per dag i transporten jämnt fördelat blir det ju inte mer än 30-35 mil per dag = 3-4 timmars resa.

Jo eftersom vi delar upp det så pass mycket blir det inte så farligt per dag. Men mer än tre timmar tror jag det tar i alla fall. Jag kommer gå med honom eller tömköra regelbundet då han är patellahäst och lätt blir stel av att stå still länge. Men då får han sin vanliga fodergiva då! Då kanske den ligger och laddar upp honom lite till tävlingsdagarna!

Hur lång tid innan tävlingen är du där?
När vi har åkt långt så är vi ju oftast framme 2-3 dagar innan tävlingsstart och då har jag bara gett betfor från kvällen innan avresa. Vill inte riskera korsförlamning o dyl (FT hästar). Du har ju relativt korta dagsresor så då är ju risken mindre när du kan motionera hästarna ändå.

Vi åker söndag och vi har vår dressyrstart (körtävling) torsdag em. Så vi är där ca 2 dagar före start. Börjar du sen ge vanliga kraftfoderransonen när du kommer fram? Förhoppningsvis får vi ha hästarna i hagar båda stoppen (ena blir det iaf) så då kan dom röra på sig. Han får nog samma ranson, kanske minskar lite men tar inte bort helt. Nåt annat än vattenkonsumtionen man bör hålla koll på när det gäller fodring?

Det jag har lärt mig är att man ska minska på kraftfodret altenativt inte ge något alls under längre resor för att minska risken för korsförlamning. Så om jag vore du skulle jag minska ner på kraftfodret för att inte riskera något och ge normalt med kraftfoder när ni kommer fram.

Om din häst reser bra så är det nog inga problem att minska ner på kraftfodret. Samt att hästen får sova utanför transporten på natten. Det gör stor skillnad.

Om ni ska övernatta 2 gånger på 1000 km så har ni gott om tid på er.

Jag rekommenderar kortare pauser varannan timme så pållarna får vila benen och musklerna, och någon längre paus under sträckan (tex när ni stannar för att äta lunch el. dyl.) då ni kan ge hästarna vatten och blött hö eller hösilage i transporten.
Låt hästarna under denna tid vila, mindre gulligull.

Jag skulle personligen plocka bort kraftfodergivan 24 h innan resan påbörjas och inte ge kraftfoder under hela resans gång, ej heller på kvällarna under övernattningen, utan bara fri tillgång på hösilage eller uppblött hö.

Viktigt är att ha bra luft i transporten, och ska du frakta 2 hästar så blir det snabbt och lätt instängd luft, så överväg att köra med luckan öppen bak. Hästarna brukar uppskatta om de kan kika ut när de väl vant sig vid trafiken.

Glöm inte bort att ha kul, och för all del, ta det lugnt. Det brukar gå bra.

Det är fyra hästar, i en hästbuss. Jag tror jag gör så att jag minskar ner ordentligt på havren, men betforen får han ändå för vätskans skull. Det ska nog gå bra!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Lavinia
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 356
Senast: super
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar