Fodring av ponny?

alvan

Trådstartare
Jag har en fjordkorsning på 22 år som är pigg (inte vid ridning dock.. haha, menar att hon inte är en gammal skrutt trots siffrorna) och glad, dock har hon varit halt en period och blivit rund om magen men det håller vi på att jobba bort! ;)

Hon går just nu på bete men jag har märkt att hon blir himla trött och seg vid ridning, hon har inte ont någonstans eller så men vill helt enkelt inte jobba. Hon får inget kraftfoder alls sedan hon var på bantning för nån månad sedan då jag är rädd att hon ska lägga på sig igen.

MEN, vad tror ni, ska jag ge henne något havre eller betfor eller liknande? Jag är verkligen inte bra på det här med foderstater... provade Hippocampus program men förstod mig inte riktigt på det och hade nog inte alla siffror med. Hon får ju ändå inget hö nu när det är sommar (förutom regniga dagar när de är inne förstås).

Tacksam för svar :banana:

Sv: Fodring av ponny?

Hmmm, visst kan man prova med lite kraftfoder för att se om hon piggnar till. Kanske havre i så fall kan vara något eftersom det ju brukar ge "pigga" hästar. Men jag är inte heller någon expert på foder. Men jag har också en gammal ponny och kom att tänka på något helt annat, kanske främst för att du skriver att hon egentligen är satt på diet. Min gamling ligger ogärna ner i hagen (antagligen för att han vet att det tar längre tid att ta sig upp än tidigare) vilket gör att han under sommarmånaderna ofta blir slö pga av att han vilar för lite. Jag föreslår att du provar att ta in ditt sto under någon/några timmar mitt på dagen för att se om hon piggnar till av svalkan i stallet och ett stunds vila från faror och insekter. På min funkar det super när han inte är pigg nog att koncentrera sig på ridningen och blir lite snubblig och slö. Lycka till med din gamling och hoppas hon har många år kvar!

Jag har också en fjordkorsning som lätt blir tjock. :p Jag har märkt att hon blir trött och seg både när hon äter för mycket och för lite. Släpps hon på bete tex så är hon tokpigg första dagarna eftersom hon får en massa energi av gräset. Efter några dagar däremot blir hon vääligt seg, när det lägger sig på hullet och hon blir tyngre i kroppen. Börjar då betet ta slut så hon alltså är både för tung och äter mindre blir hon ännu tröttare. Som hetast är hon vintertid när konditionen är på topp och hon är smäcker och fin.

Så mina råd för att hålla hästen pigg:
- Bra hull, dvs hyffsat lätt och fin i kroppen
- Är betet väldigt snålt så hon tappar lite i vikt ger jag lite havre. Alltså några dl om dagen, för lite extra sprätt i benen. De här kallblodshästarna är ofta känsliga för det, och då går viktnedgången bättre och det är roligare att jobba. FÅr du ingen effekt av havren är det bättre att låta bli.
- Försök byta hage om det finns för mycket gräs. Munkorg kan vara ett alternativ, men se till så den får i sig något i alla fall så den inte blir helt utan mat. Då kan det vara bra att ge lite mineraler till eftersom den äter så lite gräs.
- Rid omväxlande så det är roligt. Någon vilodag emellanåt är bara bra så länge den inte äter för mkt.

Är hästen för rund, ska den inte ha mer mat. Då ska den gå ner i vikt. Att släpa på extrakilon gör dem slöa, det blir ju jobbigare och tyngre (precis som för oss människor). Att då ge kraftfoder motverkar hela bantningsprojektet.

Liknande trådar

Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 784
Senast: muppia
·
E
Hästvård Vårat sto har magrat av rejält nu på bara 8v. Hon är ett rejält långlinjerat halvblods sto på 17år 167cm mkh(gammal flyinge stam) som...
2
Svar
26
· Visningar
5 107
Senast: Madick
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: QuickStar
·
Foder & Strö Hallå! Jag är stolt ägare till en piggelin ungponny. Han kommer från början från Estland och stod en period på ridskolan innan jag...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Elin_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve